« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

حادثه کربلا از وقایع و رخدادهای بسیار تلخ و ناگوار است | معاونت اجتماعی 9 مهر 1396
حادثه کربلا از وقایع و رخدادهای بسیار تلخ و ناگوار است

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه گیاهدان با تبریک سال تحصیلی جدید یادگیری علم را وظیفه ی شرعی هر مسلمان دانستند و گفتند: سال تحصیلی جدید را خدمت تمام حضار گرامی و معلمان ومربیان دلسوز وزحمتکش ودانش آموزان عزیز تبریک وتهنیت عرض می کنم . علم ویادگیری آن وظیفه دینی وشرعی هرمسلمان ومومن می باشد بشریت وانسانیت بوسیله علم ودانش است که می تواندمدارج سعادت وخوشبختی وترقی را طی کنند وبه مراتب بالا ووالایی برسند.

خطیب نماز جمعه گیاهدان با ذکر اهمیت علم و علم آموزی افزودند: همین علم ودانش بود که حضرت آدم ابوالبشر را به مقام بالا و والایی رساند خداوند متعال به فرشتگان دستورداد که در مقابل حضرت آدم کرنش کنند وتعظیم اورا به جا بیاورند آنجایی که خداوند متعال می فرمایند وعلم آدم الاسماء کلها خداوند متعال ذره ای از علم وآگاهی خود به این بشر ارزانی کرد که حضرت آدم آنرا فرا گرفت . یاد گرفت که باعث شد فرشتگان درمقابل او سجده کنند .پس این آیه قرآن این قضیه را به ما می فهماند این را به ما متذکر می کند که علم ودانش است به بشریت به انسان بها وارزش می دهد وباعث پیشرفت وترقی بشر می شود.

امام جمعه گیاهدان جهل و نادانی را باعث بدبختی وعقب ماندگی وبی چارگی انسان عنوان کردند و افزودند: خداوند متعال درجای جای قران کریم ما را به علم ودانش وفراگیری آن تشویق کرده است قران برادران یک بحر بزرگی از علم ودانش است که انسانهارا از ظلمات وتاریکی جهل ونادانی به نورعلم ودانش هدایت وراهنمایی می کند . نگاه کنیم برادران آیات اولیه ایی که برخاتم نبیین نازل شد امر به خواندن وفراگیری علم می کند اقرا باسم ربک الذی خلق تا آن آیه علم الانسان مالم یعلم. ودیگرآیات قران مجید که ما تشویق وترغیب می کند به علم وپژوهش . تحقیق همین ایه که همیشه درنماز جمعه خوانده می شود سوره غایشه افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت آیا نگاه نمی کنی در رابطه با شتر که چگونه آفریده شده که این نگاه نگاه تحقیق وپژوهش وبررسی است که امروزه به علم زیست شناسی معروف است.

شیخ شافعی تشیخ تحقیات وپژوهشها را باعث تقویت ایمان وباورهای غیبی انسان معرفی کردند و افزودند: چقدر دراخبار شنیده ایم که فلان دانشمند مومن ومسلمان شد اینجاست این فرموده خداوند صدق می کند که می فرماید: « إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» آن علماء ودانشمندانی که تزکیه شدند از خداوند متعال خشیت وخوف وترس دارند پس برادران همگی ما اهمیت وارزش علم ودانش می فهمیم ومی دانیم .

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه لازمه ترقی و پیشرفت شهر و روستا را ایجاد زمینه های فراگیری علم دانستند و گفتند: برای اینکه ما روستا و جامعه متمدن ومترقی وپیشرفته ای داشته باشیم باید زمینه وامکانات فراگیری علم و دانش فرزندان خود را فراهم کنیم. آیا برادران ازخود پرسیده ایم که چرا ساخت دبیرستان دخترانه روستای ما متوقف شده؟ چرا راکد مانده؟ ازمجریان آن سوال یا باز خواستی کرده ایم؟ نباید بی خیال وبی اهمیت باشیم واز کنارآن بی توجه بگذریم؟ این وظیفه شرعی ودینی ماست که برای پیشرفت روستای خودمان تلاش کنیم وکمبودها ونقصانها را برطرف کنیم .

خطیب نماز جمعه گیاهدان بر تشویق فرزندان توسط والدین تاکید کردند و گفتند: برای اینکه فرزندانمان مدارج عالی را طی کنند آنها را برای فراگیری علم ودانش تشویق وترغیب کنیم پس پدر ومادرباید مشوق تحصیل علم ودانش فرزندان خود باشند معضل بزرگی که امروزه جامعه خودمان دارد که پدرومادر مشوق فرزندان خود درتحصیل علم ودانش نیستند بخصوص دردوره دبیرستان. دردروه دبستان وراهنمایی شاید مشوق فرزندان خود باشند اما همینکه پا به دوران دبیرستان گذاشتند کمتر به این نوجوانان خود اهمیت می دهیم وترغیب وتشویق آنها کمتر می کنیم درحالیکه دوره دبیرستان دوران بسیار حساس ومهمی است که فرزندانمان وارد دانشگاههای معتبرومراکزعلمی مهم بشوند ومدارج عالی ومهم را طی کنند .

شیخ شافعی تشیخ با اشاره به فرموده سیدنا علی رضی الله عنه علم را محافظ و نگهبان انسان عنوان کردند و گفتند: حضرت علی رضی الله عنه نکته جالبی بیان می کنند می فرمایند مردم به دنبال چیزی می روند که آنرا بدست بیاورند چیزی که نیاز به نگهبانی ومحافظت دارد که آن مال ومنال دنیاست اما از چیزی که از آنها محافظت ونگهبانی می کنند غافل هستند وآن علم ودانش است.


امام جمعه گیاهدان با ذکر اهمیت روز عاشورا در قاموس اسلامی ، حادثه شهادت سیدنا حسین رضی الله عنه را از وقایع تلخ و ناگوار تاریخ اسلامی دانستند ایشان اظهار داشتند: همانطور که می دانید ما در آستانه فرا رسیدن روز دهم محرم که به نام روز عاشورا معروف است و در روایات اسلامی فضائل ورخدادها وحوادث مهمی برای آن ذکر وبیان شده قرار داریم. مصادف شدن شهادت حضرت امام حسین رضی الله عنه (گل خوشبوی رسول الله صلی الله علیه و سلم وریحانه او سرور وسالار جوانان بهشت) با روز تاریخی عاشوراء از تقدیرات ومقدرات ومشیت الهی بوده .حادثه کربلا از وقایع و رخدادهای بسیار تلخ و ناگواریست که دارای مقاصد ومفاهیم بسیار والا و بسیار پرارزشی می باشد که نباید به آن بی توجه شد وبه سادگی از آن عبور کرد.

شیخ شافعی تشیخ یکی از مقاصد مهم ومفاهیم بارز حادثه کربلا را احقاق حق وامر به معروف ونهی از منکر قلمداد کردو افزود: قیام امام حسین رضی الله عنه به عنوان بارز وروشن راه انبیاء . راه جد بزرگوارشان حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم می باشد چیزی جزاقامه دین ، ایستادگی دربرابرظلم ، مبارزه با ظالم وبسط وگسترش عدل ودادخواهی وامر به معروف ونهی از منکر چیز دیگری نبوده پس برمالازم وواجب است که اهداف بسیار عالی قیام حضرت امام حسین رضی الله عنه را بدانیم وبه آن عمل کنیم ودر چنین شرایطی دراین برهه از زمانه باید مسلح به سلاح ایمان. مسلح به سلاح تقوا وپایبندی به ارزشهای اسلام شویم تا بتوانیم در برابر تهاجم دشمنان اسلام وانسانیت ایستادگی کنیم باید درجامعه خودمان امر به معروف ونهی از منکر داشته باشیم.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه آحاد افراد جامعه عنوان کردند و افزودند: برادران امر به معروف ونهی از منکر که حضرت امام حسین برای ادای آن بشهادت رسید منحصر به افراد خاصی ندانیم .امر به معروف ونهی ازمنکر مانند نماز، روزه، زکات وسایر تکالیف شرعی برعهده فرد فرد جامعه است چون افراد جامعه عضو یک پیکرهستند لهذا اگر فردی درمیان افراد جامعه انحرافهایی ، بدیهایی وخلافهایی رامشاهده کرد برخود لازم وواجب بداند که دربرابرآن بایستد .دربرابرآن انجام وظیفه کند .تاآنجایی که ازدستش برمی آید آن منکر را برطرف کند زیرا هرضربه ایی که برفردی از افراد جامعه وارد شود مانند این است که برکل افراد جامعه وارد شده

شیخ شافعی تشیخ ادای وظیفه امربمعروف ونهی ازمنکر را سودمند برای تمام افراد جامعه دانسته و افزودند: ادای وظیفه امربمعروف ونهی ازمنکر خیرش تنها عائد فرد نمی شود بلکه تمام افراد جامعه حتی کل امت را در بر می گیرد و شامل تمام امت می شود اینجاست که خداوند متعال این امت را بهترین امت معرفی کرده «كنتم خیر امّة اخرجت للنّاس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تؤمنون بالله» شما ای امت محمد بهترین امتها هستید چه زمانی ؟ زمانی که امربعروف ونهی از منکر داشته باشید . اما این امت اگر نسبت به این وظیفه شرعی خود بی توجه باشد و از کنار منکر عبور کند و هیچ احساس مسئولیتی نداشته باشد او نسبت به جامعه بیگانه وجامعه هم نسبت به او بیگانه باشد چنین فردی که فهم ودرکش از اسلام اینچنین باشد چنین فردی نزدیکتر به لعنت ودور شدن از رحمت الهی است .آنهایی که مسلمانند وادعای ایمان دارند وظیفه مهم وسنگینی برعهده دارند وآن امر به معروف ونهی از ازمنکر است چنانکه خداوند متعال می فرمایند «المومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف وینهون عن المنکر ویقیمون الصلاه ویوتون الزکاه ویطیعون الله ورسوله اولئک سیرحمهم الله ان الله عزیزحکیم».
بازديد:1733| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت