« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

شیخ یحیی بن زکریا بن یحیی بن محمد بن کمال الکمالی | مشاهیر اهل سنت جنوب 16 خرداد 1394
شیخ یحیی بن زکریا بن یحیی بن محمد بن کمال الکمالی

شیخ یحیی بن شیخ زکریای اول برادر شیخ محمد المفتی می باشد. وی در سال 1310 هـ.ق همان سالی که پدر بزرگوارش شیخ زکریا دار فانی را وداع گفت دیده به جهان گشود.

پدر ایشان شیخ زکریا ، شخصیتی حلیم و متواضع و کریم بود و روابط اجتماعی بسیار نیکویی داشت ، دارای ملکات روحی و فضائل اخلاقی بسیار عالی بود ، وارث علم و دانش و عبادت از پدر و جد بزرگوارش بود . شیخ زکریا در مسائل شرعی و افتاء و همچنین حل و فصل معضلات جامعه ی خویش بعنوان مرجع به حساب می آمد. در تعلیم و تدریس نیز دارای آداب و مقررات خاص بود. بسیاری از علم و دانش ایشان منتفع شدند. وی با وجود علم فراوان سیرت نیکویی داشت و عبادت بسیار می کرد.

شیخ زکریا پدر بزرگوار شیخ یحیی دارای خط زیبایی بود وی در مقام مجتهدی آگاه بر بسیاری از کتابها تعلیق و حاشیه نویسی نموده است.

یکی از کتابهایی که به دست شیخ زکریا استنساخ گردیده و بر آن تحشی و تعلیقاتی افزوده است کتاب فتح الوهاب بشرح منهج الطلاب اثر شیخ زکریای انصاری است که هم اکنون در کتابخانه کمالیه موجود است.

کتاب دیگری که شیخ زکریا با خط زیبای خویش استنساخ نموده و از جمله ی مخطوطات نوادر محسوب می شود کتاب الدرر السنیة فی الرد علی الوهابیة تألیف احمد بن زینی دحلان است این نسخه خطی نیز در کتابخانه مدرسه کمالیه موجود است.

شیخ یحیی دوران کودکی را بخاطر فقدان پدر، یتیم گذراند. نسل پاک و اجداد عالم او را بسمت کسب علم سوق داد شیخ یحیی در محضر برادرش شیخ محمد که جانشین پدر شده بود کسب علم و دانش نمود و در زمره ی شاگردان ارشد شیخ محمد المفتی قرار گرفت.

وی پس از دوران تعلیم و تعلم در عمر پر برکت خویش در قریه ی کاروان که محل سکونت او بود در رتق و فتق امور مردم و قضاء و داوری بین آنها خدمات شایسته و ارزنده ای نمود.

شیخ یحیی بسیار مورد احترام و محبوب مردم بود و همگی او را به دیده ی احترام می نگریستند.

شیخ بالغ بر هشتاد سال عمر کرد و سرانجام در تاریخ بیست و یکم رمضان المبارک سال 1390 هـ.ق در روز جمعه دار فانی را وداع گفت و به ملکوت اعلا پیوست.

وفات ایشان در کاروان و مدفن وی در دار الاموات برخ کوشه و در جوار مقابر اقارب و عشیره ی ایشان از سلسله ی آل کمال می باشد.

شیخ یحیی رحمه الله صاحب شش فرزند ذکور می باشد که اسامی آنها به شرح زیر است:

شیخ احمد ـ شیخ عبدالحمید ـ شیخ عثمان ـ شیخ زکریا ـ شیخ ابراهیم و شیخ میر محمد

............................................................................
نویسنده: صالح عبدالله رضوانی
تهیه و تنظیم: سایت مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
بازديد:2250| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت