« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مسجد جامع هند یا مسجد «جهان نما» | آشنایی با مساجد جهان 16 تير 1393
مسجد جامع هند یا مسجد «جهان نما»

مسجد جامع هند یا مسجد «جهان نما» از مهمترین مساجد هندوستان و از بزرگترین و زیباترین مساجد عالم اسلام است که روزها و شبهای ماه مبارک رمضان حال و هوای ویژه ای دارد.
هزاران نمازگزار مسلمان هندی در ماه مبارک رمضان به مسجد جامع می آیند و علاوه بر اقامه نمازهای یومیه، نمازهای مستحبی دیگر را در آنجا اقامه می کنند و معتکف می شوند.

مسجد جامع هند یا مسجد «جهان نما»


این مسجد تنها مکان اقامه نماز جمعه نیست، بلکه به مثابه قبله مسلمانان هند به شمار می رود که در این وحدت مسلمانان در کشوری که اغلب آنها هندوسی هستند، حس می شود.
این مسجد به شکلی طراحی شده است که علاوه بر مکان اقامه نماز برای قرائت قرآن کریم و برپایی دروس دینی مکان جداگانه ای دارد. این مسجد دارای سه در اصلی است و حیاطی بزرگ با وضو خانه مجزا برای بانوان و آقایان داراست.

مسجد جامع هند یا مسجد «جهان نما»


حیاط مسجد خانواده های مسلمان را دور هم جمع می کند و مراسم افطاری و سحری خود را در این فضای روحانی رمضان برگزار می کنند.
این مسجد از نوادر روزگار است و از ماسه سنگ ساخته شده و دارای دو مناره و سه گنبد مرمرین است. این مسجد عنوان بزرگترین مسجد جهان را کسب کرده ‌است و روزگاری بزرگترین آنها هم بوده ‌است.

مسجد جامع هند یا مسجد «جهان نما»


مسجد جامع دهلی سال 1658 به دستور شاه جهان پنجمین امپراتور گورکانی هند و سازنده تاج محل ساخته شده ‌است. این مسجد روبروی قلعه سرخ، در قسمت دهلی قدیم قرار دارد و یکی از مراکز مهم مسلمانان در هند به شمار می‌رود. شاه‌جهان افزون بر بناهای مهمی چون تاج محل و قلعه سرخ دهلی، چندین مسجد مهم دیگری را در آگرا، اجمر و لاهور ساخته‌است.

مسجد جامع هند یا مسجد «جهان نما»


طرح طبقات مسجد جامع بسیار به مسجد مروارید در آگرا شباهت دارد، اما مسجد جامع بزرگتر از آن بوده و دارای دو طبقه است.
مساحت این مسجد یک هزار و 200 متر است و برای 25 هزار نماز گزار ظرفیت دارد و در عیدهای فطر و قربان جمعیت بیشتری را در خود جای می دهد.
ازجمله اشیاء باستانی که در این مسجد نگهداری می‌شود، قرآنی قدیمی است که روی پوست آهو نوشته شده ‌است.

.....................
منبع: شبستان
بازديد:2611| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت