« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

توهم "ملت یهودی" | مقالات 16 تير 1389
رژیم صهیونیستی برای توجیه موجودیت خود و مشروع جلوه دادن سیاست ها و غصب سرزمین فلسطین و طرد ساکنان فلسطینی این سرزمین از آن، تلاش کرده است تا قرائت ویژه ای از تاریخ را به جهان ارائه دهد که بر اساس مجموعه ای از اسطوره ها و داستان ها بنا نهاده شده است.

یک استاد رشته تاریخ دانشگاه تل آویو به نام شلومو ساند اخیرا با انتشار کتابی به نام "ملت یهود چگونه اختراع شد" و این عنوان چگونه از کتاب مقدس برداشت شده است، این قرائت اسرائیلی از ملت یهود را رد کرده و آن را نادرست خوانده است.

از مهم ترین مسائل یا مقولاتی که در تحقیقات تاریخی اسرائیل بسیار به آنها استناد می شود و در این کتاب که امسال منتشر شده، بی اعتبار دانسته شده، این ادعاست که یهودیان جهان همه از نسل قبایل بنی اسرائیل هستند که در زمان های دور در سرزمین مقدس و فلسطین سکونت داشته اند. ساند می گوید: او همیشه این سوال را از خود می پرسید که چرا دانشگاه های اسرائیل بخش های مجزایی در زمینه درس تاریخ دارند و در یک بخش تاریخ به صورت عام، در جای دیگر تاریخ خاورمیانه و در جایی نیز تاریخ یهودی به صورت اختصاصی آموزش داده می شود، گویی که تاریخ یهود از بقیه تاریخ ها متمایز بوده و از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. همچنین این پرسش مطرح می شود که چرا کتاب تورات که یک کتاب مقدس دینی است، به عنوان یک ماده تاریخی مورد بررسی قرار می گیرد و هر کس بخواهد می تواند آن را در دانشکده ها و دانشگاه ها و حتی مدارس سکولار و غیر مذهبی هم مورد تدریس قرار دهد؟

در چنین وضعیتی درس تاریخ که باید تحت پژوهش های علمی و تحقیقاتی قرار گیرد، به عنوان یک درس مقدس مورد توجه قرار می گیرد و در این وضعیت نمی توان مفاد آن را نقد کرد یا مورد مناقشه قرار داد و حال آنکه این درس باید از طریق روش های تحلیلی و ارزیابی مورد آزمون قرار گیرد و رخدادهای واقعی از اطلاعات دروغین پالایش گردد و حقایق از خرافات و اساطیر باز شناخته شود.

در اینجاست که ساند به این موضوع اعتراف می کند تا زمانی که به لقب پروفسوری نایل نشده بود، جسارت لازم برای بررسی و مناقشه این اندیشه را در یک کتاب علمی نداشت و نمی توانست آن را منتشر کند، زیرا این درجه تا حدودی برای وی مصونیت آکادمیک ایجاد می کرد و پس از آن محدود ساختن و مجازات وی به صورت غیر مستقیم مشکل می شد.

بر کسی پوشیده نیست که عبور از خطوط قرمز تفکر سیاسی و ایدئولوژیک صهیونیسم هزینه های بسیاری برای مرتکبان آن در پی دارد و هر کس که از دایره دروغ پردازی و خرافه گرایی صهیونیست ها خارج گردد و در این موارد تردید ایجاد کند، باید بهای سنگینی بپردازد حتی اگر این فرد یک یهودی باشد.

فرضیه اصلی کتاب "جعل ملت یهود" نوشته شلومو ساند بر نفی وجود یک ملیت خالص یهودی یا ملت یکپارچه یهود استوار است که از نظر نژاد و ریشه به ملیت ها و ریشه های مختلفی باز می گردند و این نظریه بر خلاف تفکر صهیونیست هاست.

ساند در ابتدای کتاب خود به بررسی و رد ادعاهایی می پردازد که گفته می شود اسرائیل هزاران سال پیش به عنوان یک ملت به وجود آمده است. با آنکه در آثار به دست آمده از حفاری های باستان شناسی و شواهد تاریخی مقوله ملیت خالص یهودی کاملا رد شده، اما ظاهرا بنا بر آنچه در تورات ـ تحریف شده ـ آمده این ادعا صحیح به نظر می رسد.

ساند یادآور می شود، فقط یک قرن پیش بود که یهودیان خود را تنها پیرو یک دیانت می دانستند و نه یک ملت و نژاد، اما با آغاز قرن بیستم میلادی و با ظهور تفکر صهیونیسم، از سوی بانیان فکر صهیونیسم تلاش شده است واقعیت تاریخی جدیدی درباره وجود یک نژاد یهودی خلق گردد و آنان تلاش کرده اند با تبلیغ روی این موضوع که یهودیان بدون توجه به دین یهودی، فقط به عنوان یک ملت در طول تاریخ زیسته اند، نظرات خود را به دیگران بقبولانند.

ساند می افزاید، صهیونیست ها تلاش می کنند این ادعا را به سایر یهودیان بقبولانند که بر آنان واجب است به فلسطین یعنی همان سرزمینی که از آن هجرت کرده اند، باز گردند. این ادعا دقیقا با عقیده یهودیان مغایر است، زیرا بر اساس اعتقادات یهودیان، آنان سرزمین مقدس را مکانی مبارک می دانند که تا زمان ظهور مسیح بازگشت به آن جایز نیست.

در کتاب ساند علاوه بر آنکه موضوع پیوند نژادی میان یهودیان فعلی جهان با قبایل نخستین بنی اسرائیل، نفی و رد شده است، کوچاندن اجباری یهودیان ـ که در کتاب های رسمی تاریخ رژیم صهیونیستی مورد تاکید قرار گرفته است ـ کاملا مردود دانسته شده است. ساند با رد این ادعا که یهودیان پس از تخریب معبد یهود به وسیله رومی ها به اماکن دیگر تبعید شده اند، می گوید: رفتن یهودیان در آن زمان به سرزمین های دیگر، یک امر طبیعی بوده و از آنجا که دیانت یهود یک دین تبلیغی بود، یهودیان به سرزمین های دیگر از جمله سرزمین هایی مانند یمن و شمال آفریقا مهاجرت می کردند تا به تبلیغ یهودیت بپردازند.

شلومو ساند در کتاب خود درباره یهودیان ساکن اروپا نیز مطالبی آورده و می نویسد: یهودیان اروپا عمدتا در امپراتوری خزر که در قرن های سیزه و چهارده میلادی در شمال دریای خزر و جنوب روسیه، حکومت می کرد، سکونت داشته اند.

مولف کتاب "جعل ملت یهود" می نویسد: تاریخ نویسان صهیونیست از بررسی تاریخ امپراتوری خزر خودداری می کنند، زیرا از آن بیم دارند که این امر، مشروعیت اسرائیل را زیر سوال ببرد، زیرا یهودیان فعلی ساکن در فلسطین از نسل بنی اسرائیل که تورات از آن سخن می گوید، نیستند.

نظریه ساند با آنچه آرتور کاستلر از داستان نویسان انگلیسی روایت کرده است، کاملا همخوانی دارد. کاستلر در کتاب خود به نام "قبیله سیزدهم" که در سال 1976 میلادی منتشر شد، آورده است، یهودیان غربی موسوم به "اشکنازی" از نسل یهودیان قبایل خزر هستند که عمدتا در منطقه ای میان دریای قزوین و دریای سیاه زندگی می کردند.

کاستلر که خود یک یهودی صهیونیست به شمار می آید، بر این باور بود که مشروعیت اسرائیل به یک تصمیم بین المللی باز می گردد و ارتباطی به یک متن توراتی یا رابطه نژادی با عبرانی ها ندارد.

این نظریه نیز اسطوره های صهیونیستی درباره "سرزمین موعود" را کاملا رد کرده و ادعای دروغین "یهودی ستیزی" را نفی می کند، زیرا به زبان ساده، آنها اصلا از اقوام سامی نیستند.

شلومو ساند تنها کسی نیست که ادعاهای دروغین و اسطوره پردازی های صهیونیست ها را درباره اسرائیل نفی و تکذیب می کند.

برای نمونه، یک پروفسور آمریکایی به نام توماس تامسون استاد باستان شناسی دانشگاه مارکویث آمریکا نیز در کتاب خود به نام "مملکت اسرائیل خرافات است"، تاکید می کند که مطالب و اسناد زیادی به دست آورده است که نشان می دهد این نظریه تاریخی یهودیان که بر قرائت تسلسل وار حوادث از جمله موضوع تاسیس اسرائیل استوار است، کاملا نادرست است.

تامسون فراتر از این موضوع رفته و به این نتیجه رسیده است که همه داستان های "تورات" از جمله داستان "سرزمین موعود" خیال پردازی بوده است.

این داستان در قرن پنجم پیش از میلاد یعنی 500 تا 1500 سال پس از وقوع حوادثی که درباره آنها سخن گفته شده، به رشته تحریر در آمده اند و تاکنون هیچ اثر باستانی به دست نیامده است که نشان دهد مملکت اسرائیل در قرن دهم پیش از میلاد وجود خارجی داشته است یا اینکه مناطق یهودی نشینی در قدس یا کرانه باختری وجود داشته است.

نکته دیگر این است که شهر قدس تا قرن هفتم پیش از میلاد یک منطقه تحت فرمان سایر حکومت ها بود که آشوری ها بر آن سلطه یافته و شهرهای این منطقه را با خاک یکسان کردند و ثروتمندان ساکن این منطقه را به پایتخت خود بابل منتقل ساخته و بقیه ساکنانش را به سایر مناطق تحت سلطه خود کوچاندند.

تامسون با طرح این موضوع می گوید: هیچ ارتباطی میان قدس قدیم و اسرائیل یا اقوامی که این شهر را در سال 450 پیش از میلاد بازسازی کردند، وجود ندارد، زیرا این منطقه دائما میان عراقی های قدیم و امپراتوری ایران دست به دست می شده است.

با آنکه برخی مورخان معتقدند که "اسرائیلی ها" چنین کاری کرده اند، اما باید تاکید شود که در اصل بیشتر آنها غیر یهودیانی بودند که حکومت ایران آنها را پس از ساقط کردن آشوری ها و تصرف بابل با شعار "بازگشت به تبعیدگاه"، به فلسطین منتقل و با ساکنان آن زمان فلسطین ادغام کردند. در آن زمان ساکنان فلسطین که از اقوام مختلف بودند در تلاش برای ایجاد یک هویت مشترک، تورات را نوشتند.

شلومو ساند در مقاله ای در مجله فرانسوی اکسپرس تاکید می کند که ستاره داود هم یک نشانه یهودی نیست، بلکه یک سمبل ویژه هندی هاست که به تازگی به مجموعه سمبل های یهودیان افزوده شده است. او می افزاید، ادعای تبعید یهودیان در قرن ششم قبل از میلاد و نیز تبعید دوم آنان در سال 70 میلادی بر خلاف اسطوره های صهیونیستی، اصلا انجام نشده و تنها برای تحمیل نظریه صیهونیستی بر اراضی فلسطین ساخته شده است.

بنا بر آنچه پروفسور شلومو ساند می گوید: صهیونیست ها تلاش می کنند از کتاب مقدس (تورات) به عنوان ابزاری برای تحریک نسل های جدید یهودی به مشارکت در جنگ های اشغالگرانه ای استفاده کنند که هیچ انتهایی برای آن متصور نیست.

................................................
نویسنده: احمد برغل
نقل از سایت مرکز اطلاع رسانی فلسطین
بازديد:1555| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت