« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مسجد جامع داکا | آشنایی با مساجد جهان 18 خرداد 1393
مسجد جامع داکا

بیت المکرم مسجد جامع کشور بنگلادش در شهر داکا پایتخت این کشوردر قسمت مرکزی این شهردر منطقه ای نزدیک به محل تجاری٬ قرار دارد. ساخت معماری این مسجد از سال 1960 میلادی آغاز گردید و سال 1968 میلادی به اتمام رسید.

این مسجد در یک مقطع زمانی گنجایش سی هزار نمازگزار را دارد . دولت بنگلادش اخیرا مسجد را توسعه داده و هم اکنون در ماه مبارک رمضان نزدیک چهل هزار نمازگزار برای ادای فرائض نماز در این مسجد بزرگ اجتماع می کنند. مسجد بیت المکرم از جمله 10 مسجد بزرگ و معروف جهان است.

این مسجد با ترکیبی از معماری جدید و معماری اسلامی سنتی ساخته شده است.طرح معماری این مسجد به صورت مکعب شکل است و شباهت آن به خانهء کعبه در مکه مکرمه این مسجد را از سایر مساجد مستثنی می سازد.

صحن این مسجد 29 هزار متر مربع در قسمت شرقی مسجد واقع است و وضوخانه در دو طرف شرقی وغربی صحن مسجد قرار دارد . طرح معماری این مسجد در زمانی که مغولان در شبه قارهء هند نفوذ کرده بودند توسط یکی از مغولان به تصویب رسید.

ساخت این مسجد زمانی اتمام یافت که کشور بنگلادش جزئی از جمهوری اسلامی پاکستان بود. در کنار داشتن خواص معماری عظیم این مکان محل عبادت عبادتگزاران بسیار است.

.......................
منبع: شبستان
بازديد:1200| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت