« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

روستای رمکان | دانشنامه جزیره قشم 15 خرداد 1393
روستای رمکان

روستای رَمکان یکی از روستاهای آباد توابع بخش مرکزی شهرستان قشم در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. روستای رمکان در ۲۸ کیلومتری جنوب غرب شهر قشم واقع شده‌است. این دهستان تقریاً در وسط جزیره قشم قرار دارد.

چون شغل اکثریت آنها در آن زمان کشاورزی و گله داری بود مجبور بودند گوسفندان خود را به بهترین منطقه ی چرا ببرند که بهترین این مناطق منطقه روستای رمکان الان بود و چون فاصله ی آنها با روستایشان دور بود مجبور بودند بعضی از چوپانان به این منطقه کوچ کنند .

منطقه ی رمکان نه تنها از لحاظ چرا خوب بود بلکه از لحاظ حاصل خیز بودن هم قابل ستایش بود که خیلی از کشاورزان هم به همین علت تقریبا از سراسر جزیره به این منطقه کوچ میکردند که این منطقه تبدیل شد به روستایی بنام رمکان .
وجه تسمیه این دهستان به نام رَمکَان

گویند که کلمهٔ «رَمکَان» مَخَفِف کلمهٔ ( رَمَگان ) است. بمعنای «رَمهَ» (گله) ، گویند در دوران گذشته تمام ساکنان روستا دارای گله (رمه‌های) بز و گوسفند بوده‌اند ، به صورتیکه در هنگام ظهر در سایه تمام درختان موجود در گوشه وکنار روستا گله‌های بز و گوسفند مشاهده می‌شده‌است ودر تمام سایه بان‌های روستا گله‌های بزرگ سایه می‌گرفته‌اند، بنا براین نام روستا رَمَگان گذاشته‌است، که به مرور زمان به ( رَمکَان ) تخفیف یافته‌است.

جمعیت شهر رمكان طبق سرشماري عمومي نفوس و مسكن در سال ۱۳۸۵ ، برابر با 13472 نفر بوده‌است. که از اهسنت و از شاخه شافعی هستند یعنی از پیروان امام محمد ادریس شافعی می‌باشند و به زبان فارسی و گویش محلی تکلم می‌کنند. دارای مسجد، دبستان، آب انبار (برکه) و خانه بهداشت می‌باشد.

روستای رمکان

موقعیت جغرافیایی روستای رمکان

جزیره ی قشم دارای دوبخش مرکزی شهاب که سه شهرو پنجاه روستا در خود جای داده است. روستای رمکان در۳۳کیلومتری شهرقشم واقع شده است که ازشمال به روستای باغبالا و ازجنوب به روستای جی جیان وازمشرق به روستای کوشه وازمغرب به روستای زیرانگ محدودمی شود. روستای رمکان و چند روستای همجوار یعنی توریان باغ بالا خالدین تم سنتی کوشه و کاروان در خوش آب هوا ترین و بالاترین نقطه در سطح جزیره قرار گرفته اند و مهمترین محصولات این روستاها از سبزیجات : گرگا ، خندل ، گیشنیز ، تره ، جعفری ، گزر ( نوعی هویچ محلی ) گرجه فرنگی ، تربچه ، و غیره ... . و از میوه ها : خیار محلی ، گرمزنگی ، انبه ، زیتون ، انگور ، انجیر ، پرتقال ، هندونه و غیره ... . می باشد .

تعطیلات تابستانی دررمکان

تعطیلات واوقات فراغت در رمکان همزمان باآب وهوای گرم وشرجی جزیره شروع می شودکه اکثریت دانش اموزان مقطع ابتدایی وراهنمایی اوقات آن ها درمکتب خانه ها سپری می شودوبعضی افراد به شهرهای خوش آب وهوایی ایران مسافرت می کنند.امابعضی افرادکه شامل نوجوانان وجوانان به خاطرکمبودامکانات وعدم برنامه ریزی به بیهودگی وسردرگمی می گذرد.

مدارس دررمکان

دررمکان ازلحاظ مدرسه هیچ کم وکاسنی ندارد درتمام مقاطع ابتدایی,راهنمایی,دبیرستان دخترانه وپسرانه موجودمی باشدکه ازهمه قدیمی تردبستان ابتدایی پسرانه شهیدحقانی,قدمت ان به۶۱سال قبل می رسدو دیگرمدارس عبارتنداز:دبستان دخترانه شرافت,مدرسه ی راهنمایی صلاح الدین ایوبی,راهنمایی دخترانه حجاب,دبیرستان پسرانه باهنرودبیرستان دخترانه هاجرکه تمامی این مدارس ساختمان مستقل به جزراهنمایی دخترانه که درشیفت مخالف دبیرستان دخترانه دایرمی باشد.

شاید دلیل انکه کمتر مردم به بیشتر طبیعت های زیبای رمکان آگاهی ندارند این است که صحنه ی های طبیعی به روی آنها پوشیده شده است .

روستای رمکان

جاهای دیدنی و گردشگری رمکان

1. سد رمکان
2 . دیوارکو
3. دره ی کوه های اب انبار
4. سد قدیمی رمکان
5. باغهای زیبای رمکان
6. خاجه مرادی
7. حوض کوجک
8. حوض بزرگ
9. اب انبار قدیمی
10.بم ملکه
و غیره ......
بازديد:2828| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت