« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

نگاهی به تعامل فرهنگی اقوام در قشم با محوریت حجاب | مقالات 7 ارديبهشت 1393
نگاهی به تعامل فرهنگی اقوام در قشم با محوریت حجاب

درسطح كلان روش اسلامی و غیر اسلامی ، تمام تلاش مسلمانان باید حاكم نمودن فرهنگ اسلام باشد چرا كه این فرهنگ بهترین و كاربردی ترین راه برای رسیدن به جامعه ی آرمانی است . ما اینجا در صدد اثبات این قضیه نیستیم كه آن خود مجالی دیگر می طلبد . اما در مورد خرده روش های موجود در فرهنگ اسلام قضیه فرق می كند دیگر بحث حاكم نمودن یك روش بر روش دیگر نیست و بایستی از باب پذیرش وارد شد از این جمله است آداب و فرهنگ های بومی كه در هر منطقه وجود دارد و تضادی با دستورات زندگی بخش اسلام ندارد. مثالی می زنم اگر بحث كلان حجاب یا بی حجابی مطرح باشد دستور شرع در پایبندی به حجاب می باشد و حاكم نمودن فرهنگ با حجابی بر بی حجابی .

اما وقتی وارد دایره ی با حجابی شدیم خود این باحجابی به نسبت هر منطقه و هر قوم فرق می كند ، در دایره ی با حجابی سلایق مختلف می توانند از پوشش های منحصر بفرد و گوناگون بسته به نوع تمایلشان استفاده نمایند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد مشروط به اینكه از این دایره خارج نگردیم ، از این منظر نبایست هر قوم درصدد حاكم نمودن حجاب مد نظر خود بر دیگر اقوام گردد بلكه زنان هر منطقه با توجه به نوع پوشش خود كه در دایره ی با حجابی وارد می شود با احترام به نوع پوشش مناطق دیگر با یكدیگر تعامل حسنه را داشته باشند.

جزیره ی قشم با توجه به منطقه ی ازاد شدن موقعیت جدیدی را تجربه می كند ، شاهد حضور اقوام مختلف در این منطقه هستیم لذا با توجه به مقوله ای كه مطرح شد باید تعامل ها صورت پذیرد یكی از چالش های فرا روی ساكنین قشم – اعم از بومی یا غیر بومی بحث پوشش است مهاجرین محترمی كه بیشتر به منظور استفاده از ظرفیت های اقتصادی به جزیره ی قشم سفر می كنند مطمئنا دارای نوع پوشش های متفاوتی هستند كه با پوشش مردم جزیره متفاوت است و از طرف دیگرسهولت در ورود مد های مختلف كشورهای دیگر به این جزیره این مساله را در درجه ی اهمیت بالایی قرار می دهد.

با توجه به این نكات ، موضع ما بایستی چگونه باشد ؟! ما نمی خواهیم تنها یك نوع پوشش را حجاب بنامیم و متحد الشكل شدن همه را یكی از ضرورت ها بدانیم چرا كه این با توجه به تفاوت سلایق انسانها راهكاری كاربردی نخواهد بود اما می توانیم میزانی را داشته باشیم كه سلایق مختلف را با آن سنجیده و پا را از آن فراتر نگذاریم . آری میزان ما بایستی شریعت اسلام باشد ، اسلام حجاب را واجب گردانیده است و معیارهایی كلی را برای آن قرار داده است لذا اگر پوشش و لباس در دایره ی حجاب وارد شود ما حرفی نداریم و تلاش ما در راستای حذف آن ناپسند خواهد بود اما اگر پوشش و لباس خارج از دایره ی حجاب باشد اینجا سعی در جایگزین نمودن فرهنگ با حجابی بجای بی حجابی ضرورت خواهد داشت . و این وظیفه ی همگان اعم از مسوولین و عموم مردم می باشد.

اما درمورد تاثیر پذیری خود زنان از پوشش های دیگران تاثیر پذیری در دایره ی باحجابی با رعایت مقوله ی حفظ فرهنگ های مطلوب بومی ، قابل قبول خواهد بود و به سلایق خود زنان بر می گردد اما تاثیر پذیری زنان موجود در دایره ی حجاب از زنان بیرون از دایره ی حجاب امری بسیار خطرناك و مذموم است چرا كه جامعه را به سوی فرهنگ عریانی سوق خواهد داد و اساس این فرهنگ بر پایه ی ارضای شهوات بدون هیچ قید و بندی است كه مطمئنا ، این ، سرمنشأ خیلی از بی اخلاقی ها خواهد گشت. در مورد جزیره ی قشم هم این نكته بسیار حائز اهمیت است ما بیاییم پوشش ها را با توجه به معیارهای شرعی آن بسنجیم نه معیارهای غربی . متاسفانه بعضا مشاهده می شود مدهای متفاوتی كه به هیچ وجه در دایره ی حجاب وارد نمی گردد وارد بازار شده و دختر و زن حاضر در دایره ی حجاب – اعم از بومی و غیر بومی – متاثر از آن می گردد و نتیجتا پوشش بسیار زیبا و منطبق بر سلیقه ی سالم را رها نموده و خود را از دایره ی حجاب خارج می نماید این امر هرگز مقبول نخواهد بود . یكی از نكاتی كه به نظر بنده باعث این مساله می شود تبلیغات گسترده ی غربیها برای ترویج فرهنگ بی حجابی است وقتی غربیها از طریق رسانه وارد خانه های ما می شوند و با فیلم و برنامه های جذاب به معرفی پوشش های مبتنی بر تحریكات جنسی خود می پردازند و در بازار هم همان در دسترس قرار می دهند بی دلیل نیست كه ما شاهد خروج از دایره ی باحجابی به بی حجابی گردیم و با افتخار مد غربیها را تقلید نماییم و وقتی بر ما ایراد وارد می شود با افتخار بگوییم : تو بی فرهنگی من مد فلان بازیگر فلان فیلم را پوشیده ام ...

متاسفانه غربیها با جا انداختن شخصیتهایی نزد دختران و زنان سعی در حاكم نمودن فرهنگ خود هستند و بی توجهی ما به این نكته عواقب بسیار وخیمی را رقم خواهد زد . خدا نكند طرز تفكر انسان به نسبت تشخیص زیباییها ، به خاطر دیدن مستمر نازیباییها، منقلب شود آنموقع دیگر نازیباییها، بدان افتخار خواهد شد و زیبا جلوه خواهد كرد لذا همیشه زیباییها را ببنیم ، واقعیت نازیباییها را كه در قالب های زیبا ارائه می شود را درك كنیم و اجازه ندهیم پوشش هایی كه به خاطر پر شدن جیب افراد زیاده خواه و ارضای هوس ها تبلیغ آن می شود ذهن و قلب ما را تسخیر كند بلكه همچنان در دایره ی حجاب، با افتخار و با ظرفیت های گسترده ای كه در آن وجود دارد ، بمانیم و شاهد ورود بی حجاب ها به دایره ی با حجاب ها گردیم .

در آخر شعر زیبای اقبال لاهوری را در مورد مذمت تقلید بدون فكر از فرهنگ غیر اسلامی را تقدیم می نمایم:

شرق را از خود برد تقلید غرب ***** باید این اقوام را تنقید غرب

قوت مغرب نی از چنگ و رباب ***** نی ز رقص دختران بی حجاب

نی ز سحر ساحران لاله روست ***** نی ز عریان ساق و نی از قطع موست

محكمی او را نه از لادینی است ***** نی فروغش از خط لاتینی است

حكمت از قطع و برید و جامه نیست ***** مانع علم و هنر عمامه نیست

علم و فن را ای جوان شوخ و شنگ ***** مغز می باید نه ملبوس فرنگ

بنده ی افرنگ از ذوق نمود ***** می برد از غربیان رقص و سرود

نقد جان خویش در بازد به لهو ***** علم دشوار است می سازد به لهو

................................................................................
نویسنده: شیخ عبدالله دریایی صلغی (كارشناس ارشد علوم اسلامی)
منبع: نشریه صدف ویژه جزیره ی زیبای قشم شماره 371 (32 قشم) 3 اردیبهشت 93
بازديد:2149| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت