« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

روستاي توريان | دانشنامه جزیره قشم 25 اسفند 1392
روستاي توريان

روستاي توريان يكي از روستاهاي جزيره قشم است كه در حدود 31 كيلومتري جنوب غرب قشم قرار دارد و به وسيله ي يك راه فرعي به طول 2 كيلومتر از جاده ي اصلي قشم- باسعيدو جدا مي شود. اين روستا از جهات مختلف با روستاهاي ديگر همجموار است. از شمال به روستاي خالدين و از جهت جنوب به روستاي رمكان و از غرب به روستاي تم سنتي و از شرق به روستاي باغ بالا محدود مي شود.

«به روزگار شورش مغول و هرج و مرج آن دوران ايران هر قبيله كه از غارت مغول جان به در مي ببرد ، به گوشه ي امني مي گريخت و گويا قبيله اي كه رئيس آنان توران نامي بود به جزيره قشم آمده سكونت اختيار كرده و بارگاهي و مسجدي و حمامي بنا نموده و نام شاهي بر خود گذاشته و ملقب به تورانشاه گرديده است ، معلوم مي شود كه دو تورانشاه بوده است يكي در جزيره هرمز و ديگري درجزيره قشم.»

ابن بطوطه سفرنامه خود مي نويسد: «توراني كه در اين جزيره طويله نام شاهي دارد در شش فرسنگي قشم ساكن شده به نام مخلص يا توريان.»

روستاي توريان

روستاي توريان

روستاي توريان
بازديد:2230| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت