« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

تنها بانوی دهیار جزیره قشم | خبرها 10 اسفند 1392
تنها بانوی دهیار جزیره قشم

الناز صالحی که در مهرماه سال جاری برای اولین بار به عنوان یک زن به دهیاری سه روستای دفاری، حمیری و کابلی از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم انتخاب شده است، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این سه روستا از جمله روستاهای یاد شده این شهرستان است که به رغم تشکیل چهار دوره شورا در آنها تا پنج ماه پیش کسی حاضر به قبولی سمت دهیاری آنها نبوده است.

وی که پدر و پدربزرگش سالیان سال به عنوان معتمد روستا و رییس شورا در امور اجتماعی شهرستان قشم فعال بوده اند، در یک اقدام بی سابقه و با حمایت پدرش دهیار سه روستای این شهرستان شده است، خدمت به مردم این روستاها و نبود امکانات اولیه زندگی را در آنها از مهم ترین دلایل تقبل این سمت اعلام کرد.

ˈآب، حیاتی ترین مشکل روستاییانˈ

به گفته وی مهم ترین و حیاتی ترین مشکل این سه روستا نبود آب لوله کشی سالم و بهداشتی است و مردم این روستاها مجبورند آب مورد نیاز خود را به قیمت گزاف از قشم خریداری و بوسیله تانکر به منازل خود حمل کنند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت آب و برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم برای مردم این سه روستا ماهیانه 200مترمکعب آب به صورت سهمیه درنظر گرفته است، یادآور شد: این سهمیه از طریق کوپن مترمکعبی شش هزار ریال در اختیار مردم قرار می گیرد، ولی کوپن این آب در بازار آزاد متر مکعبی تا 25هزاریال خرید و فروش می شود.

به گفته وی به مردم این روستاها اعلام شده که از ماه اسفند این سهمیه کوپنی قطع خواهد شد و مردم مجبورند آب موردنیاز خود را از تانکرداران مترمکعبی افزون بر 70هزار ریال بخرند(تانکرداران هزینه حمل آب تا در منازل روستاییان را به قیمت آب می افزایند)، یک تانکر آب با ظرفیت افزون بر پنج مترمکعب بطور متوسط نیاز 15روز یک خانوار روستایی را تامین می کند.

دهیار سه روستای دفاری، حمیری و کابلی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان قشم با استفاده از اعتبارات استانی کار لوله گذاری، انشعاب و رساندن لوله ها به منازل مردم را در این روستاها انجام داده است، تصریح کرد: اما چون آب در این لوله ها جاری نشد، این لوله ها به مرور زمان پوسیده شدند و مشکلی از پیش پای مردم برداشته نشد.

صالحی گفت: با توجه به اینکه لوله انتقال آب از قشم به شهرک صنعتی طولا از زمین های کشاورزی مردم این سه روستا عبور می کند، نمایندگان مردم این روستاها موافقت مدیرعامل وقت منطقه آزاد قشم را مبنی بر اتصال این لوله به شبکه آبرسانی این روستاها حداقل یکبار در هفته کسب کردند که تا جابجایی مدیرعامل منطقه آزاد قشم این موافقت مدیرعامل، از سوی مدیریت آب و برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم بخاطر نبود دهیار و پیگیری نشدن موضوع، عملیاتی نشد.

وی درباره آخرین وضعیت این موضوع گفت: با توجه به اینکه نظر مدیریت آب و برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم در خصوص درخواست مردم این سه روستا بعد از جابجایی مدیرعامل این منطقه مساعد شده است، قرار است در بازدید دکتر حبیبی معاون سیاسی امنیتی منطقه آزاد قشم از این روستاها، تصمیم مقتضی درباره درخواست مردم این روستاها اتخاذ شود.

ˈخانه بهداشت نداریمˈ

دهیار سه روستای دفاری، حمیری و کابلی در بخش دیگری از این گفت و گو از نبود خانه بهداشت در این منطقه انتقاد کرد و گفت: این سه روستا از نظر جمعیت حائز شرایط احداث یک خانه بهداشت است، اما چون زمین برای احداث آن وجود نداشت تاکنون این موضوع پیگیری نشده بود ولی اخیرا با اهداء 400 متر زمین از سوی یک خیر بنام محمد خودسوز و برادرانش و اعلام آمادگی آنها برای احداث ساختمان و تکمیل تجهیزات خانه بهداشت، با کمک و همکاری دکتر دولت آبادی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان برای اخذ مجوز از دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان اقدام لازم صورت گرفته است.

صالحی درباره امکانات آموزشی این سه روستا هم گفت: در حال حاضر تنها یک دبستان سه کلاسه با ساختمان خیلی قدیمی و در حال تخریب برای دانش آموزان دوره ابتدایی این سه روستا وجود دارد و دانش آموزان به صورت مختلط در این کلاس ها درس می خوانند، مضاف بر اینکه سقف ساختمان این مدرسه چوبی است و استحکام آن در مقابل زلزله بسیار ضعیف است.

وی به ناهموار و خاکی بودن ورودی روستای دفاری به مسافت حدود دو کیلومتر نیز اشاره کرد و گفت: برای آسفالت کردن این فاصله نیز خیر روستا یعنی برادران خودسوز اعلام آمادگی کردند که کل زیرسازی این راه را خودشان انجام دهند و دولت فقط کار آسفالت آن را انجام دهد.

به گفته وی معابر داخل این سه روستا نیز نیاز به مرمت و آسفالت دارند و هنگام بارندگی تردد در این معابر برای روستاییان بسیار دشوار می شود و طرح هادی این روستا ها نیز هنوز تصویب و ابلاغ نشده است.

ˈبچه های روستا جایی برای بازی ندارندˈ

دهیار سه روستای دفاری، حمیری و کابلی در بخش دیگری از این گفت و گو از اهداء افزون بر هشت هزار مترمربع زمین برای ساخت زمین فوتبال و سالن ورزشی در روستای دفاری توسط برادران خود سوز خبر داد و گفت: متاسفانه برای کودکان، نوجوانان و جوانان این روستاها هیچگونه امکانات ورزشی وجود ندارد و بچه ها مجبورند اوقات فراغت خود را در خانه بگذرانند.

صالحی به مشکلات ایاب و ذهاب دختران و پسران دانش آموز این روستاها نیز اشاره کرد و گفت: چون در این سه روستا مدارس مقاطع بالاتر از ابتدایی وجود ندارد، دانش آموزان مقطع دبیرستان این روستاها مجبورند در دبیرستان های قشم تحصیل کنند و در نتیجه هر روز صبح برای رفتن به شهر قشم در سرما و گرما باید منتظر وسایط نقلیه عبوری باشند و صحنه انتظار این دختران و پسران بسیار ناراحت کننده است.

به گفته وی گرچه یک اتوبوس به عنوان سرویس دانش آموزان به این سه روستا اختصاص داده شده است، اما این اتوبوس خدمات لازم را به روستاییان نمی دهد و مردم از نحوه خدمات رسانی این اتوبوس شاکی هستند.

وی درباره سایر مشکلات این سه روستا از کمبود برق و نوسانات آن نیز سخن گفت و تصریح کرد: با توجه به قول مساعد مدیر اداره برق شهرستان قشم و مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم، مهندس امیرشکاری، امیدواریم که این مشکل بزودی رفع شود.

صالحی با اشاره به اینکه زمین های این سه روستا برای کشاورزی بسیار مستعد است درباره اتفاقی که برای یکی از اهالی این روستا در این خصوص پیش آمد توضیحاتی ارائه کرد و یادآور شد: این فرد در سال 88 با هزینه شخصی خود و بدون گرفتن یک ریال تسهیلات بانکی یک مزرعه داربستی و گلخانه ای با سرمایه گذاری حدود 400میلیون ریال در روستای دفاری ایجاد کرد و محصولاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و خیار سبز را تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب و آفت زدن محصولات این مزرعه باعث ورشکستگی صاحب این مزرعه شد افزود: کشاورزان این روستاها نیاز به مساعدت و مشاوره تخصصی در بخش کشاورزی دارند تا این گونه اتفاقات پیش نیاید.

ˈگردشگری در روستاˈ

دهیار سه روستای دفاری، حمیری و کابلی در بخش دیگری از این گفت و گو به ضرورت تقویت صنعت گردشگری در این روستاها به عنوان یکی از عوامل توسعه روستایی تاکید کرد و گفت: از مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم که توجه ویژه ای به روستاها دارند، تقاضا داریم در خصوص ساماندهی تپه های شنی مشهور به گدار و ایجاد پیست اتومبیل رانی، اسب دوانی و شترسواری در جوار روستای دفاری مساعدت لازم را بعمل بیاورند.

روستای دفاری با 228نفر جمعیت در قالب 79خانوار و حمیری و کابلی هرکدام با حدود 46نفر جمعیت در قالب 13خانوار که از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم محسوب می شوند، در فاصله حدود 10کیلومتری غرب شهر قشم واقع شده اند و شغل اصلی مردم این روستاها دامداری است و تنها کشتارگاه بهداشتی شهرستان نیز در روستای دفاری قرار دارد.

............................
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی
بازديد:1728| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت