« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

جلب محبت خدا | مقالات 1 اسفند 1392
جلب محبت خدا

عن النبي، صلى الله عليه وسلم، قال: إذا أحب الله تعالى العبد، نادى جبريل: إن الله تعالى يحب فلاناً، فأحببه، فيحبه جبريل، فينادي في أهل السماء: إن الله يحب فلاناً، فأحبوه، فيحبه أهل السماء، ثم يوضع له القبول في الأرض متفقٌ عليه.
از ابوهريره روايت است که رسول الله (ص) فرمود: « هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد به جبرئيل اعلان می کند که خداوند فلانی را دوست می دارد ، تو هم او را دوست بدار ، جبرئيل عليه السلام او را دوست داشته و در اهل آسمان اعلان می کند که خداوند فلانی را دوست می دارد ، شما هم وی را دوست بداريد ، واهل آسمان وی را دوست می دارند و سپس برايش در زمين قبول نهاده می شود ».
زمانی که عمر بن عبدالعزيز امور خلافت مردم را به عهده گرفت ، و عدالت کرد در يکی از روزها که طواف خانه خدا می کرد پسری به پدر صحابی خود گفت: پدر فکر می کنم خداوند عمر بن عبد العزيز را دوست دارد. پدر گفت: فرزندم از کجا می دانی؟ گفت : خداوند او را دوست داشته که مردم او را دوست می دارند. پدر گفت: پسرم راست می گويي، رسول الله (ص) می فرمايد: « إذا أحب الله...» را تا آخر نقل کرد.
عن أنسٍ، رضي الله عنه، قال: قال رسول الله، صلى الله عليه وسلم، لأبي بن كعبٍ، رضي الله عنه: إن الله، عز وجل، أمرني أن أقرأ عليك: لم يكن الذين كفروا قال: وسماني ؟ قال: نعم فبكى أبيٌ، متفقٌ عليه.
از انس رضی الله عنه روايت است که رسول الله (ص) به ابی بن کعب (رض) فرمود: «خداوند دستور داده که {لم يکن الذين کفروا...} را بر تو بخوانم» ابی کفت: آيا اسم مرا برد؟ فرمود: «بله» و ابی از خوشحالی گريست.
تذکر: اگر انسانی در جامعه مشهور نباشد و در روزنامه و سايت و تلويزيون از او ياد نشود ؛ ولی نزد خداوند محبوب باشد از همه آنها با ارزش تر است . پس در تقوا و انجام عمل صالح تلاش کن و برای رضای خدا هر کاری که در توانت می باشد را انجام بده.
اسباب جلب محبت الله
1- دعا و اصرار بر اينکه خداوند ما را دوست داشته و محبتش در قلبمان جای بگيرد. (توجه به دنبال زمان اجابت دعا باشيم.)
« أسألك حبك، وحب من يحبك، و حب عمل یقرب الی حبک.»
يعنی : محبت تو را ، و محبت کسانی که تو را دوست دارند ، و محبت کاری که مرا به محبت تو نزديک می کند ، از تو خواستارم.صحيح ترمذی(2582).
2- کثزت تلاوت قرآن
علما می گويند: اگر می خواهی جايگاه خودت را نزد خدا بدانی بنگر جايگاه تلاوت و تدبر قرآن نزد خودت چقدر است پس به همان مقدار نزد خداوند جايگاه و مقام داری.
از انس رضی الله عنه روايت است که رسول الله (ص) فرمود: «خداوند در بين مردم اهلی دارد.» گفتند ای رسول الله(ص) آنها چه کسانی هستند؟ فرمود : «اهل قرآن ، اهل خدا و دوستان او هستند.» صحيح ابن ماجه (178)
3- ذکر الله: يادکردن پروردگار، نشانه محبت قلبی فرد نسبت به محبوبش می باشد.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا (41) وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا (42)
وعن عبد الله بن بسرٍ رضي الله عنه أن رجلاً قال: يا رسول الله، إن شرائع الإسلام قد كثرت علي، فأخبرني بشيءٍ أتشبث به قال: لا يزال لسانك رطباً من ذكر الله.
از عبدالله بن بسر (رض) روايت است که مردی گفت: يا رسول الله (ص) قوانين اسلام بر من زياد شده ، مرا به چيزی خبر ده که بدان چنگ زنم؟ فرمود: «هميشه زبانت به ذکر خدا تَر باشد».
4- عبادات پنهانی:
وعن سعد بن أبي وقاص رضي الله عنه، قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «إن الله يحب العبد التقي الغني الخفي» صحيح مسلم(2965).
از سعد رضی الله عنه روايت است که رسول الله (ص) فرمود : «خداوند بنده ی پرهيزگار قانعی که عبادتش را پنهان می کند، دوست می دارد».
نماز: از صهيب (رض) روايت است که رسول الله (ص) فرمود : «صلاة الرجل تطوعًا حيث لا يراه الناس تعدل صلاته على أعين الناس خمسًا و عشرين».«نماز سنت مرد در جايي که کسی او را نبيند ، بيست و پنج برابر نمازی می باشد که در انظار مردم خوانده می شود».صحيح الجامع.
صدقه:از ابوهريره (رض) روايت است که : رسول الله (ص) فرمود: «هفت نفرند که خداوند آنان را در سايه ی عرش در روزی که سايه ای جز سايه ی عرش وجود ندارد جای می دهد.« ...ورجلٌ تصدق بصدقةٍ، فأخفاها حتى لا تعلم شماله ما تنفق يمينه...»«مردی که پنهانی صدقه داد بنحوی که دست چپش از آنچه دست راستش انفاق کرده باخبر نشد.»متفق عليه.
زمانی که زين العابدين (علی بن حسين) وفات کرد غسال ها دوخط سياه بر دوشهايش مشاهده کردند بعد از پرس و جو مشخص شد که او شب ها کيسه های گندم و آرد را بر در خانه فقرا می گذاشت و می رفت و کسی نمی دانست کمک کننده چه کسی است.
و او اين حديث را تکرار می کرد : «إن صدقة السر تطفئ غضب الرب»«صدقه پنهانی خشم و غضب خداوند را خاموش می کند».
روزه: که خود عبادتی پنهانی می باشد بدين جهت خداوند خودش اجر روزه دار را خواهد داد.
رسول الله (ص) فرمود: «خداوند می فرمايد: هر کار نيکی به ده تا هفتصد برابر آن افزايش پيدا می کند و روزه ی رمضان برای من است و من پاداش آن را می دهم.»صحيح ترمذی(764).
اشک: رسول الله (ص) فرمود: «هفت نفرند که خداوند آنان را در سايه ی عرش در روزی که سايه ای جز سايه ی عرش وجود ندارد جای می دهد...« ورجلٌ ذكر الله خالياً ففاضت عيناه» و مردی که در تنهايي خدا را ياد نمود و اشک از چشمانش سرازير شد». متفق عليه.
دعای پنهانی: ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (55اعراف)
*بخاری اعمال نيکش را پنهان می کرد ، محمد بن منصور می گويد: در مجلسی بودم امام بخاری در آنجا حضور داشت در گوشه مسجد تکه چوب کوچکی افتاده بود او زير چشمی بدان نگاه می کرد و زمانی که فکر کرد کسی به او نگاه نمی کند آن را برداشته و در جيب گذاشته و زمانی که از مسجد بيرون رفت آن را از جيب بيرون انداخت.
5- دوست داشتن بندگان مخلص خدا و همنشينی با دوستان مومن:
وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا (28کهف)
با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر می خوانند و فقط رضای او را می طلبند و هرگز به خاطر زينت دنيا ، چشم خود را از آنها برمگير و از کسانی که قلبشان را از ياد خود غافل ساختيم اطاعت مکن ، آنانی که از هوای نفس پيروی کرده و در کارهايشان افراط است.
احب الصالحين و لست منهم................لعلی آن انال بهم شفاعة
.أکره من تجارته المعاصی...................ولو کنا سواء فی البضاعة
عن أبي سعيد الخدري ، رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : « لا تصحب إلا مؤمنا ولا يأكل طعامك إلا تقي »ابوداوود و ترمذی.
از ابوسعيد خدری (رض) روايت است که رسول الله (ص) فرمودند: «جز با شخص مومن ، همنشين نشو و غذای تو را جز متقی نخورد» يکی از صلحا می گفت : دوستی از اهل عراق دارم که در ماه يک بار او را می بينم و با ديدنش تا يک ماه ايمانم تقويت می گردد.
قال رسول الله (ص): «اولياء الله الذين إذا رؤا ذکر الله».دوستان خداوند کسانی هستند که با ديدن آنها به ياد خدا می افتيم.سلسلة الصحيحة(1733)
6-صبر در هنگام مصيبت: از انس (رض) روايت است که :رسول الله (ص) فرمود:«هرگاه خداوند به بنده اش اراده ی خير نمايد عذابی را در دنيا بر وی عارض می سازد و هرگاه خداوند بر بنده اش اراده ی شر کند عقوبت خود را از او باز می دارد تا اينکه در قيامت او را به عذاب خويش گرفتار کند». رسول الله (ص) فرمود : «همانا پاداش بزرگ در برابر ابتلای بزرگ است و چون خداوند گروهی را دوست بدارد آنها را آزمايش می کند و آنکه راضی شود به "ابتلای خدا" خدا از او راضی می شود و هرکه ناخشنود شود ، خداوند از او ناخشنود گردد».ترمذی وقال :حسن صحيح(2396)
بلا و مصيبت ممکن است نتيجه ی گناه و معصيت باشد و ممکن است آزمايش خداوند نسبت به آن بنده باشد.
پس ای مؤمن! چطور به خودت اجازه می دهی زمانی که مورد آزمايش قرار گرفتی محبت خدا را با شِکوه نزد بندگان پاسخ دهی!
7-خلوت نمودن با خداوند: چطور يک انسان دوست دارد با دوستش خلوت کرده و با هم درد و دل بکنند حال سوال اينجاست که ما با خداوند چه مقدار خلوت کرده ايم و اگر خداوند روز قيامت بپرسد من پروردگارت بودم ولی تو به اندازه دوستت هم با من خلوت نکردی، چه پاسخ می دهی؟!.
8-استمرار بر عمل صالح خصوصا سنت ها:
قال رسول الله (ص) : «وما يزال عبدي يتقرب إلي بالنوافل حتى أحبه».بخاری

...........................
شيخ موسی بازماندگان
نقل از سایت مجتمع سلطان العلماء بندرلنگه
بازديد:1373| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت