« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

منزوی کردن و ایجاد ترس، راهکار شیطان در ادامه تسلط بر انسان | مقالات 23 بهمن 1392
منزوی کردن و ایجاد ترس، راهکار شیطان در ادامه تسلط بر انسان

با حمد و سپاس خداوند عزوجل و با درود و سلام بیکران بر منجی عالم بشریت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و علی آله وصحبه وسلم .

همانطور که مستحضر هستید در آستانه فرا رسیدن 22 بهمن ساگرد پیروزی شکوهمند انقلاب مردم ایران بر علیه طاغوت ظلم و فساد و تباهی قرار داریم .
22 بهمن را خدمت همه ی نمازگزاران محترم و ملت آزاده ی ایران تبریک و تهنیت عرض می کنم . امیدواریم که ملت ایران در پرتو تمسک به اسلام همیشه پرچم دار آزادی خواهی و طرد کفر و شیاطین باشد و با استقامت و پایداری امید دشمنان را به حسرت وطمع آنها را به ذلت مبدل نماید.

همانطور که می دانید در هفته های گذشته درباره نقشه ها و مکرها و حیله های شیطان صحبت کردیم . یکی دیگر از نقشه های شیطان منعزل کردن و انزوای انسان است شیطان می کوشد تا با مشغول کردن انسان ، او را از بسیاری از برنامه ها و وظایفش دور سازد و در برنامه ای که خدا برای انسان ترسیم کرده اختلال ایجاد کند. ما مسلمانان در تمامی لحظات روزمره برنامه داریم" یک سری از وظایف و برنامه ها مربوط به ارتباط فردی انسان مسلمان با پروردگارش است که باید طبق دستور العمل خدا انجام گیرد . یک سری از وظایف است که ما نسبت به خانواده و ارحام و خویشاوندان داریم و یک سری وظایف هست که ما نسبت به جامعه ای که در آن زندگی می کنیم داریم . پس زندگی انسان همه اش برنامه است و انسان در طول زندگی وظایف متعددی نسبت به پروردگار و نزدیکان و جامعه بر عهده دارد.

این اشتباه محض است که اگر تصور کنیم ما نماز خود را می خوانیم و نفقه همسر و فرزندانمان را تامین می کنیم پس دیگر هیچ وظیفه ای در قبال دیگران نداریم . این تصور اشتباه است ما شاخه ای از یک درخت بزرگ هستیم . تمام شاخه ها و برگها و تنه این درخت به هم پیوند دارد اگر شاخه ای از این درخت قطع گردد فقط شاخه از بین رفته درخت از بین نرفته . این درخت همان جامعه ما است کسی که در میان افراد جامعه هیچگونه احساس مسوولیتی نداشته باشد و خود را بریده و منقطع و بیگانه و جدا بداند زود خشک می شود و می میرد و فراموش می گردد.

یکی از مکرهای شیطان همین است که به انسان تلقین می کند که ای فلانی ، تو که نمازت را خواندی به دیگران چه کار داری خیر و شر دیگران به تو چه مربوط است .

شیطان لباس دشمنی انسان بر تن کرده و شیطنت می کند این دشمن میدان فعالیت پیدا کرده می خواهد انسان را سرگرم کند امل و آرزو را در انسان تقویت می کند به انسان می گوید نمازت را به ساعت دیگر موکول کن زکات مالت را بعدا خواهی داد هنوز وقت توبه کردن فرا نرسیده بگذار به سن پیری «يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا» وعده شان می دهد و آرزومندشان می کند همه ی وعده های شیطان دروغی بیش نیست همه ی وعده های شیطان غرور است .

شیطان کلاه سر انسان می گذارد و او را آرزومند می کند در حالی که انسان نمی داند اجل و مرگش کی فرا می رسد . هر انسانی می داند یقینا یک روزی خواهد مرد اما از وقت مردنش آگاهی ندارد. جوانی را تشییع جنازه می کند دشمن ما شیطان به او می گوید تو که زنده ای فلان حادثه باعث مرگ او شد این حادثه به تو نمی رسد فرصت تو هنوز باقی است برای تو زود است. غصه نخور دست برداشتن از شهوتها هنوز زود است چرا مالی که خدا به تو داده در اختیار زید و عمرو قرار بدهی . فردا چنین و چنان است به انسان وعده ی فقر و تنگدستی می دهد انسان را از فقر و تنگدستی می ترساند .

دوستان شیطان، توکل و اعتماد بر خدا ندارند . یکی دیگر از مکرهای شیطان ترسو بار آوردن انسان است «إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ» شیطان می خواهد ترس در دل پیروانش ایجاد کند تا از این طریق به سیطره ی خود بر انسان ادامه دهد مومن نباید از هیچ کس و هیچ چیز غیر از خدا خوف و ترس داشته باشد«وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ» خوف از خدا قوت قلب می آورد اما خوف از غیر خدا ذلت و بیچارگی بدنبال دارد . بی جهت نیست که خداوند در آیات متعدد انسان را به خوف و ترس از خود فرا می خواند و خوف و ترس از غیر خود را مذموم و نکوهیده معرفی می کند.

برای اینکه از شر این دشمن در امان باشیم باید به خداوند متعال پناه ببریم . خداوند هرگز انسان را در مقابله ی با این دشمن رها نمی کند خداوند وسایلی را برای حفظ انسان در مقابل دشمنش در اختیار او قرار داده است که یکی از این وسایل اذکار و تعوذ به خدا است .

«وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ » هرگاه از طرف شیطان بلا و آسیبی به تو رسید از شر او به خدا پناه ببر

یاران و دوست داران شیطان هم در میان جنیان و هم در میان انسانها به کثرت وجود دارند امروزه در هر کوی و برزنی نشانی از شیطان و لشکریان او به چشم می خورد . تنها راه مبارزه با شیطان و اعوان او پناه بردن به خداوند متعال و تمسک به قرآن و ادای عهد و پیمانی است که با خداوند متعال بسته ایم جایی که خداوند می فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ» ای بنی آدم آیا با شما عهد و پیمان نبستیم که شیطان را عبادت مکنید (پرستش و عبادت کردن شیطان همان تبعیت از حیله ها و نقشه های شیطان است) و تنها مرا عبادت کنید که این راه مستقیم است. این همان صراط مستقیمی است که در شبانروز بارها با گفتن «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» آنرا از خداوند درخواست می کنیم .

امیدوارم که خداوند متعال به همه ی ما این توفیق را عنایت بفرماید که در راه مستقیم گام برداریم و تعالیم اسلام را با دل و جان بپذیریم و نسبت به همدیگر مخلص و دلسوز باشیم و آخردعوانا أن الحمد لله رب العالمین.

.................................
شیخ شافعی تشیخ «امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه»
خطبه نماز جمعه گیاهدان مورخه 18/11/92
بازديد:1848| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت