« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

وفات دکتر عبدالکریم زیدان | خبرها 8 بهمن 1392
وفات دکتر عبدالکریم زیدان

دکتر “عبدالکریم زیدان”، یکی از علما و متفکران برجسته جهان اسلام، در سن ۹۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.
دکتر عبدالکریم زیدان، از علما و متفکران برجسته جهان اسلام و اندیشمند عرصه دعوت اسلامی، روز دوشنبه (۷ بهمن) در صنعاء پایتخت یمن دار فانی را وداع گفته و به دیار باقی شتافت.
دکتر عبدالکریم زیدان که از صاحب نظران میدان دعوت اسلامی و فعالان عرصه علم و ادب به شمار می رود، ‌دارای تألیفات و تصنیفات فراوانی در زمینه علوم مختلف اسلامی است.
“دکتر سامی الجنابی”، یکی از شاگران عبدالکریم زیدان در بیان گوشه ای از بیوگرافی این دانشمند جهان اسلام می گوید: «علامه دکتر عبدالکریم زیدان از قبیله “المحامدة”، که یکی از شاخه های قبیله دیلم می باشد، در سال ۱۹۲۱م در بغداد دیده به جهان گشود. دکتر زیدان ۳ ساله بود که پدرش را از دست داد. وی دروس ابتدایی را در مدرسه “دارالمتعلمین” بغداد تکمیل نمود و پس از فراغت، در همان مدرسه مشغول تدریس شد. علامه زیدان سپس به دانشکده الشریعة‌ الاسلامیة وابسته به دانشگاه قاهره ملحق شده و پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد در این دانشکده، مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۶۲م از دانشگاه قاهره دریافت نمود.»
دکتر عبدالکریم زیدان علوم مختلف اسلامی را از محضر علمای برجسته عراق و مصر همچون؛ شیخ امجد الزهاوی، شیخ عبدالقادر الخطیب، شیخ نجم الدین الواعظ، شیخ محمد محمود الصواف، شیخ علی الخفیف، شیخ محمد ابو زهرة و شیخ حسن مأمون فرا گرفت.
دکتر عبدالکریم زیدان در زمینه تالیف و تصنیف از توانایی ویژه و بالایی برخوردار بود، به طوری که تالیفات و تصنیفات متعددی در علوم مختلف از وی بر جای مانده است. برخی از این تالیفات عبارتند از: أحکام الذمیین والمستأمنین فی دار الإسلام، المدخل لدراسة الشریعة الإسلامیة، الکفالة والحوالة فی الفقه المقارن، أصول الدعوة، الفرد والدولة فی الشریعة، المفصل فی أحکام المرأة وبیت المسلم فی الشریعة الإسلامیة (در ۱۱ جلد)، الوجیز فی شرح القواعد الفقهیة فی الشریعة الإسلامیة، الشرح العراقی للأصول العشرین، نظرات فی الشریعة الإسلامیة و دهها تالیف دیگر.
بازديد:1519| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت