« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

ایجاد اختلاف و درگیری آخرین ترفند و امید دشمن | مقالات 16 دي 1392
ایجاد اختلاف و درگیری آخرین ترفند و امید دشمن


با حمد و سپاس خداوند عزوجل و با درود بی کران بر منجی بشریت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله و صحبه و سلم.
خود و مستمعین گرامی را به تقوای الهی و ترس از خداوند متعال و احیای شعائر اسلامی سفارش و توصیه می نمایم .

خداوند متعال در کنار انسان موجودی به نام شیطان آفریده است و این شیطان لباس دشمنی انسان به تن کرده یعنی از ابتدای موجودیت انسان قسم دشمنی یاد کرده که تمام تلاش و تمام کوشش خود در جهت به بیراهه کشاندن این انسان در جهت بدبخت و بیچاره کردن انسان بکار بگیرد. برای فریباندن انسان نقشه ها و حیله ها و دامهای بسیار وسیعی گسترده است . اگر انسان در مقابل این شیطان آگاهی و هوشیاری و جد و تلاش را نداشته باشد یقینا در دام شیطان قرار می گیرد و سعادت ابدی خود را از دست می دهد. خداوند متعال در آیات متعدد قرآن کریم خطرناک بودن این دشمن را به ما گوشزد کرده و همچنین نقشه ها و حیله هایی که شیطان بوسیله آن می خواهد انسان را بلغزاند و از صراط مستقیم دور کند را بیان فرموده است.

وظیفه ماست که همواره هوشیاری خود را در مقابل این دشمن قسم خورده حفظ کنیم و هیچگاه در مقابل آن کوتاه نیائیم و دشمنی او را ساده نگیریم اینطور فکر نکنیم که اگر ما با او کاری نداشته باشیم او هم با ما کاری ندارد. برخلاف دشمنان دیگر اگر به آن خوبی شود ممکن است از دشمنی دست بردارد و یا راه دیگری در پیش بگیرد اما این دشمن آنقدر خطرناک است که اگر دست از مبارزه با او برداشتی دشمنی اش بیشتر و شدیدتر می شود . اگر به او خوبی کردی گستاختر و جسورتر می شود و بیش از پیش می خواهد در زندگی انسان دخالت کند .

خداوند متعال می فرمایند: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً» یعنی ای مومنین همگیتان وارد قلمرو اسلام شوید اسلامی که همه اش سلم است همه اش آرامش است همه اش صفا و صمیمیت و تعاون و همکاری است . اسمی که خداوند متعال برای این دین انتخاب کرده اسمی پرجاذبه دوست داشتنی و مورد پذیرش هر انسان عاقل و دانایی است «وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ» یعنی پیروی نکنید از گامها و نقشه های شیطان که «إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» زیرا که این شیطان دشمن آشکار شماست.

فرقی نمی کند چه با این دشمن اظهار دشمنی کنید و چه اظهار دوستی نمائید این دشمن لباس دشمنی به تن کرده در برابر خداوند عزوجل قسم خورده وعده داده تعهد کرده قول داده پیمان داده گفته «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ *إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ» به عزتت به جاه و جلالت قسم که همه ی اینها را گمراه خواهم کرد ببینید که این دشمن چقدر خطرناک است که در مقابل خداوند متعال با کمال پررویی با کمال بی شرمی قسم یاد می کند که تمام بشر را گمراه کند و برای گمراه کردن انسان نقشه ها و حیله های بی شمار دارد برای هر شخصی نقشه ای جداگانه دارد برای گمراه کردن یک عالم از یک وسیله ای استفاده می کند برای گمراه کردن غنی و ثروتمند از نقشه ی دیگری بهره می گیرد برای گمراه کردن جوان هم نقشه ی دیگری گسترده است برای گمراه کردن زنان و دختران نیز نقشه ی خاص آنرا دارد برای گمراه کردن فقیر و بی چیز هم نقشه ای دارد.خلاصه اینکه شیطان نقشه ها دارد حیله ها دارد مکرها دارد تمام سعی و تلاش او نفوذ در زندگی تک تک مردم جامعه است .

یکی از نقشه های بسیار بزرگ شیطان ایجاد اختلاف و تفرقه است شیطان می خواهد با ایجاد اختلاف به آرمانها و آرزوهای خود برسد می خواهد کانون خانواده جایی که اساس آن بر صفا و صمیمیت و عشق و علاقه باشد می خواهد میان زن و مرد اختلاف ایجاد کند زن را به توقعات واهی وا می دارد تا زندگی محبت آمیز زن و شوهر را مبدل به کدورت و دلخوری کند این بزرگترین نقشه و مکر شیطان است .

شیطان می کوشد میان برادر و برادر اختلاف ایجاد کند میان پدر و فرزند اختلاف ایجاد کند میان همسایه و همسایه به هم بزند اهالی یک روستا یک شهر یک کشور را دچار اختلاف و تفرقه و درگیری کند و از این طریق می خواهد به آن آرمانها و آرزوهای خود برسد زیرا آرزوی شیطان همین است خداوند متعال می فرماید: «إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ» شیطان می خواهد بین شما دشمنی و اختلاف ایجاد کند .

رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: ( إن الشیطان قد یئس أن یعبده المصلون فی جزیرة العرب ولکن فی التحریش بینهم) شیطان از اینکه مسلمانان او را بپرستند نا امید است و باید هم ناامید باشد در این عصر و زمانه که خوشبختانه علم پیشرفت کرده میدان علم و دانش بسیار وسیع شده امکان ندارد یک فرد مسلمان هر قدر هم نسبت به تعالیم و مفاهیم اسلامی نا آگاه باشد امکان ندارد شیطان پرست و بت پرست باشد اما شیطان از یک چیز نا امید نشده تمام کاخ خا تمام آمال و آرزوهای خود را بر آن بنا می کند و آن ایجاد اختلاف و تفرقه است . اختلاف است که ریشه ی انسانها را قطع می کند. زندگی انسانها را مهمل و پوچ و بی ارزش می کند هیچ خلاقیت هیچ سازندگی و پیشرفتی در زندگی آنها نخواهد بود ملتی که دارای اختلاف و درگیری هستند حالا تفاوتی ندارد آن اختلاف در یک خانواده باشد آن خانواده پیشرفتی ندارد آن اختلاف در یک محله یا روستا باشد و هر کدام در صدد ضربه زدن به هم باشند مردم آن محله یا روستا به تعبیر اسلام مرده اند حیاتی که همراه آن فعالیت مفید نباشد زندگی که همراه آن کامیابی و سازندگی نباشد به تعبیر اسلام این موت است مردن آن جامعه است .

اما اینرا بدانیم برادران عزیز ما اگر بتوانیم هوشیاری و بیداری خود در مقابل این دشمن قسم خورده را حفظ کنیم و در مقابل نقشه های شیطان با بصیرت عمل کنیم بدانیم که شیطان در میدان جنگ و نبرد گریزان و شکست خورده است خداوند متعال می فرماید: « إن کید الشیطان کان ضعیفا » مکر شیطان حیله شیطان نقشه ی شیطان ضعیف است برای چه کسانی ؟ برای بندگان واقعی خدا نه برای انسانهای ضعیف النفس و سست همت نه برای انسانهایی که با زرق و برق دنیا عزتشان را از دست می دهند حاضرند برای کسب این دنیای فانی دینشان را به دینار و درهم بفروشند «إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ» انسانهایی که بندگان شلیسته خدا هستند و دینشان نزد آنها از هر چیز دیگری مهمتر است شیطان در مقابل آنها شکست خورده است خداوند در پایان سوره فرقان به بعضی از خصوصیات و ویژگی های بندگان صالح و شایسته خود اشاره می کند که شیطان در مقابل آن مخذول و شکست خورده است.

نکته دیگری که جا دارد به آن اشاره ای داشته باشیم آن است که دوستان عزیز شما مستحضر هستید در منطقه بستک زلزله بزرگی اتفاق افتاده است ما تجربه ی زلزله و چنین بلایی را داشتیم بیائیم از این بلاها و مصیبت ها که به ما و برادران ایمانی ما می رسد به سادگی عبور نکنیم و آنرا بعنوان زنگ خطری برای خود در نظر بگیریم برای ما تذکر و پند و اندرزی باشد بسوی خداوند متعال انابه و توبه و رجوع درستی داشته باشیم دین خدا را نصرت کنیم در نماز صبح مشارکت چشم گیرتری داشته باشیم .

امیدواریم که خداوند متعال به همه ی ما این توفیق را عنایت بفرماید تا در انجام طاعات و عبادات موفق و موید باشیم.

.....................................
خطبه جمعه گیاهدان مورخه 92/10/13
شیخ شافعی تشیخ «مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه و امام جمعه گیاهدان»
بازديد:2422| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت