« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

روستای بند حاج علی | دانشنامه جزیره قشم 11 دي 1392
روستای بند حاج علی


روستای بند حاج علی بعد از روستای نخل گل قرار دارد واین روستا دارای بنای تاریخی مدرسه کمالیه می باشد.

مدرسه دينى آل کمال قشم، که به اختصار کمالى ناميده مى شود، در روستاى بند حاج على در حدود چهل کيلومترى غرب شهر قشم واقع شده است. اين مدرسه در محوطه اى بزرگ و محصور در نخل هاى کهن بنا شده و نمونه اى زيبا از معمارى اسلامى است.

مدرسه تاريخى کماليه

سواحل خليج فارس ديرباز مرکز علم و دانش بوده است و طالبان علوم دينى از نقاط دور و نزديک و حتى شيخ نشين هاى جنوب خليج فارس براى کسب دانش و فراگيرى مسايل دينى و فقه اسلامى به اين سواحل روى مى‌آورده‌اند. معروف است که جزيره قشم دارالعلوم هايى با پيشينه 150 تا 300 سال داشته است که شايد از قديمى ترين و پرسابقه ترين مدارس علوم دينى در اين زمينه مدرسه کماليه باشد. مدرسه دينى آل کمال قشم، که به اختصار کمالى ناميده مى شود، در روستاى بند حاج على در حدود چهل کيلومترى غرب شهر قشم واقع شده است. اين مدرسه در محوطه اى بزرگ و محصور در نخل هاى کهن بنا شده و نمونه اى زيبا از معمارى اسلامى است.

مدرسه کماليه تا جاده سرتاسرى جزيره و روستاى رمکان 7 کيلومتر و تا دريا - در جنوب جزيره - 3 کيلومتر و از کوه مجاور يک کيلومتر فاصله دارد. اين مدرسه 300 سال سابقه تدريس عربى دارد و از علما و مدرسين نامى مدرسه از گذشته تا حال مى توان: شيخ محمد کمال، بانى و بنيان گذار مدرسه، شيخ يحيى پسر شيخ محمد کمال، شيخ زکريا پسر شيخ يحيى و شيخ محمد شيخ زکريا را نام برد. مى‌گويند در زمان شيخ محمد شيخ زکريا شاگردان مدرسه بالغ بر 150 نفر بوده اند. در زمان حاضر مدير و مدرس مدرسه کماليه شيخ عبدالرئوف نحوى است. شاگردان مدرسه به طور رايگان در مدرسه به تحصيل اشتغال دارند و به صورت شبانه روزى در حجره هاى متعدد مدرسه ساکن هستند. طلبه هاى دواطلب تحصيل در اين مدرسه از سن 16 سالگى به بعد مى توانند نام نويسى کنند. مدرسه کماليه چهار ماه در سال تعطيل است و در بقيه مدت سال هيچ گاه از محصل خالى نيست.

کتابخانه مدرسه کماليه
مدرسه کماليه کتابخانه اى بسيار غنى و ارزشمند دارد. کتاب هاى درسى مدرسه کماليه اکثراً به زبان عربى است و براى فهم طلاب ترجمه مى شود و در صورت تمايل طلاب، به زبان عربى هم به آن ها تعليم داده مى شود.

تعداد کتاب هاى مدرسه کماليه بيش از 20 هزار جلد کتاب چاپى و خطى به زبان فارسى و عربى است. کتاب هاى خطى نيز در حدود 2000 جلد است که عموماً به دست خط علماى بنى کمال که در عصر

خود عالم بوده و شهرتى به سزا داشته اند نوشته شده اند. در حاشيه يکى از کتاب هاى خطى مدرسه، تاريخى وجود دارد که نشان مى دهد مدرسه کماليه قشم حدود 300 سال قدمت دارد.

کتاب هاى خطى مدرسه بيش تر در زمينه تفسير، حديث، صرف، نحو، تاريخ، بيان، بديع و فقه و توحيد است. علومى که در مدرسه به طلبه ها درس داده مى شود عبارتند از فقه، صرف، نحو، تفسير، تجويد قرآن، احاديث، معانى، بيان، بديع، اصول، قواعد مذاهب اسلامى و چند درس ديگر.

طلاب مدرسه علوم دينى قشم که از اطراف جاسک و روستاهاى آن به ويژه بندرعباس و جزاير خليج فارس به کماليه مى آيند بعد از ترک مدرسه به ترويج امور دينى مى پردازند و در سمت خطيب، امام جماعت و نظاير آن مشغول فعاليت مى شوند.

کتابخانه و مدرسه کماليه به عنوان يکى از جاذبه هاى فرهنگى مذهبى جزيره شهرت دارد و محل بازديد و مراجعه پژوهشگران، شخصيت هاى فرهنگى، علماى دينى و مقامات کشورى است.

..............
منبع:سایت سازمان منطقه آزاد قشم
بازديد:2935| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت