« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

احقاق حق و امر به معروف و نهی از منکر یکی از عالیترین مفاهیم حادثه ی کربلا | مقالات 22 آبان 1392
احقاق حق و امر به معروف و نهی از منکر یکی از عالیترین مفاهیم حادثه ی کربلا

با حمد و سپاس خداوند عزوجل و با درود بی کران بر منجی بشریت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله و صحبه و سلم خود و مستمعین گرامی را به تقوای الهی و ترس از خداوند متعال و احیای شعائر اسلامی سفارش و توصیه می نمایم .
همانطور که مستحضر هستید ما در آستانه فرا رسیدن دهم محرم که معروف به روز عاشورا است قرار داریم . درباره ی اهمیت و تاریخی بودن این روز در روایات اسلامی رخدادها و حوادث بسیار مهمی ذکر و بیان شده است . عاشورا روزی است که خداوند متعال به امتهای مختلف توجه کرده است و نعمتهای فردی و اجتماعی را برای جامعه بشری قرار داده است.
در اين روز، خداوند موسي - عليه السلام - را نصرت بخشيد، در دريا راه را برايش باز نمود تا از چنگ فرعون نجات يافت و فرعون با لشكرش غرق گرديد.
در اين روز بود که كشتي نوح - عليه السلام - با سلامتي در جودي استقرار يافت.
در اين روز يونس - عليه السلام - از شكم نهنگ نجات يافت.
در اين روز بود که خداوند توبة آدم - عليه السلام - را پذيرفت.
در اين روز يوسف - عليه السلام - از قعر چاه تاريك بيرون آورده شد.
در اين روز بود که عيسي - عليه السلام - به دنيا آمد و در همين روز به آسمان برده شد.
در اين روز خداوند داود - عليه السلام - را مورد عفو و بخشش خود قرار داد.
در اين روز بود که ابراهيم - عليه السلام - چشم به جهان گشود.
در اين روز چشمان يعقوب - عليه السلام - دو باره روشن گرديد و بينا شد.
مصادف شدن شهادت امام حسین رضی الله عنه با این روز از تقدیرات و مشیت الهی بوده است . حادثه ی کربلا از وقایع و رخدادهای اسلامی است که مقاصد و مفاهیم بسیار عالی و ارزشمندی برای جامعه بشری در بر دارد.
ما نباید حادثه ی کربلا و مسأله ی شهادت امام حسین رضی الله عنه را مسأله ساده ای بدانیم و به راحتی از کنار آن عبور کنیم .
یکی از مفاهیم بسیار عالی حادثه ی کربلا همان احقاق حق و امر به معروف و نهی از منکر است . قیام امام حسین رضی الله عنه نمونه بارز راه انبیاء ، راه جد بزرگوارشان حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم است و نتایج و ثمرات ارزشمند آن اقامه دین و عدل و دادگستری برای تمام بشریت در طول تاریخ است .
ما باید امام حسین رضی الله عنه را الگو و سرمشق خود قرار دهیم و به سلاح ایمان و تقوا و امر به معروف و نهی از منکر مسللح شویم تا بتوانیم در مقابل تهاجم دشمنان اسلام از خود دفاع کنیم.
در جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر بعنوان تکلیفی است که بر تک تک افراد مسلمین اقامه آن واجب است و مخصوص افراد و طبقات خاصی نیست چرا که افراد جامعه عضو یک پیکر هستند و به هم پیوسته اند .
با مشاهده منکر هر فردی وظیفه دارد که در مقابل آن موضع بگیرد اگر افراد جامعه نسبت به انجام منکرات متساهل باشند و به راحتی از کنار آنها عبور کنند ، آسیب ها و ضرباتی که از منکر متوجه یک فرد شود تمام جامعه را تحت شعاع خود قرار می دهد ، منکر ها و اعمال خلاف شرع اسلامی علاوه بر تاثیرات فردی تأثیرات ناگوار اجتماعی را نیز بدنبال دارد لذا امر به معروف و نهی از منکر و ایستادگی در مقابل منکر همانند نماز ، روزه و زکات و سایر واجبات جهت حفظ نظام اخلاقی و عرفی و شرعی جامعه بر تک تک افراد لازم است.
مهمترین ویژگی و صفتی که باعث تمایز و افضلیت این امت بر سایر امتها شده همین امر به معروف و نهی از منکر است . خداوند متعال می فرماید: « كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ » یعنی شما بهترين امّتي هستيد كه به سود انسانها آفريده شده ايد مادام كه امر به معروف و نهي از منكر مي نمائيد و به خدا ايمان داريد .
کسی که خود را از وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر کنار بکشد و آنرا وظیفه خود نداند گویی که هیچ مسوولیتی در قبال آن ندارد و خود را نسبت به جامعه بیگانه و جامعه را نسبت به خود بیگانه بپندارد چنین فردی با چنین برداشتی از اسلام و مسلمانیت به لعنت خدا سزاوارتر است نسبت به کسی که نسبت به اسلام جاهل و نا آگاه است و از اسلامی بویی نبرده و اطلاع ندارد.
امام حسین رضی الله عنه برای اقامه ی این وظیفه ی بسیار مهم قیام کردند و در عهد ظلم و بیداد در مقابل قدرت فاسق و ظالم ایستادگی کردند و حتی جان و مال و اهل و خانواده شان را برای تحقق این وظیفه فدا نمودند.
نکته دیگر در مورد روز عاشورا مشروعیت روزه ی این روز است که رسول الله صلی الله علیه و سلم مسلمانان را به گرفتن روزه در این روز امر کردند و فرمودند : کسی که روزه روز عاشورا را به جا بیاورد کفاره گناهان سال گذشته اش می شود.
در روایتی که ابن عباس رضی الله عنهما نقل می کند آمده است که وقتی که رسول الله صلی الله علیه و سلم به مدینه منوره قدم گذاشتند دیدند که یهود روز عاشورا را روزه می گیرند از آنها سوال کردند شما چرا این روز را روزه می گیرید گفتند این روز روزی است که خداوند متعال موسی علیه السلام و قومش را نجات داده و فرعون و قومش را هلاک کرده و موسی به شکرانه آن این روز را روزه گرفته و ما به تبعیت از موسی این روز را روزه می گیریم . رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند : ما (یعنی امت اسلامی) به موسی مستحق تر و اولی تر از شما هستیم. لذا پیامبر این روز را روزه گرفتند و امت اسلامی را به روزه گرفتن در این روز امر و توصیه کردند.
در روایتی دیگر از ابن عباس رضی الله عنهما آمده است که وقتی پیامبر امر به روزه عاشورا کردند مردم گفتند که این روز روزی است که یهود و نصاری آنرا معظم می دانند و روزه می گیرند. رسول خدا فرمودند :اگر تا سال آینده زنده بمانم و خداوند این قدرت را به من بدهد روز نهم یعنی روز تاسوعا را هم روزه می گیرم.
پس روزه این دو روز یعنی تاسوعا و عاشورا از روزه های سنتی است که به تبعیت از رسول الله صلی الله علیه و سلم شایسته است ما در این دو روز روزه باشیم.

.............................
شیخ شافعی تشیخ « امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه»
خطبه جمعه گیاهدان مورخه 92/8/17
www.esmaeelyeh.net
بازديد:1368| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت