« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

رمان «من سنی، تو شیعه»؛ روایت دوستی‌های سنی و شیعه در بحرین | خبرها 11 شهريور 1392
رمان «من سنی، تو شیعه»؛ روایت دوستی‌های سنی و شیعه در بحرین

در حالی که بسیاری از رمان‌نویسان عربستانی سعی می‌کنند از ارائه نوشته‌های خود بر اساس واقع دوری کنند و به خیال‌پردازی بسنده کنند، «ساره مطر» نویسنده سعودی است که به چنین کاری دست زده است.

در حالی که بسیاری از نویسندگان عربستانی از تشابه وقایع آثارشان با واقعیت‌ها دوری می‌کنند، «مطر» در رمان جدید خود با عنوان «من سنی تو شیعه» به شکل صریح از خاطرات روزمره خود در دوران تحصیلش در دانشگاه بحرین نوشته است.

«ساره مطر» در کتاب خود که توسط نشر «مدارک» منتشر شده و دارای زیر عنوان «خاطرات روزانه یک دانشجوی سعودی در دانشگاه بحرین» است خاطرات خود را از سال 2003 تا 2007 ارائه کرده است.

در این کتاب او از دوستان شیعه‌اش در بحرین و داستان دعواهایش با «محمد المسلمانی» رئیس سبزهای عربستان و داستان عاشقانه‌ای با یکی از دوستانش سخن می‌گوید.

وی البته می‌گوید داستان عاشقانه او تنها داستان خیالی رمان جدید اوست اما تلاش کرده نشان دهد که دوستی بین افراد دو مذهب شیعه و سنی ممکن است.

این نویسنده سعودی در کتاب خود از رابطه عاشقانه بین یک زن و مرد سنی و شیعه سخن می‌گوید و آن را شبیه یک خواب می‌داند که در واقعیت تجربه شده است به گونه‌ای که یاسر عربستانی که مردی پر از ناراحتی و ناامیدی بوده پس از آشنایی با زینب بحرینی با عشق و زندگی آشنا می‌شود.

«ساره مطر» در این رمان همچنین به ازدواج هانی پسر یکی از شیوخ شیعی بحرین با اسیل از اهل تسنن یاد می‌کند؛ ازدواجی که به علت مخالفت پدر سنی‌مذهب اسیل با مشکلات بسیاری روبرو بوده است.

البته مطر تنها به داستان‌های عاشقانه زندگی‌اش در بحرین اکتفا نکرده و از وضعیت اجتماعی و انسانی در جامعه سعودی غفلت نکرده است.

بنابر این گزارش، رمان «من سنی، تو شیعه» پس از دو کتاب مشهور «ساره مطر» با عنوان «قبیله‌ای به نام ساره» و «عشق ساخته زنان» منتشر می‌شود.

............................
منبع: پايگاه خبری العربیه
بازديد:1091| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت