« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

غنیمت شمردن فرصتهای طلایی در زندگی | مقالات 14 فروردين 1389
غنیمت شمردن فرصتهای طلایی در زندگی

قیمتی ترین وبزرگترین این فرصتها ذکر خداوند متعال است رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود: هیچ چیزهمانند ذکر خدا نجات دهنده تر از عذاب خدا نيست. صحابه گفتند : وحتی جهاد در راه خدا؟ رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود: واگر هم آنقدر شمشیربزند ومبارزه کند تا اینکه شمشیرش شکسته شود.

1- رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود: کسی که بعد از نماز صبح قبل از اینکه با كسي سخن گوید ده بار بگوید: «لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو على كل شيء قدير » ده حسنه برای او نوشته مي شود و ده گناه از او پاک می گردد و ده درجه بالا برده می شود و در آن روز از گزند هر بدی و شیطان حفظ می گردد . و اینچنین است برای کسی که بعد از نماز مغرب آنرا بگوید.

2- آیا می توانی هر روز صد شتر برای خدا قربانی کنی و صد اسب برای جهاد در راه خدا صدقه بدهی و صد برده بخری و آزاد کنی و هیچ کس هم با تودر عملت رقابت نکند مگر کسی که مثل تو را گفته یا بیشتر از تو گفته باشد؟

پس به این حدیث رسول الله صلى الله عليه وسلم خوب گوش کن: کسی که صد بار قبل از طلوع خورشید و صد بار قبل از غروب آن «سبحان الله» بگوید بهتر از قربانی صد شتر است و کسی که صد بار قبل از طلوع خورشید و صد بار قبل از غروب آن «الحمد لله» بگوید بهتر از صدقه صد اسب برای جهاد در راه خداست و کسی که صد بار قبل از طلوع خورشید و صد بار قبل از غروب آن «الله اکبر» بگوید بهتر از آزاد کردن صد برده است و کسی که صد بار قبل از طلوع خورشید و صد بار قبل از غروب آن «لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير» هیچ کس در روز قیامت بهتر از عمل او را نمی آورد مگر کسی که مثل او را گفته باشد یا بیشتر از او گفته باشد.

3- آیا می خواهی که خدا تو را دوست داشته باشد و وارد بهشت نماید وبرای تو نیکیها را بنویسد و گویا که تو یک سوم قرآن را خوانده باشی و خانه ای در بهشت برای تو بنا کند و دعای تو را اجابت نماید؟

جواب این سوال سوره اخلاص است (قل هو الله أحد) کسی که از صمیم قلب این سوره را دوست داشته باشد خداوند او را دوست می دارد و کسی که آنرا دوست بدارد و بر خواندن آن مداومت داشته باشد خداوند او را وارد بهشت می کند و کسی که ده بار آنرا بخواند خداوند قصری در بهشت برای او بنا می کند و اسم أعظم خدا که با آن هر دعایی اجابت می شود در این سوره نهفته است : روزی رسول خدا صلى الله عليه وسلم صدای مردی را شنید که دعا می کرد و می گفت: «اللهم إني أسألك بأني أشهد أنك أنت الله لا إله إلا أنت الأحد الصمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد» رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود : به تحقیق که خدا را با اسم أعظم او خواندی که با آن هر گاه خوانده شود اجابت می کند.

4- آیا دوست داری که رسول خدا صلى الله عليه وسلم دست تو را بگیرد و با خود وارد بهشت کند؟

رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود: کسی که هنگامی که صبح وا می کند بگوید « رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد نبيا» من پیشوای او هستم و دست او را خواهم گرفت تا اینکه او را به بهشت وارد کنم.

5- آیا دوست داری که تمامی گناهانت آمرزیده شود و اگر چه مانند کف روی آب دریا زیاد باشد ؟

رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود: کسی که هنگامی که به رختخواب می رود بگوید: « لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير لا حول ولا قوة إلا بالله سبحان الله والحمد لله ولا اله إلا الله والله أكبر» خداوند گناهان و لغزشهایش را می آمرزد و اگر هم به اندازه کف روی آب دریا باشد.

6- آیا می خواهی یک حج و عمره داشته باشی در حالی که هیچ هزینه ای نکنی و از محل سکونت و شهرت خارج نشوی؟

رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود: کسی که نماز صبح را در جماعت بخواند سپس همانجا بنشیند و تا طلوع خورشید خدا را ذکر کند سپس دو رکعت نماز بخواند برای او پاداشی همانند پاداش حج و عمره کامل خواهد بود.

7- آیا دوست داری که نامت در میان کسانی که بسیار خدا را یاد می کنند باشد؟

رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود: کسی که شب از خواب بیدار شود و خانواده خود را بیدار کند و با آنها دو رکعت نماز بخواند اسم آنها در میان الذاكرين الله كثيرا والذاكرات نوشته می شود.

8- آيا مي خواهي هر روز قصری در بهشت برای خود بسازی؟

رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود: کسی که در شبانروز دوازده رکعت نماز سنت بخواند برای او خانه ای در بهشت ساخته می شود: چهار رکعت قبل از ظهر و دو رکعت بعد از آن و دو رکعت بعد از مغرب و دو رکعت بعد از عشاء و دو رکعت قبل از صبح.

احادیث برگرفته از صحیح ترغیب و ترهیب است.

...................................................................
نوشته شیخ احمد رزوق
برگردان : شیخ محمد تشیخ «مدرس مدرسه اسماعیلیه»
بازديد:11656| نظر(284)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت