« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

همسران بهشتي | مقالات 26 خرداد 1392
از مهمترين اسباب آرامش خيال و انس و نشاط زندگي، داشتن همسري مناسب و از هر نظر صاحب کمالات است. وجود چنين همسري در زندگي انسان، خواه نسبت به مرد باشد يا زن، ميتواند تحمل همه مشکلات را بر او آسان سازد، و به زندگي او نشاط و شادابي و شيريني و سرور بخشد.

بي جهت نيست که قرآن کريم ضمن بيان نعمتهاي مختلف بهشت، در آيات مختلف روي اين مسئله تأکيد کرده و درباره آن تعبيرات جالب و حساب شده اي دارد. در چندين آيه از قرآن مجيد از زنان بهشتي به حورالعين تعبير کرده است.

واژه حور، جمع "حوراء" است، اما در فارسي معمولاً به صورت مفرد به کار رفته است، و از کلمات حوران و يا حوريان براي جمع آن استفاده ميگردد.

حور به معناي، زن سياه چشم، زيبا و نيکو که داراي جسم لطيفي است، که حدقه چشمش مانند حدقه چشم آهو بزرگ است.

اين موجودات که در بهشت همدم و يار و انيس مؤمنان و زاهدان خواهند بود، در قرآن کريم چهاربار، در سوره "الرحمن" در آيه 72 يک بار، و سه مرتبه ديگر تحت عنوان حور عين در "دخان" آيه 54، "طور آيه 20 و "واقعه" آيه 22، نام آورده شده است.

حور يا حوراء در زبان فارسي، چه نظم و چه نثر، به صورت نمادي از زيبايي و ملاحت و قشنگي درآمده است.

فردا که روضه رضوان به ما دهند

غلمان ز روضه، حور ز جنت به در کشيم (حافظ)

آنچه درخور اهميت است، اين که از حور بنا به تعريف و توضيحاتي که از آنها در قرآن آمده است و نيز برداشت و نحوه استفاده از کلمه حور در نظم و نثر فارسي، چنين استنباط ميگردد که آنان موجوداتي مستقل و عيني هستند، که به منظوري خاص توسط خالق يکتا خلق شده اند و در محلي به خصوص، حيات دارند و به انجام وظايف محوله که از سوي خداوند به آنها محول ميگردد، مشغولند.

اين مخلوقات الهي هرگز خيالي نيستند و برخلاف نظر عده اي که معتقدند اين توصيفات را خداوند به استعاره و کنايه آورده تا به دليل هماهنگي و کشش غريزي در انسان، براي به دست آوردن و تصاحب آن حوران بهشتي انسانهاي زميني از گناه پرهيز کنند.

در قرآن کريم بعضي از اوصاف حورالعين آمده که دلالت بر زيبايي جمال و اخلاق و نظافت و بلندي منزلت و شرف آنها دارد.


اندر آن باشد زنان خوش کلام ... حور مقصورات گفت او في الخيام
يعني اندر پرده ها پوشيده اند ... در حفاظ و ستر خود کوشيده اند
زنان سياه چشم و زيبا خصال ... چنان در مکنوني به حسن و جمال

به درستي خداوند آنها را در بهترين حسن و جمال و اعلي ترين شأن و شوکت و مکانت قرار داده و به آنها بهترين اخلاق را بخشيده و آنها را از نجاست و خباثت و آلودگيهاي ظاهري و باطني پاک کرده است.

خداوند مثال آنها را بيان ميکند و ميفرمايد: «وَحُورٌ عِينٌ كَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ » ... (واقعه / 22-23)

رسول اکرم - صلى الله عليه وسلم - در تفسير اين آيه کريمه مي فرمايد:

"صفاء في صفاء الدر الذي في الصداف لم تمسه الأيدي".

"درخشندگي و پاکي آنها مثل درخشندگي در و مرواريد است که در صدف باشد که دست کسي به او نرسيده است". ...

خداوند در تعبيري ديگر چنين حور بهشتي را وصف ميکند :{ عُرُبًا أَتْرَابًا } . ... (الواقعة / 27).

"(زنان بهشتي) شيفتگان (همسران خود و جوان) و همسن و سال هستند".

{ حُورٌ مَقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ } . ... (الرحمن / 72).
{ فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ } . ... (الرحمن / 56).
{ كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ } ... (الرحمن / 58).

آن حوران بهشتي که در خيمه ها به سر ميبرند و منتظر شوهران خود هستند (و به قدري زيبا و خوش قيافه هستند) که انگار ياقوت و مرجانند.

گفته شده است که از لحاظ صفا و پاکي همچون ياقوتند، و بسا هست که از آيه معني ديگري دستگير ما شود. پس به همانگونه که ياقوت همچون هر سنگ ديگر نيست که به آساني در دسترس هر کس قرار گيرد، براي دست يافتن به آن تلاش و کوشش فراوان لازم است، و نيز، بدان سبب که دست هر کس به مرجان نمي رسد و براي يافتن آن بايد تحمل مشقت کند و در ژرفاي دريا غوطه ور شود که در اختيار همه کس قرار ندارد و آن بهاء، عمل صالح و توشه تقواست.
رسول اکرم - صلى الله عليه وسلم - ميفرمايند: "وَلَوْ أَنَّ امْرَأَةً مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ اطَّلَعَتْ إِلَى أَهْلِ الأَرْضِ لأَضَاءَتْ مَا بَيْنَهُمَا وَلَمَلأَتْهُ رِيحًا ، وَلَنَصِيفُهَا عَلَى رَأْسِهَا خَيْرٌ مِنَ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا". اگر زني از زنان بهشت به زمين سر ميکشيد، ما بين آنها (مشرق و مغرب) را از بوي خوشش پر ميکرد، و ميان آن دو را منور و نوراني مينمود و ارزش روسريي که بر سرش ميباشد، از دنيا و آنچه در آن است، بيشتر است.


زناني که در خوبي و جمال ... خدا آفريد به حد کمال

بهترين صحبت، صحبت صادق المصدوق - صلى الله عليه وسلم - در مورد خلق حورالعين و اخلاق زيباي آنها است.

قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : "خلق الله الحور العين من ثلاث أشياء، أسفلهن من المسک وأوسطهن من العنبر وأعلاهن من الکافور وحواجبهن سواد خط نور".

خداوند حور عين را از سه چيز خلق کرد که قسمت پايين آن مشک، وسط آن از عنبر و بالاي آن کافور و ابروهاي آنها بسيار سياه است.

حضرت عبدالله بن مسعود از پيامبر - صلى الله عليه وسلم - روايت ميکند که آن حضرت فرمودند: هرآينه زن اهل بهشت را سفيدي و مغز پايش از زير هفت لباس ابريشمي ديده ميشود. به اين دليل است که خداوند ميفرمايد :

{ كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ } . "(و به قدري زيبا و خوش قيافه هستند" که انگار ياقوت و مرجانند".

هر آينه ياقوت سنگي است که اگر نخي داخل آن کني از پشتش آن نخ داخل را ميبيني.

آري، اي مسلمان! که شيفته شهوات و آرزوهاي دنيايي شده اي، خداوند به خاطر حفظ از گناه و معصيت، نعمت هايي آماده کرده که هرگز نمي تواني تصور آن را بکني. بنگر به يک نعمت از هزاران نعمت خداوند که زنان بهشتي هستند، زناني که عاشق و دلباخته شوهران خودند، زناني که به تمام معنا، شوهر خود را دوست دارند. اين است عطاي خداوندي که شمارش نمي شود. چه بسا انسانهايي که در دنيا در جستجوي يک زن حرکت ميکنند و به آن نميرسند، اما خداوند حوراني را برايت آماده کرده که قابل وصف نيست. ديوانه است کسي که دنبال خواهشات رود و ميلياردها و بيلياردها و ... سال را در مقابل 70 يا 80 سال زندگي بفروشد.

بله، علاقه بين مرد مؤمن و همسرش از حورالعين، علاقه شهواني نيست، بلکه علاقه اي به تمام معني و مفهوم کامل، علاقه اي که آخرين مرتبه عشق و محبت است که خداوند تنها آنها را براي عشق و محبت نسبت به مؤمن خلق کرده است. خداوند طوري آنها را خلق کرده، که تنها به همسر خود مي انديشند، او هرگز چشم از همسر خود بر نمي دارد و براي او همسرش از تمام بهشتيان زيباتر است.


قاصرات الطرف يعني آن زنان ... نزدشان کوتاه چشم از ديگران
عشق نمي ورزند جز با شوهران ... جاويدان باشند اندر بهشت با همسران

و در آنها حسد و کينه نيست، اگر تمام اهل جنت جمع شوند او جز به شوهرش به کس ديگري نگاه نمي کند.

در روايتي آمده که حوران با صداي زيبا که خلائق مثل آن نشنيده اند، ميگويند: ما هميشه هستيم، ما هميشه خوشنوديم و خشمگين نمي شويم، خوشا به حال کسي که براي ماست و ما براي او هستيم.

حضرت علي - رضي الله عنه - از رسول الله - صلى الله عليه وسلم - روايت ميکند، که آن حضرت فرمودند: در بهشت مجلسي براي حوران بهشتي برپاست که با صداي دلکش و طنين انداز خود آواز ميخوانند که خلائق تا آن روز به خوبي آن نشنيده اند، به آنها ميگويند: ما براي هميشه زنده مي مانيم و هرگز ناراحت نمي شويم ما هميشه راضي و خوشنوديم و هرگز ناراضي نمي شويم، خوش به حال کسي که او براي ما و ما براي او باشيم.

أو ما سمعت سماعهم فيها غناء ... الحور بالأصوات والألحان
واهاً لذياک السمع فکم به ... للقلب من طرب ومن أشجان
واهاً لذياک السماع و طيبه ... من مثل أقمار علي الأعضاني

ترجمه: آيا موسيقي آنان را به صورت و لحن و آواز و ترنم حوران بهشتي نشنيده اي؟
افسوس بر آن ترنم و موسيقي که چقدر قلبها را به وجد آورده و جريحه دار نموده است!

بله، برادر و خواهر مسلمان!

وحتام لا تصحوا و قد قرب المدي و دانت کؤس السير و الناس نوم

عزيزم! تا چه وقت از خواب غفلت بيدار نميشوي؟ وقت رفتن و کوبيدن طبل سفر فرا رسيد و مردم هنوز در خوابند.

آري! خداوند مؤمنين را وارث بهشت گردانيد از قصرها، خيمه ها، خانه ها و فرشها گرفته تا غلامان ،حوران براي کساني است که اعمال صالح انجام ميدهند و خير و صدق و عبادت خالصه براي خود پيش بفرستد.
بازديد:2710| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت