« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

تأثیر مستقیم گوش و چشم بر بیماری قلب | مقالات 11 ارديبهشت 1392
با حمد و سپاس خداوند عزوجل که به ما توفیق داد و عنایت فرمود عمر ما را باقی گذاشت که توانستیم در نماز جمعه شرکت کنیم و با درود و سلام بیکران بر منجی بشریت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم خود و مستمعین گرامی را به تقوا و ترس از خداوند عزوجل و انجام فرامین و دوری از نواهی الله عزوجل سفارش می کنم.
برادران عزیز در هفته های گذشته بعضی از اسباب مریض شدن قلب انسان آن مرکز اعضای بدن را بیان کردیم سببی دیگر که باعث بیماری قلب می شود خوردن و استفاده کردن از اموال حرام است که سبب تاریک شدن قلب و سنگدلی انسان و عدم استجابت دعا می گردد سبب دیگر انجام فعل معصیت است ، انجام کارهایی که از نظر شرع مقدس اسلام گناه محسوب می شود افعال و اقوالی مانند فواحش دزدی ترک نماز و فرامین الهی غیبت نمامی دروغ مکر حیله و گول زدن و فریب دادن افراد و دیگر اعمال قبیحی که خود انسان بر آن آگاه است.
انجام گناه و فعل معصیت در قلب انسان تأثیر بسیار زیادی دارد چنانکه خداوند متعال در سوره مطففین می فرماید «کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون» هرگز چنین نیست بلکه قلبهای آنها دلهای آنها زنگ زده چرک و تاریکی بر آن نشسته . این زنگار بر اثر چیست؟ این زنگ زدن قلبهای آنان بر اثر افعال و کردار ناشایسته ای است که انجام داده اند .
رسول الله صلی الله علیه وسلم در حدیثی این آیه را توضیح می دهند می فرمایند: هرگاه انسانی مرتک معصیت و گناهی شد یک نقطه ی سیاه در قلب او ظاهر می شود که اگر آن شخص توبه کند و از آن گناه و معصیت دست بردارد آن نقطه ی سیاه پاک می شود اما اگر بر آن گناه و معصیت خود اصرار بورزد و دوباره آنرا تکرار کند آن نقطه سیاه بیشتر و بیشتر می شود تا جایی که تمام قلبش را می پوشاند و سیاه می شود و آن قلب تبدیل به قلب مرده می شود که هیچ نور هدایتی در آن نفوذ نمی کند.
یکی دیگر از اسباب بیماری قلب استماع و شنیدن موسیقی های حرام و ترانه است که در دوره و زمانه ما این بلا و معصیت بسیار زیاد شده با امکاناتی بسیار آسان که در اختیار داریم از موبایل و تلفن و تلویزیون و هزاران وسایل ترویج مزامیر شیاطین صورت می گیرد. این ترانه ها و موسیقی های هنجار شکن یکی از راههایی است که شیطان برای فاسد کردن قلوب مومنین استفاده می کند چنانکه خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: « واستفزز من استطعت منهم بصوتک » ای شیطان اگر می توانی با صدای خود آنها را از راه حق از راه ایمان و قرآن و اسلام دور نگه دار. که در این آیه صوت و صدای شیطان همان ترانه ها و موسیقی مبتذل می باشد چراکه مفاسد و انحرافات اینگونه صوتها و مزامیر شیطان بسیار آشکار است و باعث مریض شدن قلب می شود. باعث تاریک شدن قلب می شود باعث می شود که نور ایمان در چنین قلبی جا نگیرد و از رحمت الهی بدور شود.
پدران و مادران عزیز این مطلب را باید مد نظر قرار دهند قلب پاک و صاف بچه های خود را بوسیله ترانه و موسیقی تاریک نکنند چرا می آییم از همان کودکی در گوش فرزندانمان ترانه و موسیقی مبتذل خوانده می شود .چرا نمی آییم در گوش آنها قرآن نمی خوانیم . بخدا قسم اگر این روش را در پیش بگیریم و به موسیقی های مبتذل اطراف خود توجه نکنیم و کودکان خود را از آن حفظ نکنیم قلب پاک و صاف این عزیزان منحرف می شود و مقصر واقعی در این انحراف پدر و مادر و خانواده هستند خیر و برکت و نور ایمان و قرآن از آن خانواده گرفته می شود.
پدران و مادران عزیز بر فرزندان این نور چشمان نظارت داشته باشیم و آنها را تشویق و ترغیب کنیم تا خیر و برکت و نور ایمان در خانواده ما نمایان شود.
یکی دیگر اسباب بیماری قلب نگاه کردن به نامحرم و جنس مخالف از روی شهوت است رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرمایند: (النظرة سهم مسموم من سهام ابلیس ) نگاه شهوانی تیر زهر آلودی از تیرهای شیطان است . که این تیر قلب انسان را هدف قرار می دهد خداوند متعال در قرآن مجید به مردان و زنان مومن دستور می دهد که چشم خود را از دیدن نامحرم فرو بندند .
چشم نعمت بزرگی از نعمتهای خداوند عزوجل است ابزاری است که خدا آنرا در اختیار انسان قرار داده تا از آن در جهت اطاعت و فرمانبردای او استفاده کند .
این دو عضو بدن انسان یعنی چشم و گوش بسیار مهم می باشد چون تمام ادراکات و معلومات و افعال ما همه نشأت گرفته از همین دو عضو مهم است لذا ممکن است سبب بیماری و مریض شدن قلب شوند و تأثیر مستقیم بر قلب داشته باشند.
..........................................................................................
خطبه نماز جمعه مورخ 1392/2/6
شیخ شافعی تشیخ (امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه )
بازديد:1700| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت