« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

صفات انفاق کنندگان | مقالات 2 ارديبهشت 1392
صفات انفاق کنندگان

{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآَخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ } ... (بقره / 267-274)
"اي کساني که ايمان آوردهايد، از چيزهاي پاکيزهاي که به دست آوردهايد، و از آنچه براي شما از زمين برآوردهايم، انفاق کنيد، و در پي ناپاک آن نرويد که [از آن] انفاق نماييد، در حالي که [اگر به خودتان ميدادند] جز با چشمپوشي و [بيميلي] نسبت به آن، نميگرفتيد، و بدانيد که خداوند، بينياز است".
1- شرط قبول صدقه به حضور پروردگار آن است که از مال حلال باشد.
2- و بهترين چيزها را از خوبترين اشياء در راه خدا صرف کنيد و از اشياي فرومايه و پست خيرات ندهيد و اگر آن را به خود او بدهند دل وي به قبول آن مايل نيست و از شرم و بدون رضا بستاند.
3- بدانيد که خداوند بينياز است و به چيزي محتاج نيست و هر که به شوق و رغبت بهترين چيزها را خيرات نمايد ميپسندد.
{ إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ } ... (بقره / 271)
"اگر صدقهها را آشکار کنيد، اين، کار خوبي است، و اگر آن را پنهان داريد و به مستمندان بدهيد، اين براي شما بهتر است؛ و بخشي از گناهانتان را ميزدايد، و خداوند به آنچه انجام ميدهيد آگاه است".
1- اگر آشکار در راه خدا صدقات دهيد پسنديده است به شرطي که نيت ريا نداشته باشيد.
2- اگر صدقات خود را پنهان داريد آن براي شما بهتر است اولاً از احتمال ريا دور ميشويد ثانياً مايه خجالت بينوايان و سائلين ميگردد.
3- پس خداوند به نيت و اعمال شما آگاه است و با صدقات شما بعضي از گناهان شما را ميبخشد.
{ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ } ... (بقره / 274)
"کساني که اموال خود را شب و روز، نهان و آشکارا، انفاق ميکنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براي آنان خواهد بود؛ و نه بيمي بر آنان است و نه اندوهگين ميشوند".

انفاقکنندگان کساني هستند که:
1- از مال حلال در راه خدا خرج ميکنند.
2- بهترين اموال خويش را در راه خداوند انفاق ميکنند.
3- صدقات خود را شب و روز پنهاني و آشکارا جهت رضاي الهي ميبخشند.
4- پس پروردگارشان برايشان ثواب بزرگي در دنيا و آخرت عطا خواهد فرمود.
5- و در دنيا و آخرت برايشان ترسي نيست و ايشان اندوهگين نخواهند شد.
بازديد:1437| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت