« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

دلبستگی به دنیا سرمنشأ تمام لغزشها | مقالات 22 بهمن 1391
دلبستگی به دنیا سرمنشأ تمام لغزشها الحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین
قبل از هر چیز فرا رسیدن دهه ی فجر و 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را خدمت شما عزیزان نمازگزار تبریک و تهنیت عرض می کنم دهه ی فجر به ده روزی گفته می شود که حضرت امام خمینی که در 12 بهمن سال 1357 وارد کشور شد و در روز 22 بهمن این انقلاب مبارک به پیروزی رسید فاصله این ده روز دهه ی فجر نامگذاری شده است.
فجر یعنی روشنایی بعد از ظلمت و تاریکی، انقلاب اسلامی با طلیعه ی خود تاریکی ظلم و فساد و بی بندو باری و کفر و الحاد را در جامعه ایران از بین برد و روشنایی عدل و اخلاق و ایمان و اسلام را بر ملت گستراند .
ملت مسلمان و آزاده ی ایران در کنار امام و پیشوای خود طعم تغییر تحول دلخواه خویش را چشیدند و مصداق آیه « إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ » گشتند و سرنوشت خود را خود رقم زدند .
امید است که انقلاب اسلامی ایران بر همان پایه هایی که بر آن بنا شد یعنی ملاک و معیار بودن اسلام و ملت در کنار هم به مسیر رشد و ترقی خود ادامه دهد وهر روزه شاهد دستاوردهای جدید علمی و ترقی ملت مسلمان و مومن ایران باشیم.

خداوند عزوجل در همین آیه ای که خدمت شما عزیزان تلاوت شد حقیقت دنیا را برای ما معرفی می کند: « اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ »
همانطور که می دانیم خداوند عزوجل آدمی را در این زمین خلق کرد که به آبادانی این زمین و کار و تلاش بپردازد و خود را برای آخرت مهیا سازد اما این آدمی اگر مجذوب دنیا شود و از یاد خدا غافل بماند بداند که محبت دنیا در او اثر کرده که این دل بستن به دنیا سبب هلاکت و بدبختی او در دنیا و آخرت می شود چرا که محبت دنیا سرمنشأ گناهان است اگر تمام خطاها و لغزشهای انسان را جمع کنیم و از آن یک مجسمه بسازیم محبت دنیا به منزله ی سر آن است تا انسان محبت دنیا نداشته باشد و بیشتر گناهان و لغزشها دست نمی زند و گرفتار شهوتها نمی گردد این محبت دنیا ست که او را به لبه پرتگاه نیستی هدایت می کند .
خداوند عزوجل می فرماید : بدانید و آگاه باشید که زندگی دنیا فقط بازی و سرگرمی و زیور و زینت و فخر کردن بر یکدیگر و اظهار فزونی در اموال و فرزندان است مانند بارانی است که بر اثر آن نباتاتی می روید وسبب شگفتی و شادی کشاورز می گردد پس از آن آفتی بر گیاهان وارد می شود و همه را خشک و زرد و نابود می کند و اثری از آنها باقی نمی ماند و در سرای آخرت هم عذاب وجود دارد و هم آمرزش و خشنودی خداوند و زندگی دنیا جز سرمایه فریب خوردن چیزی نیست.
در این آیه کریمه محبت دنیا رأس تمام خطاها و لغزشها قرار گرفته در حالی که فقط به منظور آخرت آفریده شده است کثرت اشتغال و آرزوها به حدی است که مسافران نادان از سفر خود غافل می شوند تمام سعی و تلاش خود را در جمع آوری مال و ثروت به کار می برند درست مانند کسی که به سفر حج رفته باشد و در مسیر بیابان به مراقبت و علف دادن شتر خود مشغول گردد و از همراهان خود عقب بماند چنین شخصی گذشته از اینکه از حج محروم می شود طعمه ی درندگان بیابانها می گردد.
لقمان حکیم در یکی از سفارشهایش به فرزند می فرماید: یا بنی ان الدنیا بحر عمیق غرق فیه الناس کثیرون فاجعل سفینتک فیها ایمان بالله واجعل شراعها التوکل علی الله واجعل زادک فیها تقوی الله فإن نجوت فبرحمة الله وإن هلکت فبذنوبک.
لقمان حکیم چه زیبا حقیقت دنیا را برای فرزند خود ترسیم می کند دنیا بمثابه دریایی عمیق است که انسانهای زیادی در آن غرق شده اند کشتی نجات دهنده ایمان به خداست وبادبان و موتور آن کشتی که تو را به حرکت در آورد توکل بر خداست زاد و توشه ی تو در این کشتی تقوای خدا باشد اگر با این کشتی نجات پیدا کردی با فضل و رحمت خداست و اگر هلاک شدی به سبب گناهان و معاصی تو است.
عبدالله بن عمر رضی الله عنهما می فرماید روزی رسول الله صلی الله علیه و سلم دوش مرا گرفت و فرمود کن فی الدنیا کأنک غریب أو عابر سبیل در دنیا چنان باش که گویی غریب و یا رهگذر هستی .
در این حدیث نبوی دستورالعمل بسیار پر ارزشی است رسول خدا به برادر همسر خود توصیه می نماید که در زندگی دنیا به چیزی دل مبند وچنان زندگی کن که گویی غریب هستی و در صدد رفتن به وطن خود هستی وطن مومن همان سرای آخرت است این دنیا که انسان روزهای محدودی در آن زندگی می کنیم شایسته دل بستگی نیست .
قصد از بیان این مطالب عدم اهمیت دادن به دنیا و ترک کار و تلاش و رسیدن به ثروت در دنیا نیست بلکه منظور عدم دلبستگی و تعلق خاطر به دنیا است که ترک آن برای انسان دشوار باشد .

.................................................................
'گزیده ای از خطبه جمعه مورخه 20/11/91 گیاهدان قشم
خطیب و امام جمعه گیاهدان شیخ شافعی تشیخ
بازديد:1678| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت