« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

ذکر؛ ياد خدا با زبان و دل است | خبرها 6 دي 1391
ذکر؛ ياد خدا با زبان و دل است نماز جمعه اين هفته اوز با حضور جمع کثيري از شهروندان،در اولين روز از فصل زمستان به امامت شيخ عبدالعزيزقاضي زاده امام جمعه اوز درمسجد مصلي برگزار شد.

ايشان در خطبه اول موضوع خطبه را ياد و ذکر خدا عنوان کرد و با اشاره به آيات قران خلقت زمين و آسمان و اختلاف شب و روز را از نشانه هاي قدرت خدا دانست.

وي در ادامه در خصوص ذکر و ياد خدا مواردي را اعلام داشت و افزود: ذکر خدا آن است که انسان خدا را مقدس بشمارد و با زبان و دل آرام،خدا را ياد کند و حمد و ستايش او را به جا آورد.

اضافه کرد: مجالس ذکر تنها ذکر زباني نيست،بلکه شامل کارهاي خير،عبادات و مجالس حلال و حرام است.

امام جمعه اوز با استناد به آيات قران کريم گفت: مردان و زناني که خدا را زياد ياد مي کنند مورد مغفرت و آمرزش قرار مي گيرند و خداوند اجر کلان براي آنان نگه مي دارد.

در ادامه خطبه ها گفت: معناي ذکر کثير آن است که در هر حالت خدا را ذکر کنيم. در ذکر خدا اگر قلب غافل باشد سودي ندارد بلکه ذکر زباني زمينه ذکر قلبي است، مجالس نمازهاي پنج گانه به ويژه نمازجماعت، نمازجمعه، مجالس ذکر است که انسان مي تواند از اين موهبت الهي بهره مند گردد.

وي توضيح داد: براي ذکر آدابي است که بايد با نيت پاک، کمال احترام، مکاني پاک، رو به قبله و با خشوع و تضرع و توجه به معنا و بدون عجله انجام گيرد، در آيات زيادي ذکر خدا به کل شبانه روز اختصاص يافته اما در خصوص صبحگاهان و شامگاهان تاکيد بيشتري شده است.

قاضي زاده گفت اگر ما خدار را ياد کنيم، خدا نيز ما را ياد مي کند که اين امر سبب آرامش دل ما مي شود، به انسان بصيرت و شناخت مي دهد و ياد خدا باعث آمرزش و پاداش عظيم و رستگاري انسان و سبب نجات انسان از بلا و سختي ها مي شود.

وي در انتهاي خطبه با اشاره به داستا حضرت يونس نتبيجه گرفت: که چون يونس پيامبر در تاريکي شب،تاريکي دريا و تاريکي شکم ماهي خدا را ياد کرد، خدا دعايش به اجابت رساند، ياد خدا، ترس از خدا به وجود مي آورد و کفاره گناهان مي شود و خدا انسان را از زشتي ها و منکرات باز مي دارد.

ياد خدا دل انسان را نرم مي سازد و دوري از خدا انسان را سنگ دل بار مي آورد.

منبع: سايت شوراي برنامه ريزی مدارس اهل سنت
بازديد:1437| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت