« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

چگونه رمضان را غنیمت بشماریم ؟ | مقالات 21 تير 1392
چگونه رمضان را غنیمت بشماریم ؟

برادر وخواهر مسلمان
رمضانی دیگر از راه رسید ، ماهی که به خاطر خصوصیات و ویژگیهای خاص خود بر همه ماههای سال برتری دارد:

ماه روزه است که رمز بندگی و اخلاص است ، ماه تقوی است که راه سعادت وخوشبختی است ، ماه صبر و شکیبایی در عبادت و ترک گناه است که شیرینی و لذت ایمان را به بار می آورد.

رمضان ، راهی برای توبه ، برای بازگشت:

بزرگترین نفعی که انسان می تواند در این ماه کریم به دست بیاورد توبه و بازگشت به سوی پروردگار و محاسبه نفس است. درب توبه باز است و عطای الهی در دسترس و فضل وبزرگواری اش هر صبح و شام در برابر ماست ، اما کجاست آن بازگشته وکجاست آن خواهان مغفرت الهی؟

بدی های ما بسیار است و گذشت او بیشتر ، گناهان ما بزرگند و رحمت اوبزرگتر ، لغزشهای ما عظیمند و مغفرت او با عظمت تر ،خداوند می فرماید: (( و آنهایی که اگر فاحشه ای انجام دادند یا (با انجام گناه ) به خود ظلم کرده اند به یاد الله افتاده و برای گناهان خود از او طلب آمرزش کردند و چه کسی گناهان را می بخشد جز الله و در حالی که می دانند بر انجام آنچه از گناهان (در گذشته ) انجام داده اند پافشاری نکردند ) آل عمران /35

پس ای روزه داران این ماه فرصت ماست برای توبه نصوح این فرصت را غنیمت بشماریم.

سه توصیه مهم :

1- اخلاص : اخلاص یا همان خدایی انجام دادن عبادت را بایست خیلی خوب به یاد داشت تا خدای ناکرده عبادتهایمان به خاطر ریا و خودنمایی و کسب شهرت دنیا پایمال نشود خداوند متعال می فرماید: « وما أمروا الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین» البینة 5

2- توبه که همان احساس ندامت و دست کشیدن از گناه و تصمیم به عدم بازگشت به آن است.

3- اراده و عزم راسخ (استقامت در دین) بیاد داشته باشیم که ماه رمضان 29 یا 30 روز بیشتر نیست که اگر سپری شد دیگر فرصت آنهمه عبادت و اجر و فضیلت از دست رفته است پس خوب است که از اولین روزها خود را برای مشارکت در تمامی عبادات آماده کنیم.

نصیحت های رمضان:

1- برای شرکت در نماز تراویح حریص باش زیرا که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: من قام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

2- زبانت همیشه بوسیله ذکر خداوند تر باشد و از کسانی مباش که خداوند را یاد نمی کنند مگر اندکی

3- سفره افطارت را زیاد رنگین مساز زیرا این کار سبب مشغولیت اهل خانه در هنگام روز رمضان می شود و آنها را از قرائت قرآن و عبادات دیگر باز می دارد.

4- بر قیام ده شب آخر رمضان حریص باش زیرا این شبها شبهای با ارزشی هستند و شب قدر که بهتر از هزار ماه می باشد در این ده شب است.

5- از همنشینان بد برحذر باش و در همنشینی با صالحان و نیکان بکوش.

6- نفست را در تمامی امور زیر محاسبه کن:

نماز جماعت ـ زکات ـ صله رحم ـ نیکی به والدین ـ احوال پرسی همسایه ـ آشتی با کسی که بین تو و او کدورتی وجود دارد ـ عدم اسراف ـ تربیت زیر دستانت ـ اهتمام به امور مسلمانان ـ قبول کردن نصیحت از دیگران ـ دوری از ریا ـ کوشش برای اصلاح نفس ـ پرهیز از غیبت ـ تلاوت قرآن و تدبر در معانی آن ـ خشوع در هنگام شنیدن قرآن.

......................................................................................
نویسنده: نسا پاینده «مدرس بخش خواهران مدرسه علوم دینی اسماعیلیه»
بازديد:2075| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت