« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

شیخ محمد راشد تشیخ (رحمة الله علیه) | مجله شیخان 4 مرداد 1391
شیخ محمد راشد تشیخ (رحمة الله علیه)


شیخ محمد راشد تشیخ مدیر سابق مدرسه علوم دینی اسماعیلیه قشم ـ گیاهدان فرزند محمد اسماعیلی (شیخان) در سال 1327 هـ .ش دیده به جهان گشود وی دروس مقدماتی را در محضر پدر گذراند و از محضر شیخ محمد علی خالدی سلطان العلماء در بندر لنگه نیز کسب فیض برد اما به سبب مشکلات اقتصادی و معیشتی از ادامه تحصیل بازماند .
پدر ایشان شیخ محمد اسماعیلی ملقب به شیخان یکی از علمای بزرگ جنوب در زمان خود محسوب می شد که شاگردان زیادی را در مدرسه ی اجدادی اش یعنی مدرسه اسماعیلیه تربیت کرده بود و محافل علمی که در مجلس حقیرانه او شکل می گرفت زبانزد خاص و عام بود.
شیخان در سال 1355 هـ.ش بعد از گذراندن حیاتی علمی دار فانی را وداع ودعوت حق را لبیک گفت. بعد از وفات ایشان فرزندش شیخ محمد راشد بر آن شد تا راه پدر را ادامه دهد لذا عزم بر تجدید بنای مدرسه در همین روستا نمود و با زحمات بسیار موفق به احیای این مدرسه شد. ساختمان کنونی مدرسه اسماعیلیه مرهون زحمات و تلاشهای شیخ محمد راشد است که در بخش خواهران و برادران فعالیت علمی دینی دارد. ایشان برای تأمین مخارج مدرسه از اموال خود نیز گذشتند تا مدرسه استوار باشد و به حیات علمی تربیتی خود ادامه دهد.
شیخ محمد راشد بعنوان مدیر مدرسه اسماعیلیه علاقه ی شدیدی به ادامه دادن راه پدر داشت وهمواره از مدرسین مدرسه انتظار فعالیت علمی دینی داشت. اخلاق والایی که شیخ محمد راشد همیشه از آن بهره می برد واکثر دوستان ایشان به این مساله اذعان داشتند تواضع وفروتنی مثال زدنی ایشان بود. ایشان اهل علم ومشایخ را بسیار دوست می داشت و با دید احترام به همگان نگاه می کرد. یکی از توصیه های موکد این مرد بزرگ به مدرسین مدرسه این امر بود که احترام بزرگان و اهل علم نگه داشته شود شیخ به تلاوت قرآن و تعلیم آن علاقه وافری داشت بطوری که در تابستانها ی هر سال به مدرسین گوشزد می کرد که تعلیم قرآن را به دانش آموزان بدون هیچ چشم داشتی بیاموزند وخود ایشان حتما به کلاس های قرآنی سر می زد.
از اخلاق والای دیگری که شیخ محمد راشد از آن بهره وافری داشت سخاوتمندی ایشان بود بطوری که از اموال خود اگر هم نداشت یاکم بود خرج طلاب و اهل علم می نمود در هر سفری که همراه دوستان بود همیشه خودش خرج می نمود وبه دوستان اجازه نمی داد. فقرا ومساکین را بسیار دوست می داشت اگر مشاهده می نمود که طلبه فقیر است یا احتیاج به کمک دارد از هیچ کمکی برای او دریغ نمی فرمود شیخ بسیار شوخ طبع وخوش اخلاق بود در هر مجلسی که وارد می شد افراد وی را بسیار دوست می داشتند چون واقف به اخلاق والای وی وخوش طبعی ایشان بودند ایشان همیشه به اهل علم سر می زدند بزرگان را تفقد می نمودند شیخ محمد راشد در مورد اخلاق وتواضع نسبت به خلق خدا همیشه توصیه های بسیار موکد داشتند .
شیخ محمد راشد تشیخ (رحمة الله علیه)


شیخ محمد راشد در هشتم رمضان سال 1390 دار فانی را وداع گفت. نماز جنازه او را شیخ محمد علی امینی حفظه الله خواند و در قبرستان حاج علی موزنی گیاهدان در کنار پدر بزرگوارش شیخان مدفون گشت. ایشان قبل از این فرزندش شیخ شافعی را بعنوان مدیر مدرسه اسماعیلیه انتخاب کرده بود.
همینک مدرسه علوم دینی اسماعیلیه که قدمتی قریب به 250 سال دارد با تلاش این بزرگان به فعالیت خود ادامه می دهد و در دو بخش خواهران و برادران برای طالبان علوم دینی اهل سنت ارائه دهنده ی خدمت است.
خداوند شیخ محمد راشد را مورد رحمت و مغفرت خود قرار دهد و بهشت جاودان را ثمره ی زحمات و تلاشهایش گرداند و به باقی ماندگانش عزم ادامه دادن راه اسلافشان را عنایت بفرماید.
بازديد:3821| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت