« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

متن كامل سخنراني نماز جمعه گیاهدان با موضوع حادثه اسرا و معراج | مقالات 29 خرداد 1391
متن كامل سخنراني نماز جمعه گیاهدان با موضوع حادثه اسرا و معراج
الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام علی أشرف المرسلین سیدنا محمد وعلی آله الطیبین الطاهرین و صحابته الأخیار أجمعین اما بعد:
ضمن توصیه خود و مستمعین و نمازگزاران به تقوا و رعایت حدود شرعی و اجتناب و دوری از محرمات و منهیات ،
إنا لله و إنا إلیه راجعون همانطور که مستحضر هستید عالم بزرگوار شیخ میرعبدالله تخت دار دار فانی را وداع گفتند خداوند او را غریق رحمت و مغفرت خود قرار دهد و به بازماندگان او صبر جزیل عنایت فرماید.
برادران ما قدر بزرگان و علما را نمی دانیم و زمانی به هوش می آییم که آنها را از دست داده ایم که چه مصیبت بزرگی بر ما وارد شده است از خدا می خواهیم که خداوند متعال او را در زمره ی شهدا و صالحین محشور نماید .
حادثه ی اسراء و معراج پیامبر اکرم چنانکه اکثر مورخین گفته اند یک یا دو سال قبل از هجرت حضرت رسول الله صلی الله علیه و سلم به مدینه اتفاق افتاده است. این حادثه مهم دارای حکمتها و اندرزها و درسهای بی شماری است . از سال اول بعثت تا زمانی که رسول خدا صلی الله علیه و سلم به این مقام افتخار آمیز نائل آمد حوادث تلخ و ناگواری در مکه مکرمه اتفاق افتاد بخصوص در سال دهم بعثت که آن سال ، سال حزن و اندوه فراوان برای شخص پیامبر و اطرافیانش که عده ی معدودی بودند می باشد در همین سال بود که همسر باوفای حضرت رسول خدیجه کبری که غمخوار و تسلی دهنده ی پیامبر بود رحلت نمود همچنین عموی پیامبر حضرت ابوطالب که در مصائب و حیله ها و نقشه های مشرکین قریش مدافع صدیق و با وفایی برای حضرت رسول بود از دنیا رخت بربست . اذیت و آزار کفار قریش بعد از وفات ابوطالب دوچندان شد حضرت رسول وقتی از اقبال و روی آوردن قریش به اسلام نا امید شد و در برابر اذیتها و آزارهای فراوان آنها قرار گرفت به امید اینکه شاید قبیله ثقیف که در جوار مکه و طائف سکونت داشتند به دین اسلام مشرف شوند و دعوت او را بپذیرند با پای پیاده به طرف آن سرزمین حرکت کردند آیاتی از کلام الله مجید بر گروه ها و دسته هایی که در اماکن عمومی شهر طائف اجتماع کرده بودند تلاوت نمودند اما آنها دلی چون سنگ داشتند و بجای پذیرایی از میهمان و احترام به میهمانی که از راه دور به سرزمین آنها آمده افراد نادان و کودکان و بردگان خود علیه رسول الله صلی الله علیه و سلم تحریک نمودند و او را به باد استهزاء و مسخره گرفته به سوی او سنگ پرتاب کردند تا حدی که نعال رسول خدا پر از خون شد.
حضرت رسول با حزن و اندوه فراوان که چگونه ملتی حاضر به پذیرفتن حق نیستند و در برابر حق چنین موضعی می گیرند به مکه برگشت برخورد مشرکین این دفعه و بعد از بازگشت از طائف برخورد دیگری بود غمها اندوه ها شکنجه ها و محنتها روز به روز افزون تر می گشت تا اینکه درهای رحمت خداوند بر رسولش گشوده شد و به تلافی رنجها و محنتهایی که در راه نشر اسلام ، در راه تبلیغ فرمان خداوند تحمل نموده بود اراده ی خدا چنین اقتضاء نمود که رسول الله به عروج به آسمانها و افتخار ملاقات با انبیا و مشاهده آیات خدا و اطمینان پیدا کردن از آینده ی درخشانی که در انتظار دعوت اوست مشرف گردند .
در شبی از شبها که حضرت بنا به روایتی در خانه ام هانی و بنا به روایت دیگر در حجر اسماعیل آرمیده بود اراده خدا چنین اقتضا نمود که رسول الله ابتدا از مسجدالحرام به مرکزی از مراکز وحی یعنی مسجد الأقصی در فلسطین حرکت دهد . حرکتی که بیانگر ارتباط ناگسستنی میان خاتم الأنبیاء و سایر رسل و انبیاء الهی است پیوند میان عقیده توحیدی پیامبر با پیامبران سابق چون ابراهین خلیل الرحمن موسی کلیم الله داود وعیسی علی نبینا و علیهم افضل الصلاة و السلام.
خداوند متعال می فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ»
پاک و منزه پروردگاری است که حرکت داد بنده اش در شبی از شبها از مسجد الحرام در مکه مکرمه به مسجد الأقصی در فلسطین . برای چه؟ «لنریه من آیاتنا» تا اینکه به او نشان دهیم آیات عظمت خداوند را . خداوند اراده نمود تا در این شب با برکت آیات و نشانه های قدرت خود را به سرور کائنات مفخر موجودات حضرت محمد صلی الله علیه و سلم نشان دهد .
در همین شب با برکت خداوند ارواح بسیاری از پیامبرانش را در مرکز وحی مسجد الأقصی نخستین قبله گاه مسلمین، در مقصد اسراء و مبدأ معراج جمع می کند تا همگی در استقبال از رسول الله حاضر باشند و ایمان خود را به نبوت و رسالت او اعلان نمایند آنچنانکه خداوند متعال در قرآن خبر داده است که از هر پیامبری قبل از او عهد و پیمان گرفته شده که اگر حضرت رسول مبعوث گردید به او ایمان بیاورند .
در روایت صحیح آمده که حضرت بعنوان امام و پیشوای تمام انبیاء و رسل در مسجد الأقصی به نماز می ایستد و همه پیامبران به او اقتدا می کنند .
از آنجا حرکت دیگری آغاز می شود حرکت بسوی آسمانها عروج به ملکوت عروجی که خداوند متعال برای او در نظر گرفته تا آیات و نشانه های خود را به او بنمایاند چنانکه در سوره ی نجم آمده است.
حادثه معراج پیامبر در احادیث هم بازگو شده که من بطور مختصر آنرا بیان می کنم چنین آمده که حضرت محمد به اتفاق امین وحی سفیر خدا در میان رسل جبرئیل امین به ملأ أعلی عروج پیدا می کنند در آسمانها به نسبت درجه و مقام انبیاء به ترتیب با آدم، یوسف، یحیی، عیسی، هارون، موسی و در آسمان هفتم با حضرت ابراهیم خلیل الله دیدار می نماید و از آنها تجربه هایی کسب می کند در آنجا خداوند او را وارد بهشت می کند و کاخها و منازل مجللی که از لولوء ساخته شده و نعمات بی شمار بهشتی را مشاهده می کند به سدرة المنتهی می رسد . قبل از این در سفر اسراء پیامبر احوال جهنمیان را مشاهده کرده است .
صحنه هایی که پیامبر از وضعیت برزخیان و جهنمیان مشهده کرده و برای ما بازگو نموده خالی از موعظه برای ماها که دلهای غافل داریم نیست من چند نمونه از آنها را متذکر می شوم رسول الله دسته ای از انسانها را می بیند که با وجود غذاهای سالم مشغول خوردن غذاهای متعفن و بسیار گندیده هستند از جبرئیل سوال می کند که اینها چه کسانی هستند جبرئیل می گوید: اینها گروهی از امت تو هستند که با وجود روزی حلال به حرام روی می آورند . دسته ای از انسانها را می بیند که ناخون هایی از آهن تیز و برنده دارند و با ناخون هایشان بدن و جسم خود را بخاطر خارش آن زخمی می کنند و خون از بدن و جسمشان جاری می شود از جبرئیل می پرسد اینها که هستند؟ جبرئیل می گوید: اینها کسانی اند که پیوسته مردم را غیبت می کردند در مجالسشان غیبت و بهتان و شایعه پراکنی بود و الان به چنین وضعی گرفتارند.
گروهی را می بیند که شکمهایشان بیش از حد گنده و بزرگ بود وقتی بلند می شدند می افتادند و همیشه در تلاش برای ایستادن بودند اما نمی توانستند از جبرئیل می پرسد اینها که هستند؟ جبرئیل امین می گوید: اینها رباخوارانند. زنانی را مشاهده می کند که در جهنم از پستانهایشان آویزان هستند از جبرئیل می پرسد اینها که هستند؟ جبرئیل امین می گوید: اینها زنانی هستند که عفت و پاکدامنی را رعایت نمی کردند به حجابی که مایه ی عزت آنهاست توجهی ندارند .
برادران عزیز در این حادثه مهم در این سیر و عروج در این مسافرت تاریخی که پیامبر با روح و جسد داشتند درسها عبرتها اندرزهای بی شماریست . در روایتی آمده که پیامبر وقتی که با ابراهیم علیه السلام ملاقات نمود ابراهیم به پیامبر بشارت داد و برای موفقیت او دعا کرد بعد فرمود به امتت سلام مرا برسان و به آنها بگو که بهشتی که خدا به بندگانش وعده داده خاک پاکی دارد آب گوارایی دارد که با هر سبحان الله و الحمدلله و لااله الا الله و الله اکبر درختی کاشته می شود.
در حادثه معراج پنجاه نماز بر امت محمد فرض شد که با اصرار پیامبر و رحمت خداوند به پنج نماز در شبانروز تقلیل داده شد نماز سوغات و هدیه ی رسول الله از سفر معراجش بود سوغاتی و تحفه ای برای تمام امتش از طرف خداوند پروردگار جهانیان.
بعد از بازگشت و بازگو کردن این سفر عجیب تمام قریش و اهل مکه آنرا انکار کردند و اولین کسی که او را تصدیق نمود یار با وفای پیامبر ابوبکر بود که رسول خدا او را صدیق لقب داد .
در پایان امیدوارم و از خدا می خواهم که به همگی ما این توفیق را عنایت بفرماید که در طاعات و عبادات موفق باشیم .

.....................................................
سخنرانی روز جمعه مورخه 26 خرداد 91
خطیب نمازجمعه گیاهدان : شیخ شافعی تشیخ (مدیر و مدرس مدرسه اسماعیلیه)
بازديد:1963| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت