« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بخش کاربری

نام کاربری:
کلمه عبور:
 

اسراء و معراج | مقالات 24 خرداد 1391
اسراء و معراج
«سبحان الذی اسری بعبده ليلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنريه من اياتنا انه هو السميع البصير » ( پاک و منزه است آن خدايی که در مبارک شبی بنده مخصوص خود ( محمد ) را از مسجد الحرام ( کعبه معظمه ) تا مسجد الاقصی آنجائيکه اطرافش را مبارک ساخته سير و حرکت داد . او را سير شبانه دادیم تا بنمايانيمش آيات و نشانه های مهم خود را همانا که او شنوا و بينا است ) (‌سوره اسراء )
خداوند بينا و شنوا بنده برگزيده و محبوبش محمد صلی الله علیه و سلم را به خلوت سرای خود دعوت کرد و گنجينه های رحمت خود را به وی نمود و از خزائن الطاف و رحمت خويش فيض ياب گردانيد . ديدنی هایی را به وی نمود که کس نديده و شنيدنی هایی را به وی شنوانيد که کس نشنيده . موزه ها و متاحف غيبی را به او نشان داد و از اسرار لاريبی آگاهاند و بنده قدسی مشاعرش را نوازش و بعلوم لدنی روان پاکش را آرايش داد .
در اين شب فرشتگان افلاک بگوشه نشينان خاک غبطه بردند و در پيشگاه حضرت رب زبان به معذرت گشودند و عملا سرّ سجده از آدم صفی الله را بدرستی دريافتند و تسبيح گويان به استغفار شتافتند چه ناسنجيده گفتيم : «أتجعل فيها من يفسد فيها و يسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک » .
و « انی اعلم ما لا تعلمون » شنيديم .هزار بار شکر گزارديم که با اعتذار « سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا » غبار غرور از ساحت عبوديت زدوديم بر آدم صفی الله سجده کرديم .راست رفتيم و روند ابليس غرور را نگرفتيم .
سير ملکوتی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم در دو مرحله صورت گرفته است . مرحله اول از مسجدالحرام ( کعبه معلی ) تا مسجد الاقصی ( قدس شريف ) . و مرحله دوم عروج آنحضرت از مسجد الاقصی به طبقات عليا می باشد که به نام اسرا و معراج شناخته می شود .
اسراء و معراج رسول اکرم صلی الله علیه و سلم در حالت صحيح جسمانی و بيداری و آگاهی کامل از مسجد الحرام به مسجد الاقصی و از آنجا بمراتب عليا و بيت المعمور در قسمتی از شب دوشنبه بيست و هفتم ماه رجب سال دهم بعثت و مراجعت مجدد بمکه مکرمه در همان شب صورت گرفته است .
اين سير ملکوتی از مسجد الحرام تا مسجد الاقصی بنص قرآن ثابت و انکار آن کفر است .(‌ايه اول سوره اسراء )
عروج حضرت رسول از مسجد الاقصی به بيت المعمور را احاديث صحيحه و متواتر رسول اکرم صلی الله علیه وسلم به اثبات می رساند و مخالفين آن نيز کافر خواهند بود زيرا تکذيب پيغمبر کفر است .بعلاوه آياتی در سوره نجم به معراج حضرت اشاره دارد هرچند در باب اسراء نزول نيافته است (‌آيات ۱۲ - ۱۸ )
حکمت برگزيدن مسجد الاقصی در اين سير پر برکت قدسيت آن است بواسطه اينکه در آنوقت قبله مومنين بوده و قدسيت مسجد الحرام که قبله حضرت ابراهيم خليل الله و پيروانش بوده و سر انجام قبله تمام مومنين جهان می شده و همچنين بيت المعمور که قبله فرشتگان است .
در تمام انبياء فقط حضرت محمد صلی الله علیه وسلم اين سير پر برکت را از «‌ حرم امن » به « حرم ايمن » و از سرزمين وحی به سرزمين ديگر وحی و مهبط ملائکه و زادگاه انبياء و از کعبه به بيت المعمور انجام داده است و احدی ديگر از برگزيدگان اين شرف و علو مقام نصيبش نشده است.
« أفتمارونه علی ما يری و لقد رءاه نزلة‌اخری عند سدرة المنتهی عندها جنة الماوی اذ يغشی السدرة ما يغشی ما زاغ البصر و ما طغی لقد رأی من آيات ربه الکبری » ( آيا شک می کنيد در آنچه پيغمبر می بيند؟جبرئيل امين را در خلقت ملکوتی همانا او بار ديگر ديده است به نزديک سدرة المنتهی که نزديک بهشت است هنگاميکه فرا گرفت سدره را آنچه نور تجلای خداوندی فرا گرفت چشمان او خطا نکرد از ديدن حقايق عالم و فکرش از جای نرفت و دستخوش احساسات جسمانی نشد بدرستيکه او پيغمبر مشاهده کرد از آيات و نشانه های بزرگ پروردگارش ) ( سوره نجم آيات ۱۲-۱۸ ) به همه عزيران توصيه می کنم سوره نجم را با تفسيراتش مطالعه کنند بسيار جالب است .
نشانه هايی که رسول الله از شام و فلسطين و کيفيت مسجد الاقصی و وضع جغرافيايی شهر قدس و بناهای آن و کاروانهايی که در راه حجاز شام بودند و يا چند و چون آنها بيان ميفرمود دلايل ديگری بودند که موجب هراس کافران و تثبيت روحی مومنان گرديد.
اولين مصدق معراج پيامبر ابوبکر ميباشد که بهمين جهت حضرت رسول او را صديق ( راستگو ی تمام عيار ) لقب داد و مصداق آيات « و الذی جاء بالصدق و صدق به اولئک هم المتقون ... » ( و آنکه راست را آورد و آيات خدا را به مردم عرضه کرد ( پيامبر ) و کسيکه اين حقيقت را تصديق کرد ( ابوبکر صديق ) ايشان هستند که پرهيزکارانند .آنچه می خواهند در نزد پروردگارشان برای آنها آماده است و پاداش نيکوکاران چنين می باشد ) ( سوره زمر آيات ۳۳-۳۴ ) خداوند همه ما را جزو رهروان بر حق پيامبر قرار بدهد.


نویسنده: احمد رحیمی قشمی « فعال قرآنی »
اين مقاله بر گرفته از كتابهاي معتبر اهل سنت تدوين شده است.
بازديد:1264| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت