« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

اعطا حکم ناظران و مدیران مدارس علوم دینی اهل سنت | خبرها 7 فروردين 1389
در تاریخ 22/10/ 88 طی مراسمی با حضور نماینده محترم ولی فقیه در استان هرمزگان حضرت آیت الله نعیم آبادی و حجت الاسلام مریدی قائم مقام نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت و جمعی از علماء اهل سنت در محل دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت ، ناظران مدارس علوم دینی اهل سنت استان هرمزگان احکام خود را از دست آیت الله نعیم آبادی دریافت کردند.


این جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مریدی به ارائه آمار و گزارشی از مدارس علوم دینی و خدماتی که از طرف دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت به این مدارس ارائه شده پرداختند. در ادامه گزارشهای مالی نیز ارائه کردند که شامل میزان شهریه و خدمات مالی ارائه شده به مدارس ، اساتید و طلاب بود.
در ادامه به تشریح وظایف و نقش ناظران مدارس علوم دینی پرداختند و بندهایی از اساسنامه مدارس را که حاوی وظایف ناظرین بود را قرائت کرده و توضیح دادند.

از جمله وظایف ناظرین شناسایی و آمار گیری از مدارس و تشکیل پرونده برای مدرسه ، مدیر ، مدرسان و طلاب و نظارت بر کتابخانه ها – بازدید متناوب از مدرسه – برگزاری و نظارت بر امتحانات پایان ترم با همکاری مدیر – نظارت بر روند علمی و فرهنگی ، متون درسی و آموزشی نقل و انتقال طلاب و منابع مالی مدارس – نظارت بر حسن اجرای مصوبات هیئت امنا و انجام حسابرسی سالانه بود که در صحبت ها آقای مریدی به آنها اشاره شد.
سپس حضرت آیت الله نعیم آبادی سخنان خود را آغاز کرد . وی در ابتدا به حاضرین خوش آمد گفت و این تجدید دیدارها را مفید شمرد.
وی به تشریح نحوه تامین منابع مالی حوزه های علمیه شیعیان و اهل سنت پرداختند و فرمودند به اهتمام جمهوری اسلامی ایران به حوزه های علمیه اهل سنت که از ناحیه خیرین حمایت های کمی می شوند از طرف دولت هم خدماتی ارائه می شود.

ایشان از آقای مریدی به جهت انتخاب چهره های خوب و مناسب به عنوان ناظر تقدیر و تشکر کردندو خطاب به ناظرین افزودند :

در واقع صلابت حوزه های علمیه از نظر فکری ، علمی ، اخلاقی و رفتاری به شما وابسته است.ایشان حدیثی از پیامبر را قرائت کردند که:
اذا فسد العالِم فسد العالَم

در ادامه فرمودند: اگر خدای نکرده طلبه ای به فساد فکری،علمی یا رفتاری مبتلا شود یا عمرش صرف بشود ولی در حوزه ها چیزی عایدش نشود چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ وی با اشاره به زمان کنونی و تفاوت آن با گذشته اضافه کردند طلبه ما باید مجهز به جهاز علمی باشد که پاسخگوی شبهه ها باشد والّا این دنیای اطلاعات و اینترنت نسل ما را به سوی دیگری می کشاند .و شما باید بر همین مسائل نظارت کنید. نظارت بر اخلاق و رفتارهای سیاسی طلبه ها.
امام جمعه بندر عباس ادامه دادند : استکبار بیکار ننشسته است . نه دانشگاه را رها کرده است ، نه حوزه های علمیه شیعه را و نه حوزه های علمیه اهل سنت را ، برای او فرقی نمی کند . او به دنبال اهداف خودش هست . لذا شما که فرزندان انقلابید باید فکر صحیح و اعتقادی را در حوزه های علمیه ترویج کنید.باید بر مسائل فکری و علمی نظارت کنید.

شما که با مبانی صحیح اعتقاد اهل سنت آشنا هستید و با مبانی انحرافاتی همچون وهابیت نیز آشنا هستید اصول بهتری را پیشنهاد بدهید
کتب اعتقادی سالم تری را معرفی کنید.

در ادامه به اهمیت نظارت بر کتابخانه ها نیز اشاره کردند و فرمودند کتابخانه ها را بررسی کنید و آنچه را که تشخیص می دهید منحرف و برای طلبه ها مضر است را از دسترسشان دور کنید.اگر طلبه ای که مبانی فکری اش شکل نگرفته کتب انحرافی بخواند با سرنوشت خودش و جامعه بازی می کند.اگر غفلت کنید آنها از نظر فکری و رفتاری و علمی عقب می مانند.

آنان را مثل فرزندان خود بدانید و با کمال دقت بر امورشان نظارت کامل بنمایید.

انشاءالله حوزه هایی داشته باشیم که هم شما خوشحال باشید و هم تحصیل کرده های این حوزه ها برای جامعه مفید و نافع باشند.

ایشان در ادامه به نقد و بررسی و ارائه پیشنهاد در مورد نظام آموزشی موجود پرداختندو حاضران دیدگاه ها و نظرات خود را در حضور ایشان مطرح کردند

در انتهای جلسه با قرائت متن حکمیکی از ناظران توسط حجت الاسلام والمسلمین مریدی ناظران احکام خود را ازحضرت آیت الله نعیم آبادی نماینده محترم ولی فقیه در استان هرمزگان دریافت کردند.

اسامی ناظران بدین شرح است: آقای حاج سید عبدالباعث قتالی ناظر مدارس علوم دینی اهل سنت صدرالاسلام بندر خمیر (خواهران و برادران)، آقای حاج شیخ احمد خنجی ناظر مدارس علوم دینی اهل سنت خلفای راشدین دشتی و کوشکنار پارسیان ، آقای حاج سید عبدالرحیم تختدار ناظر مدارس علوم دینی اهل سنت کمالیه ، صالحیه و طولا قشم(برادران و خواهران) ، آقای حاج سید حسن هاشمی ناظر مدارس علوم دینی سلطان العلماء بندر لنگه(برادران و خواهران) ، آقای حاج شیخ محمد صالح امینی ناظر مدارس علوم دینی اهل سنت اسماعیلیه و محمدیه قشم ، آقای حاج شیخ ابراهیم رحیمی ناظر مدارس علوم دینی اهل سنت جاسک(برادران و خواهران) ، آقای حاج شیخ محمد شریف وحیدی ناظر مدارس علوم دینی اهل سنت سلطان العلماء بستک و تدروئیه برادران و خواهران)، آقای حاج شیخ حسین امامی ناظر مدارس علوم دینی اهل سنت امام شافعی سیریک و امام شافعی کهنه شهر سیریک(برادران و خواهران)و نوربندرکرگان(خواهران) ، آقای حاج شیخ حسین بازماندگان ناظر مدارس علوم دینی اهل سنت سلطان العلماء رویدر(برادران و خواهران)و دارالهدی بندر پل(خواهران) ، آقای حاج سید محمد یوسف حسینی نژاد ناظر مدارس علوم دینی اهل سنت نورجناح ،فکری و هنگویه بستک(خواهران) ، حجت الاسلام والمسلمین محمد مریدی ناظر مدارس علوم دینی اهل سنت و جماعت بندرعباس(برادران و خواهران)

اعطا حکم مدیران

ساعتی پس از اتمام مراسم معرفی ناظران ، مراسم دیگری با حضور علما و روحانیون و مدیران و اساتید مدارس علوم دینی اهل سنت هرمزگان در دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت و با حضورحضرت آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان برگزار شد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین مریدی ضمن خیر مقدم به حاضران به بیان دلایل و اهداف تشکیل چنین جلسه ای پرداختند.وی عنوان کردند که آقایان علما اهل سنت درخواست کردند که در جلسه ای به حضورحضرت آیت الله نعیم آبادی برسند.

وسپس به تشریح برنامه های این مراسم پرداختند.

سپس آقای عبدالباعث قتالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس به ایراد سخن پرداخت . وضمن تشکر ازحضرت آیت الله نعیم آبادی به جهت فراهم نمودن این فرصت دیدار، از ایشان به جهت وضعیت مسالمت آمیز موجود و ایجاد زمینه های رشد و امنیت عالی پیش آمده در استان تشکر و قدردانی کردند.و ایشان را یکی از عوامل مهم وحدت آفرینی خواندند.وی وجود مبارک حضرت آیت الله نعیم آبادی را طلیعه خیر و برکت برای مردم در استان برشمردند .در ادامه از دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هم به جهت برپایی این مراسم تشکر کردند.

در ادامه مراسم حضرت آیت الله نعیم آبادی بیانات خود را آغاز نمودند.و ضمن تقدیر و تشکر از علما و روحانیون اهل سنت و دفتر امور اهل سنت به جهت تدارک و حضور در این جلسه ، به اهمیت مساله وحدت پرداختند و فرمودند سفارش عقل و شرع ، باهم بودن و متحد بودن است . دشمن تلاش می کند که ما باهم نباشیم . در جای جای جهان برای ایجاد شکاف توطئه می کند. اگر ما به جان هم بیفتیم و آنها جشن می گیرند و اگر متحد باشیم آنها عزادار می شوند . اتحاد هم حکم خرد و دل است و هم سیره خاتم المرسلین است . پیامبر(ص) از اولین کارهایی که در مدینه انجام داد اتحاد در صفوف مسلمین بود . دشمن جنگ و دعوا راه می اندازد بعد خودش را به عنوان میانجی معرفی می کند آنوقت فضولی ها و چپاولهایش را به عنوان خدمت به مردم منطقه معرفی می کند .

ایشان در ادامه خطاب به علماء و بزرگان اهل سنت فرمودند : من از حسن نیت شما تشکر می کنم . اگر این حسن ظن و رفاقت شما نبود این یکپارچگی شکل نمی گرفت .این باهم بودنی را که در این استان شاهد آن هستیم ریشه در حسن ظنی دارد که در بین ما حاکم است .

سپس ادامه دادند : کمتر مقطعی از تاریخ را می توانیم پیدا کنیم که هویت اسلامی اینطور مورد هجوم دشمنان واقع شده باشد . هیچ وقت قرآن اینگونه مورد هجوم نبوده است دشمنان هر چه تلاش کردند بگویند قرآن تحریف شده است موفق نشدند ،آنوقت در مقابل قرآن ، قرآن درست کردند . برخی از سوره های قرآن را حذف می کنند و آنرا در جهان توزیع می کنند و می گویند قرآن اصلی این است . این کارشان صد سال دیگر نتیجه می دهد . دشمنان از هیچ توطئه ای علیه ما، دین ما و آیین ما فروگذاری نکردند و نمی کنند.

وی ادامه دادند که ما باید در دو جبهه بصیرت دینی و اسلامی خودمان را نمایش بدهیم . اول اتحاد و یکپارچگی و دیگر آگاهی از خطراتی که اسلام را تهدید می کند.

نماینده ولی فقیه به نقش دیگرادیان و فرق انحرافی در تاثیر گذاری بر جوانها اشاره کردند و فرمودند : این ادیان و فرق در دو زمینه بر علیه ما کار می کنند . و ما باید در همین دو زمینه با آنها مبارزه کنیم و طلاب را آگاه کنیم . زمینه اول خشن نشان دادن چهره اسلام است و زمینه دوم مهربان نشان دادن چهره دین خودشان . ما بایستی که در این دو زمینه کار کنیم و با معرفی اخلاق پر از گذشت اسلام و در راس آن پیامبر (ص) و از طرفی نشان دادن چهره واقعی ، خشن و زشت آنها نه تنها جوانهای خودمان را نجات دهیم بلکه پیروان آنها را هم به طریق حق و حقیقت رهنمون سازیم.

ایشان با ذکر مثالهایی از تورات و انجیل به مقایسه علمی قرآن با این کتب پرداختند و به سخن راسل (فیلسوف بزرگ انگلیسی) در نقد کتاب مسیحیان (انجیل) اشاره کردند.

ایشان در ادامه به ارائه راهکاردر این زمینه پرداختند و فرمودند : ما علاوه بر اینکه باهم هستیم باید سرباز خوبی برای اسلام و قرآن باشیم .هرچند دانستن فقه و اصول و مباحث ادبی لازم است اما کافی نیست . ما باید علاوه بر اینها عارف به زمان خود هم باشیم و ببینم شرایط زمانه چه چیزی را اقتضا می کند و ما پاسخگوی همان باشیم .

ایشان جهت تایید این موضوع به حوادث اخیر اشاره کردند و باذکر مثالهایی مانند جمهوری ایرانی و نه غزه و نه فلسطین فرمودند دشمنان با همه چیز ما کار دارند با اسلام ما کار دارند .هرچند مردم آگاهند ولی دشمن بیکار نیست.

موضوع دیگری که حضرت آیت الله نعیم آبادی به آن پرداختند نظام مند شدن دروس دینی و یکنواخت شدن آن بود که بنا به خواست علماء و مدیران و بزرگان اهل سنت در حال انجام است . وی به اشکالات و موانع بر سر راه این کار اشاره کردند و فرمودند اینها به دلیل نو بودن این کار است و دقت، اظهار نظر و ارائه پیشنهادات و انتقادات شما برای تصمیم گیران راهگشا خواهد بود.

در ادامه مراسم مدیران مدارس علوم دینی اهل سنت آقایان: حسن عالیان مدیر مدرسه نورجناح بستک ، داوود باقری مدیر مدرسه هنگویه بستک ، سید عبداله حسینی مدیر مدرسه تدروئیه بستک ، محمد هنگویه مدیر مدرسه سلطان العلماء بستک ، عبدالجبار غواصی مدیر مدرسه دشتی ، یوسف ابراهیمی مدیر مدرسه کوشکنار ، احمد امین صالحی مدیر مدرسه صالحیه رمکان قشم،احمد رحیمی هلری مدیر مدرسه محمدیه هلر قشم ، شافعی تشیخ مدیر مدرسه اسماعیلیه گیاهدان قشم ، عبدالرئوف نحوی مدیر مدرسه کمالیه قشم ، محمد سعید خطیبی قشمی مدیر مدرسه سلطان العماء طولا قشم ، علی ملاحی مدیر مدرسه نور بندر کرگان ، عبدالعزیز افراز مدیر مدرسه امام شافعی سیریک ، علی ملاحی مدیر مدرسه کهنه شهر سیریک ، محمد علی امینی مدیر مدرسه سلطان العلماء بندر لنگه ، محمد نیازمند مدیر مدرسه سلطان العلماء گزیر ، سید محمد زارعی مدیر مدرسه خواهران سلطان العلماء بندر لنگه ، عبدالوهاب ضیایی مدیر مدرسه بندرعباس ، محمد حسین محمدی مدیر مدرسه خواهران بندر عباس ، محمد افروشه مدیر مدرسه محمد رسول اله گچین ، عبدالرحمن ملاحی مدیر مدرسه دارالهدی بندر پل ، سلیمان سلیمی مدیر مدرسه رویدر ، عبدالجلیل قتالی مدیر مدرسه بندر خمیرو خواهران زیبا گنجی پور مدیر مدرسه خواهران صدرالاسلام بندر خمیر ومنصوره بهزاد مدیر مدرسه فکری بستک احکام خود را از دست حضرت آیت الله نعیم آبادی و تنی چند از بزرگان و علماء اهل سنت دریافت نمودند.

در پایان مراسم حاضران در جلسه، طوماری را در محکومیت حوادث اخیر و حمایت قاطع از ولایت فقیه زمان مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) امضا نمودند .

متن این طومار به این شرح است.

بسم الله الرحمن الرحیم

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه ولایت فقیه، یادگاری ارزشمند ومیراثی گرانسنگ است كه بنای آن به دست معمار كبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) پایه ریزی شده و با رهبری بی نظیر مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه ای با ارایه الگویی نوین و جامع، روح بیداری اسلامی را در جهان اسلام جاری و ساری كرده است.

انقلاب اسلامی به سرعت تبدیل به نقطه عطفی در روند موجود جهانی شد و مایه امیدواری مستضعفان جهان در مبارزه با استكبار جهانی شدو از همین رو قدرت‌های سلطه گر و زورگوی دنیا از روز نخست تخریب و تضعیف اراده ملی و روحیه انقلابی ملت ایران و به فراموشی و غفلت سپردن آرمان‌های بلند و آزادی بخش رهبر كبیر انقلاب اسلامی را در سطح دنیا پیگیری كردند.

متاسفانه در وقایع چند ماه اخیر و اغتشاشات پس از انتخابات برخی ازکوردلان و منافقان ، از استكبار جهانی و دشمنان قسم خورده انقلاب گوی سبقت را ربودند و زمینه ساز و مشوق ظهور و بروز دشمنی و كینه توزی استكبار جهانی نسبت به آرمان‌ها و اندیشه‌های رهبر كبیر انقلاب اسلامی شدند و همانطور كه مقام معظم رهبری فرمودند: كاری كردند كه دشمن مایوس و نومید، جان تازه بگیرد و تشویق شود.

جریانی نفاقی پس از انتخابات ریاست جمهوری ،رفتارهای کینه توزانه خود را شروع نمودند.

جریانی که دیروز اعلام داشتند دوران خمینی به پایان رسیده و می بایست افکار و اندیشه امام را به موزه تاریخ سپرد.

جریانی که با تغییر شعار امام ، (استقلال آزادی جمهوری اسلامی) و حذف نام اسلام از این شعار ، دم از جمهوری ایرانی می زنند.

روزی همنوا با صهیونیست شده شعار نه غزه و نه لبنان سر می دهند.

روزی، قانونی را که امام امت همه را به تاسی از آن امر فرمود زیر سئوال می برند.

روزی نایب امام را مورد هدف قرار می دهند و در مقابل او که امام او را خلف صالح خود معرفی کرد لشکر کشی می کنند.

از آخرین اقدامات وقیحانه و شرم آور آنان، جسارت به حریم و ساحت رهبر كبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و حرمت شكنی بزرگ روز عاشورا نسبت به مقدسات مذهبی ورکن رکین انقلاب ، ولایت فقیه بود كه عمق رذالت دشمنان قسم خورده انقلاب را نشان داد و خشم انقلابی امت حزب الله را برانگیخت.

و هر چه می گذرد ماهیت ضد انقلابی و ضد اسلامی این جریان برای ملت انقلابی و ولایت مدار به وضوح روشن می گردد.

حركت‌های خودجوش مردمی و موج خشم و انزجار و نفرت اقشار مختلف مردم فهیم و ولایت مدار ایران اسلامی، طوفانی از ترس، وحشت و تردید را در دل‌های ناپایدار و لرزان مخالفین و معاندین این انقلاب برپا كرد و آنان را دررسیدن به اهداف خود با یاس و ناامیدی رو به رو ساخت.

در این ایام ،گرد و غبار به هوا برخاسته از فتنه بزرگ دشمنان استقلال و آزادی ملت ولایت پذیر ایران رو به فروكش است و نقاب نفاق، تزویر و دروغ از چهره تو در توی چهره پردازان دغل كار و فتنه انگیزان سیه كردار یكی پس از دیگری كنار می‌رود و چهره واقعی آنان در پیشگاه ملت مسلمان ایران آشكار می‌شود و به زودی خواهیم دید كه مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران و كسانی كه با حق و حقیقت مخالفت می‌كنند در مقابل چشمان ملت مبارز و رشید ایران اسلامی نابود خواهند شد.

و اینک ما در پاسخ به ندای "هل من ناصر ینصرنی" ولی فقیه زمان حضرت آیت الله خامنه ای(دام ظله) ، اعلام می داریم که برای صیانت و دفاع از حریم ولایت و انقلاب و ایران اسلامی لحظه ای از پای ننشسته و به فتنه گران ومنافقین اجازه نمی دهیم تا اهداف پلیدشان را در این کشور به اجرا بگذارند.
ما شركت‌كنندگان در این جلسه ، همراه با سایر آحاد و اقشار ملت موحد، انقلابی و همیشه در صحنه ایران از مسئولین قضایی و تمامی دستگاههای مربوطه كشور مصرانه می‌خواهیم مجرمین و عاملین اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و ساحت قدسی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و عزاداران و نماز گزاران حسینی را و كسانی را كه با اعمال و رفتار ضد انقلابی زمینه بروز این اقدام وقیحانه را پدید آورده‌اند بدون هیچ گونه اغماض و مماشات به مردم معرفی كرده و برخورد قانونی و قاطع را با آنان انجام دهند.و از هرگونه مماشات، تساهل و تسامح در برابر خط نفاق پرهیز کنند.

.......................................................................
نقل از سایت شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت
بازديد:2398| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت