« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

اهمیت و ارزش دهه اول ذی الحجه | خطبه و سخنرانی 13 تير 1401





خطبه این هفته گیاهدان توسط امام جمعه محترم جناب شیخ شافعی تشیخ با موضوع اهمیت و ارزش دهه اول ذی الحجه بیان شد.

ایشان به نکات بسیار ارزنده و مهم درباره دهه اول ذی الحجه اشاره نمودند،اول اینکه خداوند متعال در سوره فجر درباره اهمیت وفضیلت این دهه میفرماید (والفجر ولیالٍ عشر والشفع والوتر....) وقسم به فجر،وقسم به شب های ده گانه که اکثر مفسرین براین هستند که ولیالٍ عشر همان شب های ده اول ذی الحجه است، والشفع والوتر وقسم میخورد خداوند به زوج و فرد منظور از زوج دهم ذی الحجه و منظور از فرد نهم دی الحجه یعنی روز عرفه است.

شیخ شافعی افزودند: پس این ایام روز های بسیار پر برکت و پر ارزش است، و همچنین در حدیثی از رسول الله (ص) است درباره این ایام که هیچ ایامی نیست که عمل صالح در آن محبوب تر وبا ارزش تر باشد!!!مگر همین ایام دهه اول ذی الحجه، اصحاب رسول الله عرض کردند حتی از جهاد در راه خدا؟ فرمود: حتی از جهاد در راه خدا مگر کسی مال و جان خود را در راه خدا فدا کند. وهمچنین در مورد این ایام پر ارزش خداوند متعال در جای دیگر میفرماید (ویذکروا اسم الله فی ایام معلومٰت...)که هیچ اختلافی بین مفسرین نیست که ایام معلومٰت همین ایام دهه اول ذی الحجه است .

امام جمعه گیاهدان در مورد کسانی که در سرزمین وحی حضور ندارند گفتند: چقدر در این ایام فرصت های مناسب برای رجوع و راز و نیاز با خداوند متعال وجود دارد که بهترین روز در این ایام همان روز عرفه است و پیامبر بر دعا کردن در بعد از ظهر این روز تاکید فراوان میکند که بهترین دعا،دعای روز عرفه است. واین که یکی از ارکان اسلام حج باشد اعمال آن در این ایام انجام می پذیرد. پس ما هم که در آن سرزمین حضور نداریم با روزه داری در این ایام که سنت است علی الخصوص روزه روزه عرفه و همچنین دعا در این ایام با تضرع و خشوع بتوانیم اعمال شایسته ای انجام دهیم و مورد رحمت و مغفرت خداوند قرار بگیریم.
بازديد:5586| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت