« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ قرائت و اذان در مسجد مدرسه اسماعیلیه | معاونت قرآنی 25 ارديبهشت 1401
برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ قرائت و اذان در مسجد مدرسه اسماعیلیه

مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ، قرائت، اذان و همچنین افتتاح مسجد مدرسه علوم دینی اسماعیلیه گیاهدان با حضور دکتر افشار فتح الهی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، حجت الاسلام حاجبی، امام جمعه شهرستان قشم، شیخ خطیبی، امام جمعه اهل سنت قشم، حجت الاسلام درویشی، نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه قشم و جمعی از شیوخ و مدیران شهرستان و سازمان برگزار شد.

لازم به ذکر است که در دومین دوره این مسابقات قرآنی بیش از ۲۰۰ شرکت کننده در ۶ رشته در ۶ روز رمضان با هم رقابت داشتند.

در ابتدای این مراسم شیخ شافعی تشیخ مدیریت مدرسه اسماعیلیه به ایراد سخن پرداختند و به حاضرین خیر مقدم و خوش آمد گفتند.

برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ قرائت و اذان در مسجد مدرسه اسماعیلیه

شیخ عبدالرحیم خطیبی، امام جمعه اهل سنت قشم هم در این مراسم با اشاره به محوریت قرآن و مسجد در ماه مبارک رمضان، گفت: در ماه مبارک رمضان با قرآن توصیف شده است و از مسجد به عنوان محل اعتکاف و محل حضور انسان یاد شده‌است.

وی افزود: این موضوع بسیار حائز اهمیت است که بتوانیم در ماه مبارک رمضان قرآن را سرلوحه و نقطه عطفی برای انس با قرآن و حضور وسیع آن در زندگیمان قرار دهیم.

شیخ خطیبی در ادامه گفت: رمضان به خاطر قرآن است که این شان و منزلت را میان ماه های دیگر کسب کرده‌است.

وی اضافه کرد: محوریت مسجد و قرآن در زندگی انسان بسیار حائز اهمیت است برای اینکه انسان بتواند عاقبت به خیر شود و ماه رمضان ماه انس گرفتن با طاعت و عبادت است.

برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ قرائت و اذان در مسجد مدرسه اسماعیلیه

حجت الاسلام حاجبی، امام جمعه شهرستان قشم در این مراسم با اشاره به تفاسیر قرآنی و اهمیت آن گفت: قرآن برای عالمانی که به آن مراجعه می‌کنند مانند معجزه است و خطاب قرآن به صاحبان عقل است و لذا همه آیاتی که مربوط به عقاید است با استدلال عقلی بیان کرده‌است.

وی افزود: همه آیات الهی و حتی آیاتی که مربوط به نکات احکامی و فقهی است، بیان و استدلال عقلی برای جامعه دارد و این همه تفاسیر درمورد قرآن نوشته شده است که اگر بازهم تفسیری نوشته شود پیام جدیدی در آن وجود دارد.

حجت الاسلام حاجبی در ادامه تاکید کرد: خدمت به قرآن به منزله خدمت به خدا و خدمت به بشریت است.

وی اضافه کرد: در مسائل عقلی قرآن زبان بین المللی مسلمانان زبان قرآن است و شما باید قران مسلمانان را زبان بین المللی کنید.

امام جمعه شهرستان قشم با بیان اینکه رهبری فرمودند که کشور ما باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشد، اظهار کرد: حفظ قرآن باید به عنوان یک فرهنگ عامیانه میان همه ما جریان داشته‌باشد.

وی افزود: اینکه ما امروزه میگوییم باید از فلسطین حمایت شود امری است که قرآن به ما می‌گوید و نمیشود که قرآن بخوانید اما دستتان در دست دشمنان اسلام و مسلمین باشد.

برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ قرائت و اذان در مسجد مدرسه اسماعیلیه

افشار فتح الهی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این مراسم با تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان این مسابقات در ماه نزول قرآن گفت: از دست اندرکاران این مسابقات تشکر می‌کنم و از اینکه در این جمع حاضر تعداد زیادی از نوجوانان و نونهالان قشم حضور دارند جای شکر و سپاسگذاری دارد.

وی خطاب به نوجوانان حاضر در مراسم گفت: انشاالله که شما آیندگان جزیره قشم و نظام مقدس جمهوری اسلامی بتوانید در پناه قرآن و در پناه تربیت قرآنی به موفقیت برسید.

فتح الهی با بیان اینکه آنچه جامعه ما را از جامعه مادی غرب متفاوت می‌کند همین توکل و عنایت قرآنی است اظهار کرد: از همان ابتدای نظام مقدس جمهوری اسلامی ما شاهد تربیت قرآنی و توکل قرآنی بودیم که این تربیت اسلامی مدل جدیدی از حکومت و حکومت داری را به جهان عرضه کرده‌است.

وی اضافه کرد: همه افتخار جمهوری اسلامی این است که برپایه علوم قرآنی بنیان گذاشته شده است و ما نمونه های موفقی از تربیت‌یافتگان قرآن و عترت اسلامی داریم که برای همه ما کسانی مثل شهید حججی و شهید سلیمانی جای افتخار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه عنوان کرد: امیدوارم که بتوانیم از تبیت، فرهنگ و ادبیات قرآنیمان در زندگی استفاده کنیم و اگر بتوانیم از بستر قرآن و بستر ادیانمان استفاده کنیم نتیجه آن همین تربیت‌یافتگانی اند که افتخار کسب می‌کنند.

وی اضافه کرد: جزیره قشم با تمدن و فرهنگ چندهزارساله برای پیشرفت و توسعه باید بنیان خود را بر پایه فرهنگ و تمدن اسلامی بگذارد.

فتح الهی ضمن اشاره به فرهنگ اسلامی گفت: اگر بنا باشد الگوی توسعه غربی را در کشور پیاده کنیم باید بر همه این افتخاراتی که تا به امروز کسب کرده ایم چشم ببندیم و تفاوت ما با توسعه غرب همین تکیه بر تعالیم عالی اسلام و قرآن و پیامبر اسلام است.

برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ قرائت و اذان در مسجد مدرسه اسماعیلیه

اهدای جوایز نفرات برتر این دوره مسابقات و تجلیل از هیئت اجرایی این دوره و دارالتحفیظ های شرکت کننده برنامه بعدی این مراسم بود.

برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ قرائت و اذان در مسجد مدرسه اسماعیلیه

در پایان از حاضرین در این مراسم با صرف شام پذیرایی شد.

بازديد:2511| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت