« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

برگزاری همایش بهداشت دهان و دندان با حضور دکتر حسین مشایخی در مدرسه علوم دینی اسماعیلیه | معاونت اجتماعی 29 فروردين 1391
مسواک زدن یکی از سنت های موکدی است که در شریعت اسلام بسیار بر انجام آن خصوصا در زمانهایی که بوی دهان تغییر یابد و همچنین قبل از نماز و برگزاری همایش بهداشت دهان و دندان با حضور دکتر حسین مشایخی در مدرسه علوم دینی اسماعیلیه بعد از خواب تأکید شده است در حدیثی رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید : ( لولا أن أشق علی أمتی لأمرتهم بالسواک عند کل صلاة) اگر بر امت من دشوار نبود آنها را به سواک زدن در هنگان هر نمازی دستور می دادم. حضرت رسول آنچنان به سواک اهمیت می دادند تا جایی که آخرین عمل او قبل از رحلت از این دنیا همین سواک زدن بوده است .

سواک یا مسواک زدن یک ابزار برای حفظ بهداشت دندانها و لثه هاست. بسیار ضروری می نماید که این سنت حسنه پیامبر در میان مسلمانان احیا شود البته مسواک پیامبر با مسواک های کنونی تفاوت داشته چرا که مسواک در آن دوره ریشه درخت بوده است و سواک نامیده می شده مهم حفظ سنت پیامبر با رعایت روش او و تبعیت از او در مکارم اخلاقی است که مسواک زدن یکی از مظاهر آن می باشد.

به همین منظور جلسه بهداشت دهان و دندان با حضور دکتر حسین مشایخی ( دندانپزشک) در مورخه 24/1/91 در جمع طلاب خواهر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه برگزار شد.

این همایش که در نمازخانه مدرسه علوم دینی اسماعیلیه و با حضور طلاب بخش خواهران مدرسه علوم دینی اسماعیلیه و طلاب خواهر مدرسه دینی هلر صورت گرفت از ساعت 5/5 عصر تا 5/6 عصر به مدت یک ساعت به طول انجامید و در پایان با پذیرایی مختصری این جلسه پایان پذیرفت .

لازم است قبل از هر چیز از مدیریت محترم مدرسه علوم دینی اسماعیلیه شیخ شافعی تشیخ بخاطر برگزاری این جلسه تشکر نماییم.

در این همایش آقای دکتر مشایخی به مسائل مختلفی از بهداشت دهان و دندان بوسیله وسایل کمک آموزشی تصویری اشاره نمود که بخشی از مسائل مطرح شده در این جلسه بصورت مختصر در ذیل آمده است:

عدم مراقبت از دندان باعث پوسیدگی دندان می شود این پوسیدگی ابتدا از لکه ای سیاه رنگ که بر روی محل جوندگی دندان بوجود می آید شروع می شود در این مرحله شخص با مسواک زدن صحیح و مدیریت در مصرف شیرینیجات می تواند در همان ابتدا از پوسیدگی دندان خود جلوگیری کند اما اگر به این لکه کوچک اهمیتی داده نشد همان مقدار کم به تدریج زیادتر شده و موجب می شود یک حفره در دندان بوجود آید که درد شدیدی به همراه خواهد داشت. در این حالت دیگر خود شخص نمی تواند آنرا برطرف کند و باید به دندانپزشک مراجعه نماید.

بیماریهای لثه:

بیماریهای لثه به دسته وسیعی از بیماریهای مختلف گفته می شود که شایعترین آنها عفونت لثه ها است. اصلی ترین عامل ایجاد کننده بیماریهای لثه تجمع میکروبها بر روی دندانها است. مسواک زدن روزانه و صحیح منجر به تخلیه این میکروبها و باکتریها از سطح دندانها می شود و در صورت عدم نظافت دندانها این باکتریها فرصت تکثیر و انتشار می یابند و لثه ها را آلوده می کنند.

براساس مطالعات انجام شده بهترین وسائل برای از بین بردن این باکتریها از سطح دندان ها مسواک ، نخ دندان و سایر وسایل کمک بهداشتی می باشد مشروط به کاربرد صحیح آنها.

علایم بیماری لثه:

از مهمترین و ابتدایی ترین علائم بیماری لثه می توان از خونریزی هنگام مسواک زدن نام برد و همچنین احساس درد در لثه.

برخی از ویژگیهای بیماریهای لثه:

1- بیماریهای لثه معمولا بدون علامت بوده و آزار دهنده نیستند.
2- بیماریهای لثه قابلیت برگشت دارند.
3- درمان بیماریهای لثه یک درمان مداوم نه یک درمان مقطعی.

اکثر مردم تصور می کنند که اگر مرتب دندانهایشان را مسواک بزنند دلیلی ندارد که به پوسیدگی و بیماریهای لثه مبتلا شوند در صورتی که حقیقت چیز دیگری است باید دانست که مسواک زدن لازم است اما کافی نیست و در کنار مسواک زدن صحیح بایستی از وسایل متعدد دیگر مانند نخ دندان استفاده کرد.

روش صحیح مسواک زدن:

1- همیشه هنگام مسواک زدن از یک فک شروع کرده ( بالا یا پایین تفاوتی ندارد) و پس از تمیز کردن تمام دندانهای موجود در آن فک بسراغ دندانهای فک مقابل بروید.

2- همیشه هنگام مسواک زدن بصورت منظم تک تک دندانها تا انتها تمیز شود . در مسواک زدن نامنظم و پراکنده همیشه تعدادی از دندانها جا افتاده و تمیز نشده باقی می مانند.

3- تمیز شدن سطوح بین دندانها با مسواک های عادی مقدور نبوده و بایستی در این نواحی از نخ دندان یا مسواک های مخصوص بین دندانی استفاده کرد.

4- در روش لرزشی که یک روش جهت تمیز کردن دندانها می باشد موهای مسواک با زاویه 45 درجه روی سطح لثه قرار گرفته و مسواک با حرکت لرزشی در مسیر حرکتی خود از سطح لثه و سطح های طرفی دندانها عبور کرده و به سطح جونده دندانها می رسد. پس از تمیز شدن سطح بیرونی دندانها بایستی سطوح داخلی آنها را با همان روش لرزشی تمیز کرد سپس سطح جونده دندانها را با حرکات رفت و برگشت مسواک به طرف جلو و عقب تمیز نمود.

5- حداقل زمان مسواک زدن 5 دقیقه است.

6- برای تمیز کردن فضای بین دندانها باید از نخ دندان استفاده نمود در این کار باید نخ را با آرامش و به نرمی از بین دندانها عبور داد .

..............................................................................................
تهیه و تنظیم : نساء پاینده ( مدرس بخش خواهران مدرسه علوم دینی اسماعیلیه )
بازديد:2102| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت