« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مراسم هارگیس کردی یا حق اللیلة | دانشنامه جزیره قشم 1 ارديبهشت 1398

مراسم هارگیس کردی یا حق اللیلة یکی از رسومات قدیمی است و جزئی از فرهنگ اصیل جزیره قشم و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس محسوب می شود.

این مراسم در واقع جشنی برای کودکان در نیمه ی شعبان و قبل از رمضان است.

در مورد مناسبت این جشن با نیمه ی شعبان تفسیرات مختلفی شده است بعضی ماه شعبان را بخاطر قرار گرفتن بین ماه مبارک رمضان و ماه رجب ، دارای فضیلت بسیار می دانند. .بعضی هم براساس روایتی که در آن اعمال یکساله انسانها در نیمه شعبان بالا برده می شود و تمام حسنات و سیئات ثبت می گردد این شب را دارای منزلت خاصی دانسته اند و انواع عبادات از دعا و خیرات و تبرعات و احیاء این شب با نماز و قرائت قرآن را پسندیده می دانند .

در این جشن کودکان دختر و پسر بعد از نماز عصر با در دست داشتن کیسه هایی به درب خانه های همسایه ها مراجعه و تنقلات مختلف را جمع آوری می کنند.

این جشن اختصاص به طبقات فقیر یا غنی جامعه ندارد بلکه درب همه ی خانه ها بر روی کودکان باز است و همه ی کودکان نابالغ در این جشن مشارکت دارند.
بازديد:8953| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت