« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

تأمین آزادی‌های قانونی ضامن امنیت و آرامش جامعه است | خبرها 19 اسفند 1397
تأمین آزادی‌های قانونی ضامن امنیت و آرامش جامعه است

مولوی عبدالحمید شامگاه روز پنجشنبه (۱۶ اسفند ۱۳۹۷) در فرازی از سخنان‌شان در دیدار دانشجویان اهل‌سنت کشور با علما و اندیشمندان، نگا‌ه‌های قومی و مذهبی را مغایر با «نگاه ملی» دانستند و نسبت به «عواقب خطرناک» چنین نگاه‌هایی هشدار دادند.

مولوی عبدالحمید در این نشست ابتدا بر لزوم «رعایت حقوق انسان‌ها» تاکید کردند و گفتند: الله تعالی در قرآن مجید رعایت حقوق‌الناس را بر رعایت حقوق‌الله حتی بر توحید باری‌تعالی مقدم قرار داده است که این بیانگر جایگاه حقوق‌الناس در اسلام است.

ایشان در ادامه افزودند: جای افسوس است که بعضی از نهادهای حقوق بشری به نقض حقوق بشر در کشور ما اعتراض می‌کنند، درحالی‌که کشور ما یک کشور اسلامی است و ما از همه مستحق‌تر به رعایت حقوق بشر هستیم. ما باید حقوق بشر را به‌گونه‌ای رعایت کنیم که سازمان‌های حقوق بشری و کشورهای مدعی حقوق بشر از ما یاد بگیرند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: اگر بنده در این کشور مسئولیتی می‌داشتم درها را در مقابل نهادهای حقوق بشری باز می‌کردم و می‌گفتم بیایید و عملکرد ما را در زمینۀ رعایت حقوق بشر مشاهده کنید.

مولوی عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان بر لزوم «نگاه یکسان» تاکید کردند و گفتند: ما باید به منافع تمام انسان‌ها بیندیشیم. نگاه ما باید نگاه انسانی و ملی باشد. نگاه‌های مذهبی، قومی، حزبی و جناحی مغایر با نگاه ملی هستند و عواقب خطرناکی برای هر کشور و نظامی درپی دارند. نگاه‌های قومی و مذهبی نمی‌توانند دوام بیاورند و دیر یا زود با بن‌بست مواجه می‌شوند.

ایشان در ادامه افزودند: در بحث استخدام‌ها نباید نگاه مذهبی حاکم باشد، بلکه باید به منافع مردم و ملت فکر کنیم. اگر یک شیعه و یک سنی برای استخدام هست باید فردی را انتخاب کنیم که بیشتر و بهتر می‌تواند به مردم خدمت کند، حتی اگر هیچکدام از آنها توانایی و شایستگی لازم را ندارند، یک غیرمسلمان را برای خدمت به مردم روی کار بیاوریم تا حقوق ملت ضایع نشود.

مولوی عبدالحمید تصریح کردند: لفظ «شیعه» و «سنی» و سؤال از «مذهب» باید از فرم‌های استخدامی حذف شود. به‌جای سؤال از «مذهب» باید به علم، تخصص، توانایی، شایستگی، تجربه و وجدان افراد توجه شود. متاسفانه بسیاری از افراد توانمند به‌خاطر نگاه‌های مذهبی از خدمت به جامعه بازمانده‌اند.

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: البته به این نکته اذعان داریم که در زمینۀ عمران و آبادانی در جمهوری اسلامی تفاوتی بین مناطق شیعه و سنی وجود نداشته است، اگرهم تفاوتی بوده بسیار جزئی و قابل تحمل بوده است، اما در استخدام‌ها و واگذاری مسئولیت‌ها نباید تبعیضی بین شیعه و سنی وجود داشته باشد.

مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: اگر یک مسئول علاوه بر علم و توانمندی و شایستگی، دیندار هم باشد که چه بهتر، اما نباید یک فرد توانمند به‌خاطر شرکت‌نکردن در فلان جلسه و مراسم و یا نخواندن نماز پشت سر فلان عالم از استخدام و خدمت به جامعه محروم شود. دلیل بسیاری از مشکلات کنونی کشور مدیران ضعیف و ناتوان هستند. لذا باید دایرۀ واگذاری استخدام‌ها گسترده‌تر شود تا مدیران شایسته و توانمند روی کار بیایند.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه توصیه‌ای هم به علمای شیعه و سنی داشتند و گفتند: توصیۀ بنده به علمای شیعه و سنی آن است که از مرحلۀ «تعصبات مذهبی» عبور کنید و به‌جای «مذهب» به اصل «اسلام» بیندیشید، مسائل اختلافی را کنار بگذارید و به مشترکات چنگ بزنید. اگر ما نگاه مذهبی داشته باشیم مردم ما را رها می‌کنند. نباید در تمام زمینه‌ها به‌ویژه در بکارگیری مدیران و رعایت حقوق ملت تعصبات بی‌جا وجود داشته باشد.

رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کردند: ترویج نگاه ملی و رعایت حقوق ملت در کشور سیلی محکمی بر صورت دشمنان ماست و موجب شکست توطئه‌های دشمن می‌شود.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان «آزادی» را از نیازهای اولیۀ بشر دانستند و گفتند: آزادی یکی از نیازها و حقوق اولیه و ابتدایی بشر است. افراد باید آزادی بیان و قلم و اندیشه داشته باشند. پیروان ادیان و مذاهب باید در انجام عبادات و امور دینی و مذهبی‌شان آزادی داشته باشند. تأمین آزادی‌های قانونی ضامن امنیت و آرامش جامعه است.

مدیر دارالعلوم زاهدان به نمونه‌هایی از آزادی بیان و عدالت در عصر صحابه اشاره کردند و گفتند: در دوران خلافت حضرت عمر رضی‌الله‌عنه چنان آزادی بیان حاکم بود که وقتی خلیفه بر منبر خطاب به مردم اعلام کرد که اگر از مسیر سنت منحرف شود چه خواهند کرد؟ جوانی از بین مجلس بلند شد و با صراحت گفت که دراین‌صورت با این شمشیر تو را راست خواهیم کرد. این واکنش مورد تایید حضرت عمر قرار گرفت. یا اینکه در دوران خلافت حضرت علی رضی‌الله‌عنه یک فرد ذمّی (غیرمسلمان) ایشان را به دادگاه می‌بَرد و قاضی هم به نفع غیرمسلمان و علیه خلیفه حکم صادر می‌کند که این بیانگر عدالت در این دوران است.

نباید کسی صدای مطالبه‌گری ما را خفه کند/ حقوق قانونی خودمان را بدون توسل به «خشونت» مطالبه می‌کنیم

مولوی عبدالحمید در ادامه «درگیری و خشونت» را مورد نکوهش قرار دادند و خاطرنشان کردند: ما اعتقادی به جنگ و خشونت و درگیری نداریم، بلکه معتقد به گفتمان هستیم و بر این باوریم که حقوق خودمان را از طریق گفتمان و قانون و بدون درگیری و خشونت مطالبه کنیم.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان تصریح کردند: حتی اگر در مسیر مطالبۀ حقوق قانونی خود به زندان بیفتیم و کتک بخوریم باز هم ادامه می‌دهیم. نباید کسی صدای مطالبه‌گری ما را خفه کند، بلکه باید خواست‌های خودمان را مستند و مستدل مطالبه کنیم. ما اعتقادی به خشونت نداریم، اما معتقدیم که حقوق باید از راه‌های قانونی و مسالمت‌آمیز با زبان و قلم مطالبه و پیگیری شوند.

مولوی عبدالحمید در ادامه بر لزوم «حفظ وحدت و همبستگی در کشور» تاکید کردند و گفتند: ما در شرایط کنونی نیاز به حفظ وحدت و همبستگی داریم و این وحدت برای کشور ما حیاتی و مهم است. امیدواریم مسئولین امر از طریق نگاه یکسان و تأمین آزادی‌های قانونی در راستای حفظ این وحدت تلاش کنند.
ایشان در پایان خاطرنشان کردند: ایران متعلق به تمام ایرانیان است و هیچ‌کسی از ما ایرانی‌تر نیست. تهران، اصفهان، مشهد، قم، زاهدان و تمام شهرهای کشور متعلق به تمام ایرانیان است و همۀ ایرانی‌ها باید از حقوق برابری برخوردار باشند.
بازديد:928| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت