« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مشکلات روحی و روانی ، از خطرناک ترین ریشه های آسیب های اجتماعی | خبرها 6 آذر 1397
مشکلات  روحی و روانی ، از خطرناک ترین ریشه های آسیب های اجتماعی

شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت قشم در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت : قیمت بالای زمین مسکونی باعث شده تا جوانان امیدی به خانه دار شدن در قشم نداشته باشند.

شیخ عبدالرحیم خطیبی در ادامه سلسله مباحث بررسی آسیبهای اجتماعی و خطرات آن گفت : یکی از خطرناک ترین ریشه های آسیب های اجتماعی مشکلات روحی و روانی است .

وی افزود : هر چند برخی از این بیماری های روحی و روانی به صورت ارثی به فرد منتقل می شود اما غالب مشکلات روحی و و روانی نتیجه عومل محیطی است که انسان در آن زندگی می کند.

امام جمعه اهل سنت قشم با بیان اینکه تا کنون پزشکان نتوانسته اند برای این گونه بیماری درمان قطعی کشف کنند ، اظهار داشت : بسیاری از روانپزشکان برای درمان از داروهایی استفاده می کنند که ممکن است افراد به دلیل استفاده از آنها دست به خودکشی بزنند.

شیخ خطیبی با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد و به وجود آمدن نا امیدی نسبت به آینده خاطر نشان کرد : مایوس بودن و دلهره داشتن و از بین رفتن امید به آینده باعث بالارفتن فشارهای روحی و روانی در افراد شده است.

وی اضافه کرد :حالات روحی و روانی مانند اندوه و غم و غصه ، حرص و جوش بر دنیا و مطامع آن، حس انتقام جویی ، بغض و کینه و حسادت باعث به وجود آمدن عقده های روانی در افراد و تبدیل شدن آنها به بیماری روانی می شود .

خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم عذاب وجدان و احساس گناه ، حسرت و افسوس بر گذشته ، ناراحتی از شکست ها و نرسیدن به آرزوهای را از دیگر عوامل به وجود آمدن فشارهای روحی و ورانی بر افراد جامعه عنوان کرد.

وی ادامه داد : بعضی از افراد برای رهایی از دلهره و اضطراب و استرس به اعتیاد و خود کشی روی می آورند و اگر خانواده داشته باشند ممکن است کار به طلاق کشیده شود که اینها نیز جزیی از آسیب های اجتماعی است.

شیخ خطیبی علاج بیماری های روحی و روانی را بسیار مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد : بعضی از مشکلات اقتصادی و فقر و فلاکتی که گریبان گیر انسانها شده است به این مشکلات دامن به آن می زند .

امام جمعه اهل سنت قشم با اشاره به شکاف طبقاتی در جامعه افزود : اگر همه افراد جامعه در یک سطح باشند فشار زیادی بر افراد تحمیل نمی شود اما وقتی کاخ و کوخ در کنار هم ساخته می شوند و فقرا خود را با ثروتهایی هنگفت دیگران مقایسه می کنند این فشارها بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه هنوز در شهر قشم خانه هایی با سنگ و گل وجود دارد که مردم در آن زندگی می کنند ، تصریح کرد : یکی از ریشه های ناراحتی های روحی و روانی بسیاری از جوانان این است که بعد از سالهای مدیدی که تشکیل خانواده داده اند هنوز نتوانسته است یک سرپناه برای خود درست کنند و امیدی هم در این زمینه ندارند.

خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم ، اضافه کرد : جوانی که ماهیانه یک میلیون تومان درآمد دارد اگر حتی با هوا هم زندگی کند و پولهای خود را پس انداز کند حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا فقط بتواند زمین بخرد آن هم در صورتی که نوسانات و تورمها تاثیری در ارزش زمین نداشته باشد.

وی با انتقاد از بالا بودن قیمت زمین در قشم و فروش تجاری آن ، ادامه داد : جوانان ناچارند برای ساخت مسکن زمین های بی ارزشی را در حاشیه و بیرون شهر خریداری کنند که بعد هم معلوم نیست توانایی ساخت آن را داشته باشند.

شیخ خطیبی با اشاره به بی عدالتی در عرضه زمین مسکونی در قشم ، خاطر نشان کرد : در کنار جوانان قشم افرادی هستند که از جایی دیگر آمده اند و وبا توجه به موقعیت شغلی قطعه زمینی به آنها تعلق گرفته است و الان همین افراد زمین مسکونی را با قیمت بالا به جوانان شهر می فروشند .

امام جمعه اهل سنت قشم گفت : وقتی جوانان قشم زمین آبا و اجدادی خود را می بیند که هیچ حقی در آن ندارد و مجبورند زمین را با قیمت تجاری و قیمتی که امکان دسترسی به آن نیست خریداری کنند به امری محال و شبه محال برمی خورند و دچار فشارهای روحی و روانی می شوند.

وی ترویج عدالت اجتماعی را راه کار این مشکل دانست و گفت : ضعف در عدالت اجتماعی می تواند ریشه برخی از آسیب های اجتماعی باشد .

خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم بهترین درمان برای مشکلات روحی و روانی را ایمان و معنویت برشمرد و گفت : دنیا سرای امتحان است که در با مشکلاتی روبرو می شود اما انسان نباید تمرکز خود را از دست بدهد .

وی با انتقاد از مایوس شدن افراد و ارتباط دادن آن به قضا و قدر بیان داشت : ایمان به قضا و قدر به این معنی نیست که انسان در مقابل سرنوشت تسلیم بشود بلکه انسان مکلف به تغییر است .

شیخ خطیبی گفت :صبر در مقابل مشکلات و شکر بر نعمتهای خداوند باعث می شود که انسان مومن در هر حال در می تواند در خیر و خوبی زندگی کند.

بازديد:748| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت