« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بخش کاربری

نام کاربری:
کلمه عبور:
 

معاد را فدای معاش نکنیم | خبرها 14 آبان 1397
معاد را فدای معاش نکنیم

شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت قشم در خطبه های نماز جمعه گفت : دغدغه های معیشتی با توجه به نابسامانی اقتصادی موجود یکی از مشکلات غیر قابل انکار مردم است که با دور جدید تحریم های آمریکا شدت آن بیشتر شده و بعضی ها را دچار بحران روحی روانی کرده است.

وی افزود : دین اسلام دینی نیست که فقط به فکر آخرت مردم باشد بلکه به معاش مردم هم توجه دارد و در آن برای حلال بودن رزق و روزی سفارش شده است و راه کارهایی را برای عبور از شرایط سخت اقتصادی توصیه کرده است.

شیخ عبدالرحیم خطیبی با بیان اینکه برخی از مشکلات به وجود آمده برای اقتصاد کشور ریشه در بی تدبیری بعضی از مسئولین دارد بیان داشت : در هر حال نباید غافل شد که مشکلات و سختی ها گاهی امتحان الهی است و گاهی هم به اعمال خود انسان برمی گردد و زمانی هم تلنگری است تا انسان را خواب غفلت بیدار کند.

وی رعایت تقوای الهی و چهارچوبهای شرعی در کسب و کار را عاملی برای گشایش رزق و روزی عنوان کرد و اضافه کرد : در زمان سختی باید از دستپاچگی و هر نوع معصیت مانند کم فروشی ، غل و غش ، گرانفروشی ، احتکار و کلاهبرداری که به کسب و کار برمی گردد خودداری کرد .

خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم توکل بر خدا را دومین توصیه دین برای عبور از سختی ها برشمرد و تصریح کرد : در همه امور باید به خدا توکل کرد ، کسب و کار و مشاغل وسیله است و ما نباید روزی دهنده اصلی خود را فراموش کنیم.

وی اضافه کرد : آمریکا و دلالان ارز و سکه روزی رسان ما نیستند و آن گونه که در قرآن کریم آمده است هر کس بر خداوند توکل کند خدا کفایتش می کند و این خداوند است که روزی هر کس را که بخواهد بسط و گسترش می دهد.

شیخ خطیبی به کاهش ارزش پول ملی هم اشاره کرد و بیان داشت : هر چند بی تدبیری برخی از مسئولین در پشت پرده کاهش ارزش پول ملی ملموس است اما صبر بر نقصان اموال از مواردی است که خداوند مومنان را در آن مورد امتحان قرار می دهد.

وی شکست روحی و نا امیدی را بدترین شکست برای انسان دانست و خاطر نشان کرد : نصرت و یاری خداوند از نتایج صبر بر مشکلات است و گشایش در کار با تحمل سختی ها به وجود می آید و انسان نباید هیچ گاه امید به آینده را از دست بدهد.

امام جمعه اهل سنت قشم شکر گذاری ، فراموش نکردن نعمات خداوند ، پرداخت صدقه ، تلاش بیشتر و خلاقیت در کسب و کار را از دیگر راهکار های دین اسلام برای عبور از سختی ها عنوان کرد.

وی ادامه داد : چرا ما باید بجای تولید و صادرات همیشه مصرف کننده و وارد کننده کالا باشیم و از ظرفیتهای خود استفاده نکنیم ، کار و تلاش زیبنده انسان است و می توان رزق و روزی را در صنوف مختلف و در شهرهای دیگر هم بدست آورد.

خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف ، پرهیز از هزینه های غیر ضروری و دوری از دستپاچگی برای تهیه کالا را از دیگر عوامل برای عبور از مشکلات اقتصادی عنوان نمود و گفت : افراد توانگر بجای ولخرجی های که لذت آن زودگذر است بدنبال حل مشکلات دیگران باشند که لذت و اجر آن ابدی است .

وی توجه به معاد را از توصیه های همیشگی در دین اسلام اعلام نمود و افزود : هر کس هَم او برای آخرت باشد خداوند غصه های دیگر او را برطرف خواهد کرد لذا انسان نباید معاد خود را فدای معاش خود نماید.

شیخ خطیبی در خطبه دوم نماز جمعه به بارندگی روز دوشنبه شهر قشم اشاره و بیان داشت : بارندگی اخیر برخی از افراد را رسوا کرد و زد و بندهای پشت پرده پیمانکاران و ناظرانی که اقدام به پرکردن و آسفالت کردن چاله ها و کانالها نموده بودند را افشا کرد.

وی با انتقاد از بی کیفیت بودن برخی از اقدامات پیمانکاران در حوزه خدمات رسانی به شهروندان ، اظهار داشت : چرا افراد سودجو و فرصت طلب پروژه ها را تحویل می گیرند و پول بیت المال را به هدر می دهند و مسئولان مربوطه باید به همین خاطر از مردم عذر خواهی کنند.

امام جمعه اهل سنت قشم با اشاره به مشکل پیش آمده برای بازاریان در بارندگی روز دوشنبه گفت : باید به برخی از مسئولان لوح بی تدبیری اهدا کرد ، اگر تخصص ندارند نیروهای توانمند بومی کار را در دست بگیرند نه افرادی که هیچ اطلاعی از شرایط شهر ندارند و حاضر به مشورت با افراد بومی هم نیستند.

وی ادامه داد : با توجه به تجربه بارندگی ها در سالهای گذشته و هشدار بازاریان و کسبه ای که عوارض گمرکی و مالیات پرداخت می کنند باز هم امسال شاهد این بی تدبیری ها بودیم و ای کاش برخی از مسئولین سمعک می خریدند تا دردل های مردم را بهتر بشنوند.

شیخ خطیبی با بیان اینکه مردم باید تاوان چه چیزی را بدهند ، تاکید کرد : مسئولین برای رفع مشکل آب های سطحی می بایست اقدام اساسی و تصمیم قاطع اتخاذ کنند تا در سالهای آینده شاهد این گونه حوادث نباشیم.
بازديد:950| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت