« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

اهميت علم و تهذيب | مقالات 22 مهر 1397
اهميت علم و تهذيب

ضمن توصیه خود و نمازگذاران محترم و شنوندگان عزیز به رعایت تقوا و تمسک به حبل الله المتین و تعظيم شعائر الهی و حفظ وحدت و همدلی امیدوارم خداوند متعال به همه ما توفیق دهد که قدردان نعمتهایش باشیم فرصتها را غنیمت شماریم از فرصتها از موقعیتها بنحو احسن و شایسته استفاده کنیم که فرصت همیشه برای ما باقی نمی ماند زود می گذرد. هر لحظه ای که می گذرد یعنی یک فرصت ما از دست می دهیم .

نگه دارفرصت که عالم دمی است *** دمی پیش دانا به از عالمی است

توفیقات همه شما عزیزان را در غنیمت شمردن فرصتها و استفاده بهینه از موقعیتها از پیشگاه خداوند منان مسألت دارم.

می خواهم برای مخاطبین خودم که همه در ارتباط با مدارس هستند ، همه من و شما در ارتباط با مدارس و این عزیزان دانش آموز و دانشجو هستند سخنی داشته باشم.

نخست اولیای محترم که پدران و مادران هستند همان هایی که به سرنوشت فرزندان خودشان اهمیت می دهند و باید اهمیت دهند همان هایی که برای رفاه و آسایش مادی فرزندان خودشان هزینه می کنند و کوتاهی نمی نمایند شب و روز در فکر رفاه و آسایش فرزندان خودشان هستند بسیار خوب است. خدمت کردن به فرزند، عبادت است سعی و تلاش در جهت تأمین نفقه و نیازمندی فرزند باشد بهترین عبادت است و لهذا هرکه فرزند بیشتر دارد ثوابش در پبشگاه خدا بیشتر است چون قطعا برای تأمین نیازمندی آنها تلاش بیشتر کوشش بیشتر و هزینه بیشتر دارد.

روی همین اصل است که پیامبر اسلام علیه الصلاة و السلام می فرماید: تناکحوا تناسلوا ازدواج کنید برای چه ؟ برای زاد و ولد برای رشد و افزایش جمعیت ، که فردا حضرت فرمود فإنی مباهی بکم الامم یوم القیامة من فردای قیامت به کثرت عدد امت خودم افتخار می کنم امتی که شهادتین می گویند امتی که در صفوف نماز جماعت شرکت می کنند امتی که در تلاوت و حلقه های قرآن مجید حضور پیدا می کنند امتی که در عرصه های کارهای نیک و عام المنفعه و خدا پسندانه پیش قدم و پیش گام هستند پیامبر به وجود این افراد از امت خودش فردای قیامت افتخار می کند.

حال وظیفه پدران و مادران در قبال فرزندان در کنار تأمین معاششان در کنار تأمین امکانات و رفاهیاتشان مهمترین اصلیترین وظیفه پدارن و مادران تربیت فرزندان است تربیت هم از کانال علم ودانش آکاهی معرفت عبور پیدا می کند امکان ندارد تربیت بدون علم باشد همان طور که امکان ندارد قبولی عباداتمان بدون علم و دانش باشد.

خداوند متعال را شکر می گذاریم با همت فرهنگیان خوبمان و متولیان امر آموزش و پرورش خوبمان فضای بسیار خوب و مناسب و هموار برای رشد و تعالی فرزندانمان هم در عرصه تعلیم و هم در عرصه تربیت فراهم شده حجت برای ما تمام است، خداوند هم برای من و شما بعنوان پدر و به مادرانشان بعنوان کسانی که مسئولیت سنگین بر گردن نهند و عهده داران تربیت یاد کرد: « یا ایها الذین امنوا قو انفسکم و اهلیکم نارا» ای مومنان خودتان را و هم خانواده خودتان را از آتش جهنم نگهدارید.

حواستان باشد برای اینکه فرزندان خوبی تربیت بکنیم و باید فرزندان خوب را تربیت کنیم اینها حسناتی است برای ما در ترازوی اعمال ما در میان حسناتی که بعد از حیات انسان مانند یک رودخانه جاری ثواب و پاداش آن بر کارنامه اعمال انسان افزوده می شود همین تربیت فرزندان صالح است که در حدیث است «اذا مات ابن آدم انقطع عمله الا من ثلاث...» وقتی آدمی از دنیا رفت پرونده عمل بسته شده است هر کس دوست دارد پرونده عمل خوب داشته باشد و کارنامه رضایت بخش داشته باشد در همین دنیا تلاش کند کوشش کند جز در سه راه که پرونده باز است این سه مورد چیست؟ «صدقة جاریه» کار خیر ماندگار؛ مدرسه ای درست کرده، مسجدی بنا کرده، قرآن مجید وقف کرده، چاهی برای آب رسانی حفر کرده، آب شرین کن در روستای محروم و فاقد آب شرب نصب کرده، مسلمانان از آن استفاده کنند و آب بیاشامند، خانه بهداشت، درمانگاه، بیمارستانی بنا کرده، امکانات و تجهیزات آن را بعهده گرفته، اینها همه صدقه جاریه است دست کم نگیریم.

«أو علم ینتفع به بعد موته» یا علم انسان. علم بدست آورده ،کتاب نوشته، تعلیم داده، معلم بوده، معلوماتش سینه به سینه گشته به نسلهای جدید منتقل شده، این پرونده حسناتش مفتوح است.

« او ولد صالح یدعوا له» یا فرزند صالحی از خود باقی گذاشته که برای او دعا کند و مردم هم برای او دعا می کنند. وقتی یک فرزند صالح را می بینند تواضع دارد نیکوکار است با گذشت است خدمتگذار جامعه است وجودش سرشار از خیر و برکت است می گویند خدا رحمت کند به پدر و مادری که چنین فرزند و چنین فرزندانی را به جامعه تحویل داده است، خدا رحمت کند.

شما می خواهید به فرزندانتان چیزی به یادگار بگذارید همه دوست دارند یکی می گوید من خانه خوب به فرزندم درست کنم یکی می گوید من می خواهم باغی تفریحگاهی برای فرزندانم سر و سامان دهم اشکال ندارد ولی بالاتر از این چیز دیگری است؛ آن ادب است، علم است، دانش است، آگاهی است که در سایه تشویق و ترغیب پدران و مادران فرزندانشان به تحصیل علم علاقمند باشند.

«مانحل والد ولد افضل من ادب حسن» هیچ پدری، هیچ مادری به فرزند خودش عطیه و بخششی نداشته که بالاتر و بهتر از ادب نیکو باشد. این وظیفه پدران و مادران است برای رشد فرزندانشان برای پیشرفت فرزندانشان از همکاری صمیمانه با نهاد مدرسه کوتاهی نداشته باشند نظارت و اشراف بر رفتار فرزندانمان داشته باشیم ما در یک شرایط خیلی حساس زندگی می کنیم. نوجوانها و جوانهای ما در معرض آسیبهای جدی هستند،

خطر بیخ گوش ماست ما حواسمان جمع باشد لهذا پدران و مادران باید نظارتشان بر فرزندانشان کمرنگ نباشد نباید بگویند فرزند من به مدرسه می رود چند ساعت در آنجا می گذراند، فی امان الله. نه فرزندتان اگر پنج ساعت در مدسه است، 19ساعت در خانه است بیشتر اوقات در خانه است اینجا است که باید شکل بگیرد شخصیت فرزندان و کی شکل می گیرد شخصیت خوبشان و جهت گیری خوبشان؟ زمانی که ما الگو باشیم پدر الگو باشد مادر الگو باشد اگر خودمان خدای نکرده دروغ بگوییم و به فرزند خود بگوییم چرا دروغ می گویی به ما می خندد، اگر خودمان خیانت می کنیم و به فرزندمان بگوییم مبادا خیانت بکنی مبادا به مال کسی دست برد بزنی به ما می خندد، ما باید الگو باشیم، آنها رفتار پدر و مادر را مراقبت می کنند، فرزند از که تقلید می کند؟ دختر از مادر خودش و پسر از پدر خودش.

اگر مادر عفت و حجابش و وقار و متانتش خوب باشد، اگر مادر اخلاق نيکو دارد قطعا دخترش همانگونه بار می آید ما بايد الگو باشیم در خانه، ما مسئولیت سنگینی بر عهده داریم نسبت به اینها ، اینها امانت خداوندی هستند در دست من و شما ، امانت هستند باید به بهترین وجه از این امانت امانتداری کنیم و به وظیفه خودمان در قبال آنها عمل کنیم.

گروه دوم معلمان هستند، مربیانند که با فرزندانمان با نوجوانها و جوانهای جامعه سرو کار دارند عزیزترین قشر جامعه مهمترین سرمایه جامعه به آنها تحویل داده شده آنها باید امانت داران خوب باشند آنها باید مربیان و معلمان وظیفه شناس باشند معلمی شغل افتخار آمیز است شغل انبیا است حضرت فرمود: «انما بعثت معلما» خدا و فرشتگان و مورچه ها و ماهیان در دریا بر معلمان درود می فرستند: «ان الله و ملائکته و حتی النملة فی جحرها لمصلون علی معلمی الناس الخیر» درود می فرستند بر کسانی که خیر را به فرزندان یاد می دهند.

وظیفه معلم این است که هم در بعد تربیت و هم در بعد تعلیم تمام تلاش خودش را، تمام همت خودش را صرف این عزیزان، صرف سرمایه های آینده کشور بنمایند، اینها امانتی است که به شما معلمان عزیز و دلسوز سپرده شده. «فلیؤد الذی ائتمن امانته و لیتق الله ربه» درباره این دانش آموزان امانت دار خوب باشید، درباره شاگردانتان تقوای خدا را پیشه کنید. هیچ خدمتی شریف تر، با برکت تر، ارزشمندتر، ماندگارتر از خدمت تعلیم نیست، وظیفه معلم درس دادن تنها نیست بلکه یاد دادن است.

معلم به درس دادن و به ساعتش توجه کردن نباید اهمیت بدهد بلکه باید به یاد دان اهمیت بدهد مطمئن باشد که دانش آموز یاد گرفته است این تعلیم است و باید این هدف پی گیری شود این ایده و انگیزه باید در ذهن معلمان عزیزمان که خداوند متعال به آنها چنین توفیقی عطا کرده باشد هم پدر معنوی هستند و هم عهده دار مسئولیت شرافتمندانه در جامعه هستند امروز اگر ما شاهد قبولی تعداد نسبتا خوب در کنکور دانشگاه ها هستیم،

اگر شاهد رشد درخشش دانش آموزان مان در مقاطع بالا هستیم ، بر می گردد به دلسوزی، به همت والا و تلاش به نیت خیر و خداجویانه این معلمانی که باید به آنها احترام قائل باشیم، هم اولیا باید به آنها احترام قائل باشند و با آنها همکاری کنند در زمينه تربیت فرزندانشان، هم دانش آموزان عزیز باید قدر این معلمانشان را بدانند و ارزش کار آنها را تقدیر نمایند، گوش بفرمان آنها باشند.

جور استاد به زمهر پدر نباید توقع داشته باشند که معلم به آنها چیزی نگوید، نباید توقع داشته باشند که معلم به آنها تذکر ندهد، متناسب با وضعیت دانش آموز، همه اینها حکایت از خیر خواهی و دلسوزی دارد نباید به پدران و مادرانشان بر بخورد، نباید به خودشان بر بخورد، باید بپذیرند که وظیفه آنها اقتضا می کند گاهی سخنشان نرم گاهی سخنشان تند، تندی و نرمی در مقام خودش نتیجه خوبی می دهد.

گروه سوم خود دانش آموزان عزیز هستند، خود دانشجوهای عزیز ما هستند، اینهایی که عرض کردم امید جامعه هستند، سرمایه وطن هستند ،فردا در عرصه خدمت اینها حضور پیدا می کنند، دانش آموزان خوب باید داشته باشیم، دانش آموزان خوب چه کسانی هستند؟ کدام دانش آموز پیش ما دانش آموز خوب هستند؟ -که غالب دانش آموزان ما خوب هستند الحمد لله-

دانش آموزی خوب گفته می شود که پایبند به قانون و مقررات باشد، چه در محیط مدرسه شاگرد خوب باشد، چه در خارج مدرسه، در یک خانواده نسبت به پدر ، نسبت به مادر ، نسبت به بزرگترها ، نسبت به کوچکترها ، در کوچه ، در خیابان ، در مراسم جشنها ، عزاها ، دانش آموزان مودب و مهذب باشند. درس خوان باشد به درس علاقمند باشد ، نه اینکه سرگرمی آنها تلوزیون باشد، شب امتحان یک مطالعه سطحی داشته باشند، چند مطلب برای خودشان یاداشت کنند، به حد اقل نمره ها اکتفا کنند، نه. دانش آموز خوب دانش آموزی است که به حد اکثر بیندیشد ، چرا نمره من کمتر از بیست باشد، چرا من با فلانی که نمره بیست دارد ، فاصله داشته باشم ، تلاش خوب است، رقابت خوب است، رقابت پسندیده است، دانش آموز باید به حد اکثر بیندیشد. «ان الله یحب معالی الامور و اشرافها و یکره سفاسفها» خداوند کارهای بلند مرتبه را دوست دارد، نمره بیست دانش آموز باید رتبه های تک رقمی داشته باشد، انضباط در حد اعلا باشد ، همه چیزش در حد اعلا باشد، این نشانه مرتب بودنش است.

دانش آموز خوب دانش آموزی است که همت ی بلند داشته باشد در گفته معروف است: « تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ » کمک خداوند بقدر تلاش و همت انسان نصیبش می شود، بیایید شما عزیزان دانش آموز خودتان را باور کنید، شما ظرفیتهای بالایی دارید نبوغ و استعداد فوق العاده دارید از این ظرفیتهای خودتان کمال استفاده را کنید، تصمیم بگیرید این سال تحصیلی جدید برای شما، برای پدران و مادران شما، برای معلمین و مربیان شما، سال بیادگار ماندنی باشد بهترین امتیازها و رتبه ها را کسب کنید دانش آموز خوب دانش آموزی است که در عرصه ادب پیش گام باشد، ادب خیلی مهم است، علم بدون ادب ضد ارزش است، ورزش بدون ادب ضد ارزش است، گاهی در ورزشگاه ها انسان حرکات زشتی ملاحظه می کند، کلمات زشتی بین افراد هواداران این تیم و تیم مقابل رد و بدل می شود، همه اینها حکایت از فقدان ادب دارد فرزندان عزیزمان باید سعی کنند به آداب اسلامی در همه شئون زندگی پایبند باشند پایبند به ادب باشند.

ادب تاجی ست از فضل الهی بنه بر سر برو هرجا که بخواهی

اگر ادب باشد شخص در هر گروه برتری، در هر روستا و شهری و در کشور و مملکتی که باشد عزیز است ، مکرم است ، مقرب است، قابل احترام و اعتماد است.

ادب بهتر از گنج قارون بود فزون تر زملک فریدون بود

سرمایه مهمی است ادب. لهذا پیامبر ما علیه الصلاة و السلام به ما فی فرماید : «اکرموا اولادکم و احسنوا ادبهم»

اما اگر جوانی، نوجوانی تحصیل کرده باشد و در رشته های مهمی قبول شده ولی از ادب خبری نباشد واقعا نگران کننده است، واقعا به سرمایه های هدر رفته، هزینه های تلف شده باید تأسف خورد . باید تأسف خورد برای جوان و جامعه ای که جوانانش از ادب بهره نداشته باشند بقول علامه اقبال:
نوجوانی را چو بینم بی ادب روز من تاریک گردد هم چو شب

امیدوارم دانش آموزان عزیز دانشجویان عزیز بخصوص این عزیزانی که تازه وارد دانشگاه می شوند به این نکات توجه کنند و علم را همان طور که گفتم سطحی نگیرند فقط برای امتحان نباشد علم جایگاهش کجا است علم جایگاهش قلب انسان است در آنجا باید علم جا بگیرد و زمانی علم در قلب انسان جا می گیرد که تمرین مکرر و مطالعه مستمر و حضور در کتابخانه و زانو زدن در کنار استاد باشد. خداوند در قرآن می فرماید: «بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتوا العلم» قرآن آیات بینات است. کجا جایش است در سینه کسانی که اهل علم هستند علم را باید به آنجا منتقل کنید عزیزان. در دلهایمان قرار دهیم.

لیس بعلم ما حوی القمطر ما العلم الا ما حواه الصدر
علم آنست که سینه آن را در بر گیرد، در آغوش بگیرد. نه اینکه فقط آرزو باشد و در يادداشتها باشد.

نکته ای دیگر بازهم همزمان با آغاز مدارس و قبل از آغاز مدارس باید مورد عنایت و توجه قرار بگیرد، جشن عاطفه ها است الحمد لله جناح با داشتن افراد خیر و نیکوکار از قدیم الایام معروف بوده امروز هم در عرصه های مختلف الحمدلله افراد خیّر حضوربسیار با نشاط دارند، در خیلی از شهرها و روستا ها من اطلاع دارم، شرق جاسک، مناطق مختلف روستاییانی هستند که فرزندانشان به علت نداشتن کیف و کفش و لباس نمی توانند وارد مدرسه شوند، مجبور به ترک تحصیل هستند، نباید از آنها غلفت داشته باشیم، آنها هم فرزندان ما هستند، آنها افراد ناشناخته ای هستند که صدایشان به جایی نمی رسد، آنها در اثر این بحران اقتصادی که فراگیر شده در کشور ما نتیجه بی تدبیری دولت، نتيجه ندانم کاری تیم اقتصادی دولت، بجای اینکه مهار شود این بحران، روز به روز گسترده تر میشود و کمر عده ای را خورد کرده و خورد می کند در این شرایط، ما باید به داد نیازمندان برسیم، به آنها توجه کنیم، نیازمندیهای شان را ، نیازهای شان را در حد توانمان برطرف کنیم، همه الحمد لله می توانیم دست خیری بسوی آنها دراز کنیم، تا خیر و خوبی ببینیم. می خواهیم در این دنیا دنیای خوبی داشته باشیم آنها را کمک کنیم.

به احسانی آسوده کردن دلی*** به از الف رکعت به هر منزلی
آنها را یاری کنیم

به روزگار سلامت شکستگان دریاب که جبر خاطر مسکین بلا بگرداند
چو سائل از تو به زاری طلب کند چیزی
اگر کسی در خانه ات آمد تلفنی به تو مراجعه کرد
بده وگرنه ستمگر به زور بستاند
خداوند ظالم را مسلطتت می کند که مالت را بالا بکشد
کسی نیک بیند به هر دو سرای که نیکی رساند به خلق خدای
همان به که نیکی بود یادگار نباشد ، همی نیک و بد پایدار

از خودمان نیکی بجای بگذاریم سعی کنیم در کارنامه اعمال ما عمل نیک باشد کار پسندیده باشد، به خلق خدا توجه کنیم، نیازهایشان را برطرف کنیم، دست خیری بسوی آنها دراز کنیم، امیدوارم خداوند به همه ما این توفیق را عنایت کند که همیشه غمخوار همدیگر باشیم، دلسوز افراد جامعه باشیم و نیازمندان جامعه خودمان را مورد تفقد قرار دهیم، که رزق و روزی، نصرت و پیروزی، صحت و سلامتی در گرو تفقد و یاری رساندن به محرومان و ستم دیدگان است.
توفیقات همه شما را از الله تبارک و تعالی مسألت دارم.

ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب سبحان ربک رب العزة عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمد لله رب العالمین.
بازديد:982| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت