« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مصاحبه شیخ ابراهیمی در مورد واقعه عاشورا و قیام امام حسین رضی الله عنه | مجله شیخان 8 مهر 1397
مصاحبه شیخ ابراهیمی در مورد واقعه عاشورا و قیام امام حسین رضی الله عنه

شیخ ابراهیم ابراهیمی مدرس مدرسه علوم دینی اهل سنت وجماعت اسماعیلیه قشم گیاهدان و استاد دانشگاه مذاهب اسلامی در مورد واقعه عاشورا و قیام امام حسین گفتگویی با پایگاه خبری هرمز انجام داد.

جناب شیخ امام حسین (ع) چه جایگاهی در اسلام دارند ؟

عرض سلام و تسلیت دارم به همه مسلمانان به مناسبت ایام شهادت مظلومانه سبط پیامبر ، شخصیتی که رسول الله در مورد ایشان فرمودند حسین از من است و من از حسینم و همچنین در حدیثی دیگر فرمودند : من احب الحسن و الحسین فقد احبنی و من ابغضهما فقد ابغضنی ؛ هر که حسن و حسین را دوست داشته باشد در حقیقت مرا دوست دارد و هر که با آنان دشمنی کند در حقیقت با من دشمنی کرده است. به طور قطع امام حسن و امام حسین به عنوان فرزندان و ذریه رسول خدا جایگاه ویژه ای در اسلام دارند و خداوند متعال در قرآن به صراحت ذکر کرده اند انما یرید الله لیذهب عنکم رجس اهل بیت و یطهرکم تطهیرا یعنی این بزرگواران از هر رجس و پلیدی به دور هستند و در آیه ای دیگر آمده است : قُلْ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى ، یعنی بر ما فرض است که مودت اولاد رسول الله را داشته باشیم.

امام حسین (ع) به واسطه قرار گرفتن در خانواده ای بی مانند رشد و پرورش یافته اند و به طور قطع و یقین این شخصیت هدایتگر امت به سوی خیر و صلاح می باشد و آنچه در این رابطه می توان گفت و نوشت توسط علمای اسلام از اهل سنت و شیعه به صورت مبسوط ذکر کرده اند و همین بس که اهل بیت پیامبر در بین مسلمانان جایگاه ویژه و بی بدیل دارند.

قیام امام حسین چه تاثیری بر امت اسلام داشت ؟

حضرت حسین پس از آنکه پزید به حکومت رسید احساس کرد که دین اسلام با وجود شخصیتی که آشکارا احکام اسلام را زیر پا می گذارد به خطر افتاده و تبعیت امت از این حاکم فاسد انحرافی بزرگ را به وجود خواهد آورد ، لذا از آنجایی که در آن زمان امام حسین مهمترین شخص در بین اهل بیت به شمار می رفت ، هر رفتار و واکنشی از سوی ایشان می توانست به عنوان الگو برای سایر مسلمانان باشد و به همین خاطر بود که گرفتن بیعت از ایشان مطرح شد که سیدنا حسین زیر بار این موضوع نرفت و مجبور شد از مدینه به سمت مکه که حرم امن الهی بود خارج شود .

امام حسین در نامه که به برادرش نوشته هدف خود را این گونه مطرح کرده است : من از روی ناسپاسی و زیاده خواهی و برای فساد و ستمگری، حرکت نکردم؛ بلکه اصلاح امّت جدّم را می‌جویم. می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدّم و پدرم علی بن ابی طالب رفتار کنم .

پس مشخص می شود که ایشان از همان ابتدا برای احای دین قیام نمود و در این راه کاروانی را به همراه داشت که همگی جزو سلاله رسول خدا بودند اما متاسفانه تاریخ شاهد آن بود که گروهی به نام اسلام و مسلمان چه برخوردی را با فرزندان پیامبر اسلام داشتند و مشخص شد که انحراف تا چه حدی ریشه دار شده بود.

کشته شدن امام حسین و یارانش در برابر سپاه چند هزار نفری شاید از نظر احساسی تاثر بر انگیز باشد اما تاثیر آن قرنها ادامه دارد و امروز یاد و نام حسین در همه دنیا زنده است و دشمنان او نیز در بین همه نسلها منفور باقی مانده اند اما آنچه حائز اهمیت است احیای دین اسلام به واسطه این قیام بود و اینکه امت اسلام نباید زیر بار یک حکومت فاسد بروند .

شیخ محمد عبده در این باره می گوید: هنگامى که در دنیا حکومت عادلى وجود دارد که هدف آن اقامه شرع و حدود الهى است و در برابر آن‏ حکومتى ستمگر است که می خواهد حکومت عدل را تعطیل کند، بر هرفرد مسلمانى کمک کردن حکومت عدل واجب است; و از همین باب است ‏انقلاب امام حسین که در برابر حکومت‏ یزید که خدا او را خوارکند ، ایستاد.

حادثه کربلا از نظر علمای اهل سنت چگونه ارزیابی شده است؟

امام شافعى درباره‏ نهضت کربلا این چنین فرموده است: قتیل بلا جرم کان قمیصه صبیغ بماء الارجوان خصیب نصلى على المختار من آل هاشم و نوذى بنیه ان ذاک عجیب لئن کان ذنبى حب آل محمد(ص) فذلک ذنب لست عنه اتوب هم شفعائى یوم حشرى و موقفى و بغضهم للشافعى ذنوب

حسین(ع)کشته ‏اى بى گناه است که پیراهن او به خونش رنگین شده وعجب از ما مردم آن است که از یک طرف به آل پیامبر درودمی فرستیم و از سوى دیگر فرزندانش را به قتل مى‏رسانیم و اذیت‏ می کنیم!

اگر گناه من دوستى اهل‏ بیت پیامبر است، پس من هیچ‏گاه از آن‏ توبه نمی کنم.اهل‏ بیت پیامبر(علیهم السلام)در روز محشر شفیعان من هستند واگر نسبت‏ به آنان دشمنى داشته باشم، گناهى نابخشودنى است. و همچنین امام احمد بن حنبل نیز اقدامات یزید را محکوم کرده است .

تفتازانی از علمای به نام اهل سنت نیز می‌گوید: ظلمی که بر اهل بیت پیامبر(ص) انجام گرفته نمی‌توان آن را پنهان کرد، زیرا بر این ظلم که در نهایت شقاوت بوده جمادات و حیوانات بی‌زبان شهادت می‌دهند و نزدیک بود که زمین و آسمان بر آن گریه کنند و کوه‌ها از جا کنده و صخره‌ها تکه تکه شوند، پس لعنت خدا بر کسی که این کار را انجام داد یا به آن راضی شد و یا در این جهت کوشید و عذاب آخرت شدیدتر و ماندگارتر است.

جاحظ مى‏گوید: منکراتى که یزید انجام داد، یعنى قتل حسین(ع)وبه اسارت گرفتن زن و فرزند او و ترساندن اهل مدینه و منهدم‏ساختن کعبه، همه اینها بر فسق و قساوت و کینه و نفاق و خروج ازایمان او دلالت مى‏کند.

بنا براین در بین اهل سنت جایگاه حسین بن علی و یزید مشخص است و اقداماتی که یزید پس از حادثه کربلا انجام داد درک صحیح و شناخت درست امام حسین از یزید را نشان می دهد که هیچ احترامی را برای حرم امن الهی و حرم رسول الله قائل نشد و سپاه او حتی به نوامیس مهاجرین و انصار هم رحم نکردند.

جناب شیخ در سفر زیارتی حج و حرم نبوی چه احساسی داشتید؟

در ابتدا تقدیر و تشکر می کنم از عوامل و دست اندر کاران کاروانهای زیارتی حج خصوصا بعثه مقام معظم رهبری جناب حجت الاسلام قاضی عسکر که با مدیریت خوبی که داشتند حجاج آسوده خاطر بودند و خدمات رسانی به کاروانها به دور از هر گونه تبعیض و با حفظ وحدت انجام شد همینطور از مسئولین کاروانهای اهل سنت سپاس گزاری می کنم و ان شا الله که خداوند این فریضه را از همه حجاج قبول بفرماید ، حضور در کنار خانه خدا و حرم رسول الله و عظمت حضور امت اسلام در یک محل قابل وصف نیست .

انسان با پوشیدن لباس احرام در یک فضای معنوی قرار می گیرد و لذت عبادت چندین برابر می شود در آنجا برای همه مسلمانان و خصوصا اهالی جزیره دعا کردم که خداوند این سفر را نصیب همه بفرماید و گرفتاری ها و مشکلات همه برطرف بشود .در کنار خانه خدا ، حرم نبوی ، مشعر و منا و دیگر اماکن حضور مسلمانان از ملتهای مختلف قدرت اسلام را نشان می دهد و این آیه از قرآن در ذهن متبادر می شود که رضیت لکم الاسلام دینا .

امروز اسلام در همه کشورها عزیز است و دشمنان از اتحاد مسلمانان در هراس هستند و برای همین در حال اختلاف انداختن بین مسلمانان هستند که لازم است با هوشیاری توطئه های دشمنان را بی اثر کنیم و امیدوارم که مشکلاتی که کشور اسلامی ما با آن مواجه است با درایت مسئولین و هدایت رهبر انقلاب هر چه زودتر مرتفع شود.
بازديد:626| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت