« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بخش کاربری

نام کاربری:
کلمه عبور:
 

برگزاری همایش اهل قلم کانون نویسندگان مجتمع دینی اهل سنت شهرستان قشم به میزبانی مدرسه اسماعیلیه | معاونت اجتماعی 13 تير 1397
برگزاری همایش اهل قلم کانون نویسندگان مجتمع دینی اهل سنت شهرستان قشم  به میزبانی مدرسه اسماعیلیه

نخستین همایش اهل قلم کانون نویسندگان مجتمع دینی اهل سنت شهرستان قشم به میزبانی مدرسه علوم دینی اسماعیلیه گیاهدان برگزار گردید.

در این همایش آقای جابر نیکو رییس کانون نویسندگان پس از حمد خدا بابت آغاز راه تحول در نویسندگی و مکتوب نمودن فرهنگ عامه مردم قشم و معرفی صحیح جزیره با انتقاد از محافل و مراجع فرهنگی هنری جزیره از ممانعت حضور عموم علاقمندان در این مجامع و انحصارات موجود از جریانسازیهایی که سعی دارد نشان دهد قشم فاقد فرهنگ مکتوب است انتقاد نمود.

در ادامه ایشان از موازی کاریها انتقاد نمود و گفت نباید چنین اتفاقاتی بیفتد و انرژیها صرف امور تکراری گردد و باعث شود در اذهان این تصور شکل بگیرد که در فضای فرهنگی هنری تقابل وجود دارد. این خوب است که امسال برای نخستین بار روز قلم در قشم گرامی داشته میشود اما باید گفت اگر قصد کار فرهنگی است چرا به این شیوه آقایان می توانستند بیایند و در یک جلسه راهکارهای نوین به آنها می‌دادیم چرا که در این عرصه مقولات بسیار دیگری بجز داستان و نویسندگی خلاق وجود دارد.

رییس کانون نویسندگان در ادامه با انتقاد از عدم امکان زمینه ورود همگان به عرصه فرهنگ و هنر گفت متاسفانه بودجه ها صرف مسایل غیر مرتبط با مسایل جزیره و مردمش می شود و در حال حاضر بجز تعداد انگشت شمار کتاب که آنهم به همت نویسندگان مرتبط با همین کانون بوده اند اثر دیگری وجود ندارد و یا اگر هم وجود داشته باشد سطح نازل و به زبانی تکراری و غیر کارشناسی هستند و یا به گونه‌ای هستند که گویی قشم برای خود قشمیها ترسیم شده و محافل و مجامع فرهنگی هنری هم در دست عده‌ای قرار دارد که سالهاست میانشان دست به دست می شود و توجهی به اهل قلم جزیره نمی‌شود.

جابر نیکو افزود: کانون برای شکستن این فضای انحصاری بوجود آمد و با حمایت علما و خیرین و مردم نجیب قشم و البته دغدغه‌مندان فرهنگ در اولین دوره اعلام برنامه موفق به جذب 6 اثر برای حمایت و انتشار گردید که قصد داریم تا پایان تابستان این آثار را با سرمایه کانون نویسندگان منتشر و در دسترس عموم قرار دهیم که نام این آثار عبارتند از:

دریاورز نوشته خانم توراندخت درا
چیچیکا نوشته آقای پرویز دریانورد
غرقاب نوشته خانم شهره اکبری
مجموعه مقالات خانم شهره اکبری
مجموعه اشعار آقای رشاد عقیلی
مدخل الی مصطلح الحدیث نوشته آقای عبدالرحمن ایمانی

ایشان گفت: کانون نویسندگان مجتمع دینی اهل سنت شهرستان قشم به این نتیجه رسید عدم وجود مکتوبات در قشم به دلیل دشواری دسترسی به امکانات تهران، هزینه های بالای سفر و عدم حمایت مسئولین از نویسندگان حقیقی بومی و عدم آشنایی با روند انتشار و چند دلیل دیگر بوده که در حال حاضر از همه افرادی که می‌توانند ما را در بخش انتشارات و چاپخانه و پخش کتاب یاری نمایند دعوت می‌نمایم به جمع نویسندگان بپیوندند. کانون نویسندگان آمادگی تأمین مالی این امور را دارد.

رییس کانون نویسندگان در ادمه گفت: متاسفانه به دلیل ایجاد جو نامناسب و غیر تخصصی در محافل فرهنگی هنری ادبی قشم بانوان مجالی برای حضور نداشته‌اند که همیشه تعبیر به این می‌شد که بانوان قشمی در زمینه نویسندگی فاقد توان هستند اما شاهد هستیم در کانون نویسندگان که محفل امنی برای حضور دارند به چه اندازه فعال هستند و یکی از افتخارات کانون این است که تعداد بسیار زیادی از بانوان در آن فعالیت مثمر می‌نمایند و مطالب قوی و متعهدانه تولید نموده و همواره دست اندرکار مکتوب نمودن فرهنگ با ریشه های اسلامی جزیره بوده‌اند فقط امکان به معرض دید گذاشتن توانمندیهای خود را نداشته‌اند که کانون با افتخار این امکان را در اختیارشان قرار داده. بانوان قشمی همواره پاسداران فرهنگ قشم بوده و حالا با صدای رسا در این میدان حضور یافته و مصمم هستند تا خودشان فرهنگ قشم را معرفی کنند و هر کدامشان نماینده خودش باشد از این پس شاهد درخشش بانوان قشمی در زمینه مکتوبات خواهیم بود و به زودی نخستین کنگره بانوان اهل قلم قشم توسط کانون برگزار میگردد و طی آن مطالبات فراموش شده بانوان مسلمان جزیره به مسئولین تسلیم میگردد.

وی افزود: کانون نویسندگان برای تقویت بنیه علمی اهل قلم جزیره اقدام به تدارک برنامه های نوآورانه کرده است و در این زمینه به زودی مبادرت به برگزای همایشهایی در زمینه هایی که تاکنون در قشم مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند اقدام نماید که به زودی به اطلاع خواهد رسید. ایشان در پایان از مسؤلین خواست توجه بیشتری به فعالان فرهنگی حقیقی قشم نمایند و از حسن نظر و حمایتهای بی دریغ جناب شیخ خطیبی و حاج آقا جوکار کمال قدردانی دارم و ان شاء الله که رفتار علما سر مشق همه مسئولین قرار بگیرد.

در ادامه این همایش اساتید آقای احمد حسینی پیرامون منابع شناخت در توسعه٬ شیخ محمد اسلامی پیرامون قران منبع بی پایان علم و ادب٬ خانم شهره اکبری پیرامون جایگاه ادبیات داستانی در دنیای معاصر و مبانی نویسندگی خلاق و آقای عبدالله تشه در مورد تاثیر شعرا در علم و ادب ایران زمین به ایراد سخن پرداختند.
بازديد:1918| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت