« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بخش کاربری

نام کاربری:
کلمه عبور:
 

تاریخچه ی نماز | مقالات 12 تير 1397
تاریخچه ی نماز

برخلاف تصور آدمهای ظاهربین نمازتنها مختص دین اسلام یاچند دین دیگر نبوده ، بلکه خداوند ازبدو تولد حضرت آدم (ع) ودر پی فرستادن پیامبران مختلف به زمین ، نماز را به عنوان یک اصل اساسی درحیات آدمی مطرح کرده است وآن پیامبران، خود بیش از همه در بجا آوردن نمازپیش قدم بوده اند علماء روی این مساله اتفاق نظردارند که ((نماز آخرین وصیت انبیاء الهی بوده است)) واین اهمیت واقعی نمازرابه نمایش می گذارد

،وبه به مامی فهماند که نمازیک عبادت کوچک وشخصی ویک رسم اجتماعی محض نیست که بخواهیم آن را به دین یا قوم خاصی نسبت دهیم وبگوییم که آنها به وجود آورنده ی نماز بوده اند .بلکه هرقوم وجماعت یاشخصی که خواهان ارتباط حقیقی باخدای خود بوده است،باید ازقاعده ی نماز پیروی می کرده است وهمه انبیاء حامل پیام نماز بوده اند

در روایات واحادیث اشاره ی زیادی به تاریخچه نمازواقامه ی آن در میان انبیاء شده است وخودقرآن کریم نیز به این مسآله اشاراتی کرده است که دلیل این امرکاملا طبیعی است، زیرا همه ی انبیاء ازیک منبع برنامه ی خود راآموخته وآن ارایه می دادند،پس همه ی آنهارا ملزم به رعایت اصل نماز بوده اند . البته این التزام انبیاء الهی به نمازکه هرکدام مردان برگزیده ی عصربوده اند خود ، دلیل دیگربرحقانیت آن می باشد. دراینجابه آیاتی چند که به عبارت نماز درمیان انبیاء الهی اختصاص دارد،اشاره می شود:

۱-نماز حضرت ابراهیم (ع) : حضرت ابراهیم (ع) از پروردگارش می خواهد نمازفرزندان او را مورد قبول قراردهد :

(ربًنا انی اسکنت من ذرًیتی بواد غیرذی زرع عند بیتک. الحرًم ربًنا لیقیموا الصلواه ) (سوره ی ابراهیم –آیه ۳۷)

پروردگارا ! من بعضی از فرزندانم را در درًه ی بی کشت نزد خانه ی تو سکونت دادم ، تا نماز را بر پا دارند.

۲-نماز حضرت اسماعیل(ع) : خداوند یکی ازویژگیهای مهم حضرت اسماعیل (ع) را این می داند که وی ،خاندانش را به نماز سفارش می داد :

(واذکرو فی الکتاب اسماعیل انًه کان صادق الوعد وکان رسولا نبیًا وکان یامراهله با لصًلوه ) (سوره ی مریم – آیه ی ۵۴و۵۵)

ودر این کتاب ازاسماعیل یاد کن، زیرا اودرست وعده وفرستاده ای از میان پیامبران بوده وخاندانش رابه نماز سفارش می نمود .

۳-نماز حضرت اسحاق (ع)وحضرت یعقوب (ع)وحضرت لوط(ع) : خداوند در صف این سه پیامبرعظیم الشآن می گویند ، آنها داشتن نماز وحی شده بوده اند .

(وجعلنهم ائمه یهدون بامرنا واوحینا الیهم فعل الخیرات واقام الصواه وایتاء الزکوه وکانوا لنا عابدین) (سوره انبیاء-آیه ۷۳)

وآنان را پیشوایانی قرار دادیم که به امر ما (انسانها را) هدایت می کردند وبه آنها انجام دادن کارهای نیک وبرپا داشتن نماز ودادن زکات را وحی کردیم وآنان تنها مارا عبادت می کردند.

۴- نمازحضرت شعیب(ع): حضرت شعیب (ع)نماز را به عنوان وسیله ای برای مبارزه با جهل وشرک قوم خویش به کار می برد .

(قالو یا شعیب اصلواتک تامرک ان نترک ما یعبد ءاباؤنا ) (سوره ی هود-آیه۸۷)

گفتند یاشعیب !آیا نماز به تودستور می دهد که آنچه را پدرانمان می پرستیدند رها کنیم؟

۵-نمازحضرت موسی (ع): زمانی که حضرت موسی (ع) به کوه طور آمد تا رسالت خویش را دریافت دارد،کفش خود را درآورد ووارو مکان مقدس گردید. در این هنگام خداوند وی را ندا زد:وارد مکان مقدس شدی نماز را به جا آور!

(انٌی انا الله لا اله الا انا فاعبدونی واقم الصوه لذکری) (سوره ی طه-آیه۱۴)

من هستم! خدای که جز من خدای نیست سپس مرا پرستش کنید وبه یاد من نماز را به پا دار.

۶-نماز حضرت لقمان: حضرت لقمان که از بزرگترین اولیای الهی است، طی وصایای خود فرزندش را به خواندن نماز سفارش می کند:

{ یا بنی اقم الصلواه } ( سوره لقمان-آیه ۱۷)

ای فرزندم! نماز را به پادار .

۷- نماز حضرت یونس(ع): خداوند می گوید اگر حضرت یونس(ع) از جمله افراد نماز خوان نبود تا روز قیامت باید در شکم ماهی باقی می ماند.

{ فلولا انه کان من المسبحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون} (سوره صافات-آیه ۱۴۳و۱۴۴)

و اگر او از زمره تسبیح کنندگان و عبادت کنندگان خدا نبود، تا روزی که برانگیخته می شد در شکم این ماهی باقی می ماند.

۸- نماز حضرت ذکریا (ع) : حضرت ذکریا(ع) در محراب به نماز ایستاده بود که فرشتگان از جانب خدا به او مژده تولد فرزندی را دادند:

{فنادته الملائکه و هو قائم یصلی فی المحراب} (سوره آل عمران-آیه۳۹)

در حالیکه او در محراب به نماز ایستاده بود، فرشتگان او را صدا زدند.

۹- نماز حضرت عیسی(ع) : هنگامی که حضرت عیسی (ع) در گهواده بود و به سخن آمد، رسالت خود را اقامه نماز و پرداختن زکات اعلام کرد.

{وجعلنی مبارکا این ما کنت و آوصنی بالصلوه و الزکاه ما دمت حیا} (سوره مریم-آیه۳۱)

و هر جا که باشم مرا با برکت ساخته و تا زنده ام به نماز و زکات سفارش کرده است.

نماز در اسلام

حال که با جایگاه نماز در میان سایر انبیاء الهی مشخص شد و ثابت شد که همه آنها موظف به اقامه نماز و سفارش نمودن دیگران به آن بودند، باید پرسید جایگاه این امر مهم در دین اسلام کجاست؟ دین اسلام که تکامل بخش تمامی ادیان قبل از خود بوده و نقطه پیوند همه پیامبر الهی به یکدیگر است

و هدف از ابلاغ آن، کامل نمودن تلاش و هدف پیامبران قبلی بوده است، چه مو ضعی در قبال نماز دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت، اهمیت نماز در دین اسلام نه تنها کمتر از آن در بین سایر ادیان و پیامبران نمی باشد ، بلکه این دین بنا به اقتضای ظهورش با اهمیت و توجه بیشتری به نماز می نگرد .

قبل از اینکه به بازتاب نماز درقول وگفتار پیامبرگرامی اسلام (ص) اشاره کنیم ، آیه ای از قرآن ذکر می کنیم که در آن به صراحت نماز برمسلمین واجب شده واقامه ی آن ضروریات دینی تلقی شده است ، روی همین اصل نماز را در اسلام (ستون دین) خوانده اند و آن را رکن اول از ارکان دین تلقی نموده اند :

(انً الصلوه کانت علی المومنین کتابا موقوتا) (سوره نساء-آیه ۱۰۳)

به راستی که نماز بر مومنان فرض ودارای اوقات معینی است.

طبق این قاعده مسلمانان از هر مذهب وفرقه وقومی که باشند موظف به اقامه ی نماز بوده وباید آن را در وقت معینش به جا آورند. این صراحت بیان قرآن در موردنماز، از اهمیت این فرضیه حکایت می کند واینکه نماز محدود به هیچ عصرودورانی نمی باشد وباید در هر شرایطی آنرا ادا کرد .

آنچه از روایات اسلامی بر می آید،اینست که پیامبر(ص) قبل از مبعوث شدن هرچند ماه یک بار برای تزکیه نفس ورازو نیاز با خدا به غار حرا می رفت و در انجا با خداوند خویش نیایش می نمود . پس از اینکه آن بزرگوار (ص) به پیامبری مبعوث شد نماز را به عنوان یک فریضه اجتناب ناپذیر در سرلوحه ی اعمال خویش قرار داد ودر هر شرایطی آن را به جای می آورد .

در مدتی که مسلمین در مکه بودند واز نظر اجتماعی وسیاسی تحت فشار قرار داشتند در خارج از شهر مکه ویا در خانه ی یکی از مسلمانان در اقامه ی نماز جماعت می پرداختند. در یکی از این ایام تعدادی از مشرکین ، پیامبر(ص) وهمراهانش را دیدند که بدون قرار دادن بتی در مقابل خود رو به قبله مشغول اقامه ی نماز هستند . مشرکین که عادت به پرستش بتها داشتند، از این رفتار مسلمین به حیرت افتادند ویکی از آنها مسلمین را به باد مسخره گرفت .

بعد از اتمام نماز سعدبن ابی وقاص که از نمازگزاران بود با عصبانیت استخوان شتر مرده ای را برداشت وآن را محکم بر سرمردی که نمازشان را به مسخره گرفته بود کوبید سر آن فرد شکاف برداشتوخون از آن جاری شد وبدین ترتیب اولین خون در راه اسلام برای دفاع از دین ریخته شد. پیامبر اکرم (ص)در وصف نماز فرمودند: ((مرز بین انسان وشرک وکفر نماز است)) (رواه مسلم وابوداود) ایشان در هنگام رویاروی با مشکلات سخت به نماز می ایستادند وبه یارانش می فرمودند : اولین امری که در قیامت انسان در مورد آن مورد محاسبه قرار می گیرد نماز است (رواه نسایی)

در هنگامی که مسلمین در مدینه بودند وقبایل عرب اسلام ایمان می آوردند پیامبر (ص) یکی از شروط قبولی اسلام آن ها را اقامه ی نماز ذکر می کرد .

یکی ازاین قبایل پس ازاینکه اسلام را به عنوان دین برتر پذیرفت پیغامی برای پیامبراسلام (ص) فرستاد که حاضر است که به تمامی احکام اسلامی احترام گذاشته و آن را رعایت نماید به شرطی که پیامبر اسلام (ص) آن ها را از اقامه ی نماز به پا دارد پیامبر اکرم (ص) وقتی که این خبر را شنید بسیار ناراحت شد و فرمود : ( عهد بین ما وآنها نماز است هرکس که آن را ترک کند به یقین کافر شده است) (رواه مسلم و احمد )

وبدین ترتیب درخواست نا به جای آنان را رد کرد نکته قابل توجه آن است که مفهوم عبادت میان اسلام وسایر ادیان تفاوت دارد. زیرا اسلام عبادت را بدون واسطه می خواهد پیروان این دین معتقدند که راه قرب ونزدیکی انسان با خدا اینست که واسطه ها در این میان کنار بروند .

اما سایر ادیان در این مسیر دچار انحراف شده اند نزدیکی خود را با خدا از طریق مجسمه ها ،مظاهرطبیعت یا زیارتگاهها جستجو می کنند واین امر با اصل پرستش در تضاد است . زیرا هیچ واسطه ای نمی تواندخدا را برای انسان نمایندگی کند وآن طور که شایسته است انسان را به پروردگار نزدیک سازد ولی هدف اسلام این است که انسانها را بدون واسطه به خد نزدیک کند.

.................................
برگرفته از کتاب آغازی با نماز
نویسنده : آبتین امیری
بازديد:792| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت