« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مهمترین دعا در ماه رمضان دعای مغفرت و آمرزش گناهان است | خبرها 5 خرداد 1397
مهمترین دعا در ماه رمضان دعای مغفرت و آمرزش گناهان است

شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت قشم در خطبه های نماز جمعه این هفته با یادآوری شان و منزلت ماه مبارک رمضان گفت : در این ماه دربهای بهشت بروی بندگان باز شده است و مومنین با انفاق و کمک به دیگر بندگان خدا می توانند برای جلب رضایت و نزدیکی به خداوند استفاده کنند.

وی انفاق را یکی از جلوه های توجه به جامعه بیان کرد و اظهار داشت : در دین اسلام و قرآن توجه زیادی به انفاق و کمک به نیازمندان شده است و به همین سبب پرداخت زکات نیز به عنوان یک واجب شرعی باید مورد توجه قرار گیرد.

خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم اخلاق حسنه را دومین صفت برای رسیدن به رضوان الهی عنوان کرد و افزود : حلم و بردباری و گذشت از صفات اخلاقی مومنان است و پرهیزگاران کسانی هستند که اگر دچار گناهی شدند به یاد خدا بیفتند و از او طلب آمرزش و مغفرت نمایند.

وی با بیان اینکه رمضان ماه باز شدن دربهای آسمان و اجابت دعا است گفت : مهمترین دعا در ماه رمضان دعای مغفرت و آمرزش گناهان است که برای اجابت دعا نیز باید از همه مظاهر دنیایی جدا شد و به خداوند پناه برد .

شیخ خطیبی ادامه داد : خلوص نیت ، لقمه حلال ، تضرع ، گریه و زاری و با سوز گداز دعا کردن از دیگر عوامل استجابت دعا است و مومنین باید در هنگام خوشی خداوند را از یاد نبرند تا خداوند نیز در هنگام سختی به یاد آنها باشد.

وی داشتن امید و رجا و عدم عجله و مایوس نشدن از درگاه الهی و حضور قلب را از شرایط دعا عنوان نمود و اضافه کرد : بهنرین اوقات برای دعا در هنگام سحر ، افطار ، روز جمعه ، هنگام اذان و بین خطبه های نماز جمعه است و از جمله دعاهایی که زود اجابت می شود دعای پدر و مادر در حق اولاد و دعای برای برادر مومن است که در حق خودش نیز مستجاب خواهد شد.

امام جمعه اهل سنت قشم در خطبه دوم با اشاره به اهمیت پرداخت زکات بیان داشت : ترک زکات یک مصیبت است و مومنان سعی کنند تا با دقت میزان زکات خود را محاسبه و از افراد خبره در این باره سئوال کنند.

وی عدالت در پرداخت زکات و سعی در رسیدن زکات به افراد مستحق با حفظ کرامت انسانی را از جمله موارد انجام این فریضه دینی برشمرد و خاطر نشان کرد : انجمن خیریه قشم که تا کنون طرح های خوبی را برای کمک به ایتام و زنان سرپرست خانواده و درمان بیماران نیازمند انجام داده است در زمینه دریافت و توزیع زکات نیز مانند سالهای گذشته آماده همکاری با مردم است که مطمئن باشند زکات آنها به دست افراد مستحق خواهد رسید.

شیخ خطیبی در بخش دیگری از سخنان خود به فتوای جدید علما در تعیین اوقات نماز اشاره کرد و بیان داشت : با توجه به اتفاق نظر علما و احتیاط در تعیین وقت فجر و برای جلو گیری از تاخیر در اقامه نماز، وقت اذان صبح و عشا کمی تغییر کرده است که لازم است از سوی مساجد و موذنین مورد توجه قرار گیرد.
بازديد:680| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت