« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

جوانان برای دفع شبهات القایی دشمنان به علما مراجعه کنند | خبرها 9 ارديبهشت 1397
جوانان برای دفع شبهات القایی دشمنان به علما مراجعه کنند

شیخ ابراهیم ابراهیمی مدرس مدرسه علوم دینی اسماعیلیه و استاد دانشگاه مذاهب اسلامی در گفتگویی با پایگاه اطلاع رسانی هرمز در خصوص تحولات جهان اسلام صحبت کردند.

به نظر شما توجه به تحولات جهان اسلام تا چه اندازه اهمیت دارد؟

تحولات جهان اسلام برای همه مسلمانان خصوصا علمای دین حائز اهمیت است چرا که همه مسلمان ها جزئی از امت واحده هستند و مسلمانان نسبت به همدیگر مسئولیت دارند پیامبر اسلام در حدیثی فرموده اند:« من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» هر کس به امور مسلمانان همت نداشته باشد مسلمان نیست .

حال این مسئولیت نسبت به خانواده و اقوام به یک شکل است نسبت به همسایه که سفارش های ویژه ای شده به شکل دیگر و نسبت به سایر مسلمانان که برادر و خواهر دینی هستند نیز تکالیفی مشخص شده است که برطرف کردن مشکلات، برآوردن حوائج زندگی، پوشاندن عیوب، پرداخت بدهکاری، عیادت هنگام بیماری، پرهیز از خشم نسبت به مسلمان و حضور در تشییع جنازه ، برخی از اعمالی است که واجب و یا دارای اجر بالایی نزد خداوند متعال است.

جدا از بحث مسلمان بودن افراد در جامعه در تاریخ اسلام مشاهده شده می کنیم پیامبر (ص) حتی نسبت به غیر مسلمانان نیز محبت داشته اند و برای مثال به عیادت یک فرد یهودی رفته اند که همه اینها نشان از رحمت و عظمت خلق وجود پیامبر اسلام است که همه ما باید از روش پیامبر (ص) درس بگیریم.

لذا بی تفاوت بودن نسبت به امتی که پس از ۱۴۰۰ سال امروز بیش از یک میلیارد جمعیت دارد و همه آنها شهادت به یگانگی خداوند و پیامبر اسلام دارند فقط می تواند برای دشمنان اسلام سودمند باشد. پس علمای دین وظیفه دارند در کنار مباحث علمی و فقهی به وقایع و تحولات جهان اسلام توجه داشته باشند و مردم را مطلع کنند و حتما روز قیامت از همه ما سئوال خواهد شد که آیا به تکالیف خود در برابر سایر مسلمین عمل کرده ایم یا خیر ؟

مهمترین مسئله جهان اسلام در عصر حاضر چیست ؟

ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی و کشتار مسلمانان یکی از مشکلات عمده جهان اسلام است . در حالی که بیش از شصت سال از تشکیل حکومت جعلی اسرائیل در کشور فلسطین می گذرد ، کشورهای اسلامی به جان یکدیگر افتاده اند و در این بین مسلمانان در کشورهای مختلفی قتل عام می شوند. امروز در فلسطین ، میانمار ، کشورهای آفریقایی ، پاکستان ، افغانستان ، یمن ، سوریه و دیگر مناطق دشمنان اسلام به طور مستقیم یا با تشکیل گروه های تکفیری و تروریستی خون مسلمانان را بر زمین می ریزند .

در این بین برخی از سران کشورهای اسلامی هم به کمک آنها آمده اند و متاسفانه هزینه های جنگی آنها را پرداخت می کنند و منابعی که باید در راستای رشد و تعالی مسلمانان و کمک به یکدیگر هزینه شود خرج خرید سلاح از کفار می شود.

افرادی به نام اسلام سر مسلمان را از تن جدا می کنند ، اگر این افراد داعیه اسلام دارند چرا کاری به دشمنان اسلام ندارند پس به طور یقین می توان گفت که اسلام تکفیری دست پروده کشورهای غربی است که می خواهند مسلمانان همچنان دچار عقب ماندگی و محتاج بودن به غرب باشند تا بتوانند اهداف استعماری خود را در کشورهای اسلامی دنبال کنند.

چرا برخی از کشورها به دنبال ایران هراسی هستند نظر شما در مورد سیاست خارجی ایران چیست؟

همانطور که در مصاحبه قبلی هم گفتم جمهوری اسلامی ایران از اول موضع خود را درقبال مسئله فلسطین مشخص کرد و تا امروز بر اساس گفته های رهبر انقلاب مسئله اول جهان اسلام فلسطین و مبارزه با اسرائیل است . اما امروز بر خلاف حرکت جمهوری اسلامی مشاهده می کنیم برخی از کشورهای اسلامی با اسرائیل همپیمان شده اند .امروز برخی از حکام کشورهای اسلامی به صراحت با اسرائیل در ارتباط هستند و آن را به رسمیت می شناسند و این در حالی است که ورزشکاران ایرانی حاضر به مسابقه دادن با اسرائیلی ها نیستند و آنها را به رسمیت نمی شناسند .

امروز مردم یمن در محاصره هستند و هر روز عده ای از مردم بی دفاع یمنی کشته می شوند، مردم قطر توسط برخی کشورهای مسلمان تحریم شده اند ، مردم بحرین سرکوب می شوند مگر مردم این کشورها مسلمان نیستند و وقت آن نرسیده این هرج و مرج به پایان برسد؟

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا در برابر اسرائیل موضع گرفت و جبهه مقاومت در برابر اسرائیل را در لبنان و سوریه تقویت کرده است که اگر حمایت ایران نبود امروز داعشی ها هر روز یک کشور اسلامی را اشغال کرده بودند و مسلمانان را قتل عام می کردند . این رفتار ایران برای دشمنان اسلام ناخوشایند است چرا که به طور قطع آنها به دنبال عزت مسلمانان نیستند و برای همین برخی از حکام کشورهای اسلامی دشمن اصلی خود را فراموش کرده اند و به نظر بنده برخی از بالا رفتن عزت ایران حسادت می کنند و می خواهند به هر طریقی خود را ناجی و رهبر مسلمانان جهان معرفی کنند.

راه حل پایان دادن به اختلافات بین مسلمانان چیست؟

اتحاد و برادری و همکاری ، همانطوری که مسلمانان در صدر اسلام با جمعیت کم خود توانستند با مشرکین مقابله کنند و بعد امپراطوریهای بزرگ جهان یعنی روم و ساسانی را شکست دهند و تمدن بزرگ اسلامی را تشکیل دهند و در حوزه علمی پیشرفت کنند . خداوند عنایت ویژه ای به کشورهای اسلامی کرده و منابع نفت و گاز جهان در دست کشورهای اسلامی است بهترین مسیرها و منابع طبیعی در اختیار کشورهای اسلامی است دشمن هم به دنبال همین منابع است ، جمعیت مسلمانان هم قابل توجه است . قرآن و دین اسلام بزرگترین سرمایه های مسمانان است و در کشورهای اروپایی مردم شیفته اسلام و قرآن هستند که متاسفانه با اعمال خشونت بار تکفیری ها موج اسلام هراسی در غرب به راه افتاده که مسلمانان باید از این گروه تبری بجویند .

چه توصیه ای برای جوانان جزیره دارید؟

جوانان عزیز برادر و خواهر های ایمانی دقت کنند کانال های ماهواره ای که ایجاد اختلاف و شبهه می کنند اینها قطعا دلشان برای ما نسوخته است ، اختلاف افکنی بین مسلمانان حربه دشمن است یک روز بحث شیعه وسنی مطرح می شود یک روز بحث قومیتی و روز دیگر اختلاف بین خود مذاهب اهل سنت .

جوانان اگر سئوالی و یا مسئله ای داشتند علمای ما در جزیره هستند که می توانند آنها را راهنمایی کنند ، علمایی همچون شیخ محمد علی امینی حفظه الله ، شیخ محمد صالح امینی حفظه الله ،شیخ عبدالرحیم خطیبی حفظه الله که همگی بصیر وآگاه هستند جوانان می توانند به این بزرگان مراجعه کنند سوالات خودشان را بپرسند.مطالعه و تفکر خوب است اما اینکه افراد شبهات خود را به وسیله کانال های ماهواره ای بخواهد برطرف کند ممکن است دچار انحراف شود .

و سخن پایانی ؟

تقدیر و تشکر می کنم از مسئولین پایگاه اطلاع رسانی هرمز که همواره اخبار جزیره قشم را پوشش می دهند وسعی در وفاق و وحدت در جزیره قشم دارند . گزارش های خوبی از مناطق محروم جزیره قشم تهیه کردند که باعث توجه بیشتر مسئولین به مناطق غرب جزیره شده ، خداوند به شما توفیق دهد.
بازديد:743| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت