« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

محبت اهل بیت پیامبر جزو اعتقادات اهل سنت است | مجله شیخان 1 ارديبهشت 1397
محبت اهل بیت پیامبر جزو اعتقادات اهل سنت است

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اهل سنت و جماعت اسماعیلیه در مصاحبه با خبرگزاری هرمز آنلاین جایگاه سیدنا حسين رضي الله عنه را در بین اهل سنت تبیین کردند.

*جناب شیخ در مورد شخصیت حـسـیـن بن على و والدین ایشان توضیحاتی را ارائه نمائید؟


سیدنا حسین رضی الله عنه در مدینه منوره در سال چهارم هجرى به دنیا آمده است . پدر ایشان علی ابن ابیطالب رضی الله عنه و مادر ایشان حضرت فاطمه رضی الله عنها دختر بزرگوار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت خدیجه رضی الله عنها هستند که قرار گرفتن در این خانواده خود بزرگترین افتخار است. سیدنا حسین مدت ۶ سال از زندگی خود را در زمان حیات رسول الله سپری کرده اند و روایات زیادی از میزان علاقه پیامبر به ایشان در کتب حدیثی وجود دارد .

سیدنا حسین جزو اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هستند و در روایت آمده است کـه نـامگذارى آن حضرت و برادر بزرگوارش به حسین و حسن ، توسط شـخـص پـیامبر اکرم صورت گرفته است .

احادیث در مورد سیدنا حسین رضی الله عنه به طور مکرر در کتب حدیثی اهل سنت وجود دارد که فضائل ایشان ، برادر و پدر و مادر بزرگوارشان را از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم متذکر شده است .

در حدیثی که امام ترمذی و احمد و ابن ماجه با سند حسن روایت کرده اند آمده است : حُسَيْنٌ مِنِّي وَأَنَا مِنْ حُسَيْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْنًا حُسَيْنٌ سِبْطٌ مِنْ الْأَسْبَاطِ» یعنی حسین از من است و من از حسینم , خدا دوست بدارد کسى که حسین را دوست دارد.

و در حدیثی دیگر که ابی سعید خدری روایت کرده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند : «الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ» یعنی حسن و حسین آقایان جوانان اهل بهشتند. (ترمذی -احمد-ابن حبان)

در روایتی که در سنن کبری امام نسایی و صحیح ابن حبان آمده زیـد بـن حـارثـه رضی الله عنه می گوید: مى خواستم براى انجام کارى خدمت رسول خدا(ص ) برسم شبانه بـه مـنـزل آن حـضـرت رفتم و درب خانه را کوبیدم رسول الله صلی الله علیه و سلم در حالى که چیزى در زیر عباى خود داشـت ، بـیـرون آمد پس از آن که کارم تمام شد، پرسیدم : اى رسول خدا! چه همراه دارى ؟ پیامبر (ص) عباى خـویـش را کـنـار زد و حـسن و حسین را که در برگرفته بود به من نشان داد و فرمود: اینان فرزندان من و فرزندان دختر من هستند آن گاه رو به آسمان کرد و فرمود: « اللهم إنك تعلم أني أحبهما فأحبهما» خدایا! تو مى دانى که من این دو را دوست دارم , پس آنها را دوست بدار .

در معجم کبیر طبرانی روایتی وجود دارد که در آن سـلـمـان فـارسـى از پیامبر اکرم (ص) در خصوص حسنین روایت کرده که فرمود: «مَنْ أَحَبَّهُمَا أَحْبَبْتُهُ ، وَمَنْ أَحْبَبْتُهُ أَحَبَّهُ اللَّهُ ، وَمَنْ أَحَبَّهُ اللَّهُ أَدْخَلَهُ جَنَّاتِ النَّعِيمِ ، وَمَنْ أَبْغَضَهُمَا أَوْ بَغَى عَلَيْهِمَا أَبْغَضْتُهُ ، وَمَنْ أَبْغَضْتُهُ أَبْغَضَهُ اللَّهُ ، وَمَنْ أَبْغَضَهُ اللَّهُ أَدْخَلَهُ عَذَابَ جَهَنَّمَ وَلَهُ عَذَابٌ مُقِيمٌ "».

یعنی هـر کس فرزندانم حسن و حسین را دوست بدارد, من او را دوست دارم و هر کس من اورا دوست بـدارم , خـداونـد او را دوست دارد و هر کس خدا او را دوست بدارد به بهشت هاى پر از نعمت وارد خواهد شد اما هر کس آن دو را دشمن بدارد و بر آنها ستم روادارد, من او را دشمن خواهم داشت و هر کس من او را دشمن دارم , خداوند او را دشمن دارد و به آتش جهنم در افکند و در عذاب پایدار بماند .

امام حسین چه جایگاهی را در بین برادران اهل سنت دارد ؟

سیدنا حسن و سیدنا حسین به عنوان اولاد پیامبر (ص) بودند و خلفای راشدین نیز توجه ویژه ای به این دو بزرگوار داشته اند و به طور قطع با توجه به ویژگی های شخصیتی خانواده پیامبر (ص) مورد مراجعه مردم بوده اند که این موضوع در کتب تاریخی ذکر شده و سخاوت ، علم ، اخلاق و شجاعت ایشان مورد تمجید قرار گرفته است.

از طرفی پیامبر اسلام در حدیثی قرآن و اهل بیت را برای مسلمانان به یادگار گذاشته اند . در کتاب صحیح مسلم آمده است: «وَأَنَا تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَوَّلُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ فِيهِ الْهُدَى وَالنُّورُ فَخُذُوا بِكِتَابِ اللَّهِ وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ فَحَثَّ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَرَغَّبَ فِيهِ ثُمَّ قَالَ وَأَهْلُ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي» بنا بر این حدیث مسلمانان باید با تمسک به قرآن و اهل بیت راه خود را برای رسیدن به کمال و هدایت پیدا کنند.

امام شافعی در وصف اهل بیت و ابراز ارادت به آنان همواره و به صورت شفاف محبت خود را نشان داده است، به خصوص در دو بیت ذیل الذکر آنان را وسیله و از خداوند متعال خاضعانه درخواست و استدعا فرموده که با توجه به جایگاه اهل بیت رسول‌الله در روز قیامت صحیفه اعمالش را با دست راست خود که نشانه فلاح و سعادت است دریافت نماید:

آلُ النَّبــــیِّ ذَریــــــعَتی وَ هُــــم إلَیهِ وَسیــــلـَتی

أرجُو بِهِــــم أُعطَی غَداً بِیَدِ الیـــَمینِ صَحیـــفَتی

لذا سیدنا حسن و سیدنا حسین و والدین گرامی شان که به عنوان عصاره اهل بیت به شمار می روند همواره مورد محبت اهل سنت بوده اند .

در کتب اهل سنت در مورد خصائص و مناقب اهل بیت و سیدنا حسین احادیث و روایات زیادی وجود دارد. در کتب تاریخی نیز در مورد اقدامات ایشان و نحوه شهادت ایشان به طور جامع نوشته شده است و علمای اهل سنت وظیفه خود را در این مورد انجام داده اند که همه اینها نشان از علاقه مندی به شخصیت حسین ابن علی است.

حرکت امام حسین (ع) در مبارزه با حکومت یزید را چگونه ارزیابی می کنید؟


حسین بن علی شخصیتی است که در دامان پیامبر (ص) و فاطمه زهرا بزرگ شد و همچنین از وجود پدری بهره مند بود که معدن علم پس از پیامبر (ص) بوده است . قطعا ایشان در مراحل مختلف زندگی خود از نزدیک شاهد وقایعی که منجر به روی کار آمدن بنی امیه و شخصیتی همچون یزید بوده است .

پس از مرگ معاویه و روی کار آمدن یزید ، حسین بن علی احساس کرد که با حاکم شدن شخصی مثل یزید اسلام از مصیر صحیح خود منحرف خواهد شد لذا با ایثار و فداکاری درس بزرگی به همه مسلمانان داد. درسی که تا امروز هر انسان آزاده ای را وادار به تحسین می کند و اگر ایستادگی حسین در برابر این انحراف نبود جامعه اسلامی دچار سرنوشت مبهمی می شد که ممکن بود منکرات جای خود را با معروفات عوض می کرد و برای همین ایشان هدف خود را از قیام در برابر یزید احیای سنت پیامبر و امر به معروف و نهی از منکر عنوان می کند.

در پایان اگر سخنی دارید بیان نمائید؟

در پایان می خواهم این نکته را متذکر شوم که اهل سنت محب اهل بیت و سادات هستند . ما در نمازهای خود به پیامبر (ص) و به اهل بیت او درود می‌فرستیم؛ صلواتی که ما واجب می‌دانیم در نماز های خود ذکر کنیم . حتی در خطبه های نماز جمعه این کلمات ذکر می شود که : “الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه و فاطمه سیدة نساء اهل الجنة” . همه اینها نشان می دهد که محبت به اهل بیت بزرگوار جزو اعتقادات ماست که امیدوارم همه ما با این محبت مورد شفاعت پیامبر اسلام قرار بگیریم.

اللهم صل علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم انک حمید مجید، اللهم بارک علی محمد و علی آل محمد کما بارکت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم انک حمید مجید.
بازديد:1033| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت