« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

روز زمین فلسطین | مقالات 17 فروردين 1397
روز زمین فلسطین

با فرارسیدن چهل و دومین سالگرد "روز زمین فلسطین” که به نماد مقاومت فلسطینیان در برابر اشغالگری اسرائیل در سرزمین های تاریخی فلسطین تبدیل شده است، بار دیگر مسئله اشغالگری اسرائیل که روز به روز در حال افزایش است، در مرکز توجه جهانی قرار می گیرد.

فلسطینی‌ها که سرزمینشان توسط اسرائیل اشغال شده است، همه ساله در روز 30 مارس به مناسبت گرامی داشت روز زمین راهپیمایی برگزار می کنند.

در همین راستا، فلسطینی‌ها در نوار غزه، کرانه باختری رود اردن، قدس اشغالی و سرزمین‌های فلسطینی تحت اشغال اسرائیل و پایتخت های کشورهای مختلف جهان در حال تدارک برای برگزاری تظاهرات گسترده هستند.

روز زمین

مقامات اسرائیل در تاریخ 30 مارس سال 1976 به مصادره هزاران هکتار از زمین های فلسطینیان شهروند اسرائیل ساکن در منطقه الجلیل واقع در شمال این کشور اقدام نمودند. در پی این اقدام غاصبانه، مردم فلسطین دست به اعتصاب غذا و تظاهرات اعتراض آمیز زدند.

اعتراض فلسطینی ها به اقدام غاصبانه اسرائیل در فلسطین اشغالی به درگیری های شدیدی بین آنها و نظامیان اسرائیلی انجامید که در آن 6 فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران به شهادت رسیدند و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

این رویداد که در شهرک «دیرحنا» در منطقه الجلیل در شمال اسرائیل اتفاق افتاد، به دلیل اینکه اولین درگیری دسته جمعی میان فلسطینی ها و پلیس اسرائیل بود، از اهمیت زیادی برخوردار شد.

در تاریخ وقوع این رویداد، 20 در صد فلسطینی های ساکن شهرک دیرحنا از مسیحیان و بقیه از جمعیت مسلمانان متشکل بود.

بنابرین روز زمین به عنوان نمادی از مقاومت ملی فلسطینیان در برابر زمین هایی که منجر به درگیری بین اسرائیل و فلسطین بوده، یاد می شود.

روز زمین فلسطین

- فلسطینیان تنها از 15 درصد سرزمین تاریخی خود زندگی می‌کنند

در واقع تاریخ روز زمین به زنجیره ای از رویداد تأسیس دولت اسرائیل در سال 1948 که به نام نکبت (فلاکت) بزرگ توصیف می شود و حوادث پس از آن بر می گردند.

بر اساس داده‌های مرکز آمار فلسطین که به مناسبت چهل و یکمین سالروز "روز زمین" در این کشور منتشر شده، شهروندان فلسطینی تنها در 15 درصد از اراضی تاریخی خود در کرانه باختری رود اردن، نوار غزه و منطقه اشغالی سال 1948 زندگی می‌کنند.

حدود 85 درصد دیگر از اراضی فلسطینیان تحت اشغال دولت اسرائیل قرار دارد.

- میلیون‌ها فلسطینی در تبعید زندگی می کنند

میلیون‌ها فلسطینی علاوه بر اردوگاه های پناهجویان در نوار غزه و کرانه باختری، در اردوگاه در مناطق مختلف جهان از جمله در اردن، سوریه و لبنان در تبعید زندگی می کنند. آن ها در هر فرصتی اعلام می کنند که مشتاق بازگشت به فلسطین که از آن به عنوان "بهشت ربوده شده فلسطینی ها" یاد می کنند، هستند.

گفتنی است نیروهای اسرائیل در تاریخ 30 مارس سال 1976 تظاهرات فلسطینیان که در اعتراض به سیاست مصادره اراضی عربی در مناطق الجلیل واقع در شمال فلسطین برگزار شده بود را سرکوب کردند. در این تظاهرات که دو روز ادامه داشت، 6 فلسطینی ساکن مناطق مذکور به شهادت رسیده وصدها نفر دیگر زخمی شدند.

بنابراین فلسطینی های ساکن اسرائیل و فلسطینی های ساکن اراضی کرانه باختری، غزه و قدس هر سال روز 30 مارس در اعتراض به این اقدام غیر انسانی اسرائیل و برای بزرگداشت این روز دست به اعتصاب عمومی می زنند.

...........................
منبع: خبرگزاری آناتولی
بازديد:589| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت