« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

ضرورت توجه به تربیت صحیح فرزندان | خبرها 14 اسفند 1396
ضرورت توجه به تربیت صحیح فرزندان

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه گیاهدان بر ضرورت توجه به تربیت فرزندان تاکید کردند و گفتند: فرزندانمان، این نور چشمانمان آیندگان جامعه ما را تشکیل می دهند. آنها مردان و زنان فردای جامعه ما هستند.

هر پدر و مادرمومنی دوست دارد که فرزندانشان آینده خوب و درخشانی داشته باشد پس همیشه از خداوند متعال این درخواست دارند که ذریه و فرزندان صالح و خوبی به آنها عطا کند. حتی انبیاء الهی هم همیشه ازخداوند متعال فرزندان صالح را طلب ودرخواست می کردند تا یک خانواده صالح ومتدین به تمام معنا باشند.

حضرت ابراهیم علیه السلام باوجود اینکه خلیل الله بود .مقرب درگاه الهی بود باز هم ازخداوند درخواست ذریه وفرزند صالح می کند ومی فرماید: «رب هب لی من الصالحین» پروردگارا برای من از صالحین فرزندی به بخشا.

امام جمعه گیاهدان با بیان اینکه بسیاری از فرزندان وبال گردن انسان هستند افزودند: هر فرزندی نمی تواند عون ویار یاور انسان درامور دین و دنیا باشد. فرزند صالح عون است. یار و یاور انسان در امور دین و دنیاست .

یرای اینکه فرزند صالح داشته باشیم باید اولا از خداوند متعال خواهان و خواستار باشیم و همیشه این دعا و درخواست ازخداوند متعال داشته باشیم نگاه کنیم. دقت کنیم وقتیکه قرآن کریم از صفات مومنین و بندگان شایسته و متدین درسوره فرقان بر می شمارد یکی از ویزگی آنها این است که همیشه و پیوسته این دعا و درخواست از پروردگار دارند و می گویند «ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین واجعلنا للمتقین اماما».

بندگان صالح و پدرومادر مومن متدین آرزوی این دارند که فرزندانشان صالح ومتدین باشند چنین درخواستی ازخداوند متعال دارند ومی گویند پروردگارا همسرانمان وذریه وفرزندانمان نیک خوب ومایه روشن چشمی ماقراربده.

پس برای اینکه فرزندان خوب وصالحی داشته باشیم باید همیشه چنین درخواستی داشته باشیم که خداوند متعال به ما می آموزد که باچه عباراتی.باچه دعایی .با چه بیانی این مطلب را از خداوند متعال درخواست و تمنا کنیم .

خطیب نماز جمعه گیاهدان نهادینه کردن ایمان و آموزش اسلامی و محبت را گامهای بعدی در مسیر تربیت صحیح عنوان کردند و گفتند: بعد از اینکه چنین تمنا ودرخواستی ازخداوند متعال کردیم باید در تربیت اسلامی آنها بکوشیم . ایمان و باورهای غیبی . خوف و ترس از خداوند متعال در دل آنها نهادینه کنیم و به آنها تربیت اسلامی بیاموزیم.

ودیگر اینکه به آنها محبت کنیم و با آنها رابطه صمیمی و دوستانه داشته باشیم . و در محبت و الفت نسبت به آنها چه دختر چه پسر و چه کوچک چه بزرگ بر یکدیگر ترجیح وبرتری ندهیم اینکه بیاییم نسبت به فرزند کوچک یا پسرمحبت بیشتری داشته باشیم که فرزند دختر یا بزرگ را طرد کنیم و به آنها محبتی یا توجهی نداشته باشیم که عدل را بین اولاد خود رعایت نکنیم نباید چنین رویه ای داشته باشیم .

شیخ شافعی تشیخ با اشاره به داستان حضرت یوسف علیه السلام و برادرانش، عدم عدالت پدر و مادر نسبت به فرزندان را سبب کینه و بغض و حسادت و گمراهی فرزندان دانستند و افزودند: نگاه کنیم توجه کنیم به داستان حضرت یوسف همراه برادرانش که درقرآن کریم ذکر شده است. خداوند متعال میفرمایند: « لَقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِلسَّائِلِينَ» به تحقیق درمورد یوسف وبرادرانش نشانه هایی است برای جویندگان اصلاح وحقیقت آن زمانیکه برادران یوسف گفتند که یوسف نزد پدرمان محبوبترودوست داشتنی تراست. پدرمان او را بیشتر از ما دوست دارد وما نزد او پوچ وبی ارزش هستیم پس بیاییم این یوسف را بکشیم یا اینکه او را از دید پدردور نگه داریم و در جای دور بیاندازیم که بعد از آن پدرمان به ما بیشتر توجه خواهد کرد وما نزد پدر فرزند صالح خواهیم بود .

اگر چنین روشی درخانواده ی امروز ما باشد که فرزندانمان را برهمدیگر برتری بدهیم یا اینکه نسبت به آنها محبت والفتی نداشته باشیم یا بین اولادمان عدل را رعایت نکنیم می بنینیم که فرزندانمان به بی راهه کشیده می شوند و شقاوت و کینه و بغض و حسادت در باطن آنها نهادینه میشود و این یک نوعی ظلم وستم است که درحدیث شریف نبوی آمده است.

به این حدیث نعمان بن بشیر توجه کنید که نعمان می گوید که آمدم نزدرسول الله وگفتم به این فرزندم چیزی اهداء کرده ام دوست دارم که تو ای رسول الله برآن شاهد و گواه باشی. حضرت رسول صلی الله علیه و سلم ازنعمان می پرسد که آیا به همه فرزندانت چنین چیزی هدیه کرده ای؟ نعمان می گوید خیر. رسول الله فرمودند: آیا می خواهی بر ظلم و ستم و جور گواه باشم من هرگز بر چنین چیزی گواه نخواهم بود.

امام جمعه گیاهدان وظیفه پدر و مادر نسبت به فرزند را در عصر حاضر بسیار خطیر و مشکل دانسته و گفتند: پدر و مادر و بخصوص پدر وظیفه مهم وعظیمی برعهده دارند و آن تربیت اولاد به نحو احسن است تا فرزندان آینده درخشانی داشته باشند. و مادرهم نقش بسیار مهمی در تربیت اولاد دارد آنجایی که رسو ل الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «الجنه تحت الاقدام الامهات» بهشت در زیر پای مادران است یعنی بهشتی بودن فرزند برمی گردد به عملکرد مادر.
مادر می تواند فرزند را بهشتی یا جهنمی کند. پس می توانیم بگوییم که نصیحت و راهنمایی مادرانه در اخلاق و سلوک فرزندانمان تاثیر بسزایی دارد تا نصیحت و راهنمایی پدرانه.

امروزه دراین برهه از زمانه که ما در آن هستیم با پیشرفتی که بشر با فضل الهی برای رفاه خود بدست آورده ازوسایل ارتباط جمعی از اینترنت وموبایل وصدها برنامه های آن وظیفه پدر ومادر در امر تربیت فرزندان و اولاد بسیار خطیر و بسیار مشکل است اینکه پدرومادر بر فرزندان تسلط بیشتری داشته باشند وبر عملکرد آنها نظارت داشته باشند که خدای ناکرده به راه انحراف کشیده نشوند.
بازديد:1907| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت