« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران | مجله شیخان 29 آذر 1396
معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ سید احمد یگانه قلاتی

سید احمد یگانه قلاتی فرزند سید عبدالرحیم در سال 1337 درروستای قلات اوز به دنیا آمد. دوره ابتدائی را در زادگاه خود به اتمام رساند و اوّل و دوّم دبیرستان را در شهر اوز گذراند. سپس برای تحصیل در علوم اسلامی به بندر لنگه رفت و مدّت دو سال در خدمت شیخ محمد علی سلطان العلماء تلمّذ نمود و در سال 1354 به تشویق استاد شیخ محمدضیائی عازم مدینه منوّره گردید و دوران دبیرستان و دانشگاه را درمدینه منوّره گذراند و بعد از أخذ مدرک لیسانس در رشته شریعت در سال 1363 به ایران برگشت و از همان زمان ورود، به فعالیت در امر آموزش علوم اسلامی به جوانان این مرز و بوم پرداخت و هم اکنون علاوه بر ریاست هیأت فتوا، رییس نهاد امور قرآنی شورای مرکزی اهل سنت و جماعت جنوب ایران می باشد.

معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ عبدالعزیز قاضی زاده

شیخ عبدالعزیز قاضی زاده فرزند حاج ملا عبدالقادر در سال 1325 در اوز لارستان دیده به جهان گشود. تحصیالت مکتبی و دروس مقدماتی را نزد پدر مرحومش فرا گرفت و با تشویق ایشان به مدرسه دینی احمدیه اوز نزد استاد فقید مرحوم مولانا حاج شیخ محمد فقیهی رحمه الله و سپس به مدرسه دینی بندر لنگه رفت و مدت هفت سال نزد مولانا حاج شیخ محمد علی خالدی تلمّذ نمود. و تا سال 1347 به فعالیت در امر امامت و مکتب داری و تدریس در مدارس دولتی و غیر دولتی در اوز مشغول شد و از سال 1349 به مدت سه سال در معهد علمی رأس الخیمه به تحصیل ادامه داد و سپس برای ادامه تحصیل به مدینه منوّره عزیمت نمود و مدت دوازده سال در جوار حرم رسول الله صلّی الله علیه و سلّم موفق به کسب مدرک فوق لیسانس در فقه اسلامی گردید و در سال 1363 به ایران مراجعت نمود و از آن زمان به بعد به امر تدریس و تعلیم علوم اسلامی همّت گمارد و هم اکنون علاوه بر تدریس، امام جمعه شهر اوز وعضو هیأت فتوا می باشد.

معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ نادر بیگدلی

شیخ نادر بیگدلی فرزند اسماعیل در سال 1341 در شهر آبادان دیده به جهان گشود. تا سوّم دبیرستان در زادگاه خود به تحصیل مشغول بود و مدرک دیپلم را در شهر بندرعباس زادگاه پدری أخذ نمود، برای تحصیل در علوم اسلامی وارد مدرسه دینی بندر عباس شد و زیر نظر استاد مرحوم شیخ محمد ضیائی و مولانا واحدی دروس اسلامی را با موفّقیت گذراند و در امتحانات ارزشیابی روحانیون اهل سنّت که توسط دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار می شد شرکت نمود و موّفق به أخذ مدرک سطح سه معادل فوق لیسانس در رشته فقه امام شافعی رحمة الله علیه گردید و هم اکنون عضو هیأت فتوا و مدرّس دوره کار شناسی ارشد رشته فقه در مجتمع دینی خنج می باشد.

معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ سید محمدیوسف وخشوری

سید محمدیوسف وخشوری فرزند سید احمد در سال 1339 درروستای قلات اوز دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدائی را در روستای خود و دوران راهنمائی را در مدرسه بهروزیان اوز گذراند و در مدّت سه سال در مدرسه دینی بندر لنگه نزد استاد شیخ محمد علی سلطان العلماء تلمّذ نمود و در اواخر سال 1355 جهت ادامه تحصیل به مدینه منوّره رفت و بعد از أخذ مدرک لیسانس در رشته شریعت از دانشکده شریعت دانشگاه مدینه در سال 1363 به وطن بازگشت و از همان زمان، فعالیتهای دینی خود را آغاز نمود و به تدریس علوم اسلامی مشغول گردید و هم اکنون علاوه بر عضو هیأت فتوا، رئیس معهد عالی جنوب ایران نیز می باشد.

معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ محمد صالح انصاری

شیخ محمد صالح انصاری فرزند محمد امین در سال 1338 در روستای هرم از توابع اوز دیده به جهان گشود دوران ابتدائی را در زادگاه خود سپری کرد و دوران راهنمائی و اوّل دبیرستان را در شهر بندر عباس گذراند. در سال 1355 جهت ادامه تحصیل به مدینه منوّره سفر کرد و بعد از أخذ مدرک لیسانس در رشته شریعت دانشکده مدینه در سال 1364 به ایران مراجعت نمود و مشغول آموزش علوم اسلامی گردید و هم اکنون عضو هیأت فتوا و مدیر مجتمع امام شافعی رحمه الله اوز می باشد.

معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ سید حسن صدیقی

سیّد حسن صدّیقی فرزند سیّدعبدالرحیم در سال 1342 در روستای کاریان از توابع اوز لارستان دیده به جهان گشود. دوران ابتدائی را در زادگاه خود گذراند و سه سال دوره راهنمائی را در مدرسه راهنمائی ابوریحان در شهر جدید لار پشت سر گذاشت. سپس در سال 1357 جهت ادامه تحصیل عازم مدینه منوّره شد و در سال 1368 بعد از اخذ مدرک لیسانس در رشته شریعت به ایران بازگشت و مشغول فعالیت در مجتمع دینی خنج شد و هم اکنون عالوه بر عضو هیأت فتوا ، رییس نهاد علمی شورای مرکزی اهل سنت و جماعت جنوب ایران می باشد.

معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ سید حیدر کاملی

سیّد حیدر کاملی فرزند سیّد عقیل در سال 1341 در روستای بیدشهر از توابع اوز لارستان دیده به جهان گشود. قرآن کریم را نزد پدر بزرگوارش در مکتبخانه آموخت و دوره ابتدائی را در زادگاه خود به اتمام رساند و دوره راهنمائی و دو سال از دبیرستان را در شهر بندر عباس گذراند و سپس در سال 1358 برای ادامه تحصیل به مدینه منوّره رفت و مدّت 9 سال در مدینه اقامت نمود و با مدرک لیسانس از دانشکده شریعت مدینه به ایران برگشت و بعد از پایان خدمت سربازی در سال 1369 به شهر خنج رفت و در مجتمع دینی خنج به فعالیت در آموزش علوم اسلامی پرداخت و هم اکنون ایشان مدیر مجتمع دینی خنج و عضو هیأت فتوا می باشد.


معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ عبدالرحیم خطیبی

شیخ عبدالرحیم خطیبی قشمی، فرزند عبدالحمید و متولد خرداد ۱۳۴۲، اهل و ساکن شهرستان قشم است که هم اکنون امام جمعه و مسئول شورای روحانیت اهل سنت شهرستان قشم و همچنین مدرس دوره‏ ی عالی مجتمع دینی بندرعباس، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی(شعبه‏ ی بندرعباس)، روحانی کاروان حج از استان هرمزگان، عضو هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران و عضو شورای دبیرخانه برنامه ‏ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور می‏باشد.

وی دوران تحصیلات ابتدایی، راهنمائی و دبیرستان را در قشم گذراند و در سال ۱۳۶۰ موفق به اخذ دیپلم در رشته‏ ی اقتصاد اجتماعی گردید. در همان سال، در اولین سال تأسیس مدرسه‏ علوم اسلامی بندرعباس وارد آن مدرسه شد و پس از چهار سال، دوره‏ ی معمول در مدارس دینی آن زمان را به پایان رسانید. مهمترین دروس طلاب در آن مدرسه شامل فقه شافعی، علم فرایض(میراث)، تفسیر، حدیث، سیرت نبوی، تاریخ خلفاء و صرف و نحو بود. در دوران تحصیل به پیشنهاد مدیر مدرسه، مرحوم استاد شیخ محمد ضیایی بعضی از دروس کلاس‏های پایین‏تر را در همان مدرسه تدریس می‏کرد. در آن زمان، تعدادی از طلاب مدرسه عصرها به کلاس شبانه‏ ی دبیرستان می‏رفتند و تعداد اندکی از جمله وی که دیپلم داشتند در کلاس‏های فوق‏العاده ‏ای که شیخ ضیایی عصرها و بعد از مغرب برگزار می‏نمود، شرکت می‏کردند.

وی پس از پایان دوره‏ ی چهار ساله تحصیل، به مدت دو سال در شهر قشم به تدریس علوم دینی در مدرسه دینی قشم که در سال ۶۲ تأسیس شده بود، پرداخت. در این مدت، به علت کهولت سن مرحوم شیخ حسن خطیب، امام جمعه وقت قشم به درخواست وی به ایراد خطبه‏ ی جمعه نیز می‏ پرداخت. بعد از این دو سال تدریس، جهت ادامه‏ ی تحصیل و تکمیل حفظ قرآن به پاکستان عزیمت نمود و در شهر کراچی، در دانشکده‏ ی حدیث که تدریس در آن به زبان عربی بود، به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ مدرک لیسانس و فوق لیسانس در رشته‏ ی روایت و درایت حدیث شد.

وی در سال ۱۳۷۰ به شهر و دیار خود برگشت و تا سال ۱۳۷۸ در مدرسه سلطان‏ العلماء قشم به تدریس دینی مشغول شد که البته در کنار تدریس هم به عنوان خطیب جمعه، مسئولیت برگزاری نماز جمعه را نیز عهده گرفت.

در سال ۱۳۷۸، امام جمعه اصلی اهل سنت قشم، مرحوم شیخ حسن خطیب دارفانی را وداع گفت و بدین ترتیب از آن سال تاکنون آقای خطیبی به عنوان امام جمعه، رسماً عهده‏ دار این مسئولیت در قشم است.

همچنین در همان سال یعنی ۱۳۷۸ بعد از تأسیس دوره‏ ی عالی در مدرسه‏ ی بندرعباس جهت تدریس به آن مدرسه دعوت شد که از آن سال تاکنون به عنوان کادر رسمی آن مدرسه، برای تدریس به بندرعباس رفت و آمد دارد.

از سال ۱۳۹۱ نیز تاکنون به دعوت شعبه‏ ی بندرعباس دانشگاه مذاهب اسلامی، همزمان با حضور در بندرعباس، در آن دانشگاه نیز به تدریس می‏پردازد.

وی در سال ۱۳۷۷ و همزمان با تأسیس مجمع فقهی یا هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران، به عنوان یکی از اعضای دوازده‏گانه آن هیأت نیز حضور دارد.

همچنین از سال ۱۳۸۹ از طرف نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و قائم مقام وی در امور اهل سنت، مسئولیت شورای روحانیت اهل سنت شهرستان قشم را عهده‏دار می‏باشد و از سال ۱۳۹۴ به عنوان عضو شورای برنامه‏ ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور در حال فعالیت است.

معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ عبدالکریم محمدی


شیخ عبدالکریم محمدی در سال 1335در لارستان متولد شد.

وی پس از دوره ی ابتدایی در سال 49 ـ 48 به بندرلنگه رفت و 6سال در بندرلنگه خدمت جناب آقای "شیخ محمدعلی خالدی" تلمذ کرد. در این اثناء دروس دبیرستان دوره ی قدیم را در سیکل اول آنجا گرفت و پس از رسیدن به سن سربازی به خاطر علاقه به تحصیل سعی کرد در اولین فرصت مشکل سربازی را حل کند. بهمین خاطر به سربازی رفت و پس از پایان دوره ی خدمت سربازی، با راهنمایی "شیخ محمد ضیائی" به دانشگاه مدینه ملحق شد و در دبیرستان دانشگاه دیپلم را تمام کرد و لیسانس شریعت را از آنجا گرفت.

ايشان تحصيلات ديني را تا سطح عالي رشته شريعت در جامعه اسلاميه مدينه منوره گذرانده است.
سوابق علمي، آموزشي، فرهنگي، اجرايي و پژوهشي:
تدريس در سطوح مختلف در مدارس علوم ديني
تاليف کتاب فقهي و اصولي
مديريت اجرايي در مدارس جنوبي کشور
سعي در حضور پررنگ در جامعه سياسي، اجتماعي و فرهنگي
عضويت در هيئت امناي مدرسه علوم ديني اهل سنت بستک


معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

دکتر محمد جمالی


محمد جمالی ، فرزند غلام حسین ، متولد 1350 هـ.ش. محل تولد : لطیفی لارستان
تحصيالت علوم دينی: مقدمات و متوسطه: مدرسه علوم دینی بندرعباس دوره عالی: مدرسه علوم دینی سلطان العلما بستک اولین دوره
تحصیلات دانشگاهی: لیسانس: ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور بندرعباس فوق لیسانس: دانشگاه تهران ـ رشته فقه شافعی. دکترا: دانشگاه ام درمان اسلامی کشور سودان ـ رشته فقه و حقوق.
فعاليت تدريس و اجرايی : ناظم و مدرس مدرسه دینی سلطان العلما بستک مدرس دوره عالی مدرسه دینی احمدیه و مدرسه دینی خنج مدیر و مدرس دوره ی تحصیالت تکمیلی)فوق لیسانس( مجتمع دینی خنج عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ـ گروه فقه شافعی.
تدریس در دانشگاه های : تهران ـ دانشگاه مذاهب اسلامی تهران ـ دانشگاه آزاد بندرعباس ـ دانشگاه پیام نور: لار، اوز، خنج ، بستک.
فعاليت علمی ـ پژوهشی:: تألیف: ـ الاحوال الشخصیة بین الفقه الاسلامی والقانون المدنی الایرانی )به زبان عربی( 2ـ فرهنگ نامه علوم قرآنی)مشتمل بر: اختلاف فقهاـ اختلاف قراآت ـ پیام قرآنی ، تجزیه و ترکیب و ... و ـ جز اول قرآن(.
مقاالت علمی پژوهشی چاپ شده در مجلات داخلی و خارجی:0ـ تاثیر عیوب و بیماری در فسخ نکاح در فقه و حقوق ایران 2ـ پیوند عضو پس از اجرای حد و قصاص 5ـ قصاص پدر و مادر در برابر قتل عمدی فرزند از دیدگاه مذاهب اسلامی4ـ ختنه ی زنان از دیدگاه مذاهب فقهی 3ـ پیشینه تاریخی کنترل جمعیت. 6ـ الحفاظ علی البیئة من خلال حمایة الحیوان بین الشریعة الاسلامیه و المعاهدات الدولیة و القانونین الایرانی و السودانی. و .… راهنمایی و مشاوره پایان نامه دانشگاهی: اختلاف قراآت و تأثیر آن در احکام فقهی 2ـ آثار مترتب بر بهم زدن خواستگاری در فقه و حقوق ایران 5ـ مطالعه تطبیقی ازدواج به شرط یا قصد طلاق در فقه و حقوق ایران 3ـ آثار نزدیکی نامشروع در فقه و حقوق ایران و......

معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ محمد علی امینی

شیخ محمد علی امینی بعد از ختم قرآن مجيد در محضر مرحوم شيخ احمد انصاري براي فراگيري علوم اسلامي به روستاي كوشه رفت و طي 5 سال از محضر مرحوم حاج ملا علي ابراهيم كه در سراسر جزيرة قشم به فـضـل و تـقـوا شنـاختـه مي‌شـد، استفـاده بـرد و دروس مقدمات و سطح را نزد ايشان گذراند.

سپس به مدرسه علوم ديني سلطان‌العلماء بندرلنگه عزيمت کرده و مدت 5 سال ديگر در محضر استاد فرزانه علامه شيخ محمّدعلي سلطان‌العلماء دروس عاليه اسلامي را تلمذ نمود و از جانب ايشان براي خطابه و موعظه به بندرعباس و جاهاي ديگر مأموريت يافت.

ایشان در حين تحصيل، دروس مقدمات را هم تدريس مي‌کرد. پس از اتمام دروس عاليه در بندرلنگه، در سنگر خطابة جمعة روستاي طبل و همچنين در سنگر موعظه و ارشاد و پاسخ‌گويي به سؤالات شرعي و نيز خدمات اجتماعي، انساني و فرهنگي انجام وظيفه نمود.

از سال 1360 به دستور و حكم حضرت استاد خالدی به‌ عنوان مدير مدرسة ديني سلطان‌العلماء بندرلنگه كه بعداً به علت گستردگي فعاليتش به مجتمع آموزشي فرهنگي سلطان‌العلماء ناميده شد منصوب شد و تا اين تاريخ در اين سنگر مشغول خدمات هست.

معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ علی جلالی


معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ محمد نبی مخلوقی


معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ صالح محمدی


معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ شمس الدین احراری


معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ اسماعیل احمدی


معرفی اعضای هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایران

شیخ عبدالوهاب ضیائی


............................................................
تهیه و تنظیم: سایت مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
بازديد:10830| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت