« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

تمامیت ارضی و استقلال کشورهای اسلامی حیاتی و مهم است | خبرها 23 مهر 1396
تمامیت ارضی و استقلال کشورهای اسلامی حیاتی و مهم است

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به اهمیت یکپارچگی و تمامیت ارضی کشورهای اسلامی، بر لزوم توجه دولت‌های مرکزی به اقوام و مذاهب تأکید کردند.

مولوی عبدالحمید خاطرنشان کردند: امروزه دشمنان اسلام برای تجزیهٔ کشورهای اسلامی برنامه دارند. ما از دیری است که می‌شنویم اینها می‌خواهند بلاد اسلامی را تجزیه کنند. دشمنان اسلام می‌خواهند عراق، سوریه و یمن را تجزیه کنند. ‌دشمنان برای تجزیه ایران و پاکستان و بسیاری از کشورهای دیگر نقشه می‌کشند که این‌ها را به کشورهای کوچک تبدیل کنند.

ایشان افزودند: برای ما تمامیت ارضی و استقلال میهنی خود و همه کشورهای اسلامی حیاتی و مهم است. ما بر آن اعتقادیم که اقوام و مذاهب مختلفی که در یک کشور زندگی می‌کنند باید به حق‌وحقوق‌شان برسند، اما تلاش‌شان بر این باشد که تمامیت ارضی و استقلال میهنی‌شان به‌هم نخورد و تغییرات جغرافیایی صورت نگیرد.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، خاطرنشان کردند: ما می‌دانیم که عزیزان کُرد ما در عراق چه ظلم‌هایی را تحمل کرده‌اند، صدام حسین و حزب بعث ظلم‌هایی را در حق آن‌ها مرتکب شده‌اند که بر زبان آوردنی نیست. واقعاً در عراق به عزیزان کُرد ما خیلی ظلم و اجحاف شده است، اما بازهم توصیه ما به این عزیزان آنست که وحدت عراق را حفظ کنند.

ایشان تأکید کردند: باید دولت مرکزی عراق به خواسته‌های مردم کُرد توجه کند و در حق‌شان رفتار ایثارگرایانه داشته باشد. دولت در حق اقوامی که ظلم و ستم دیده‌اند و برای حقوق‌شان قتل‌عام شده‌اند، ”تبعیض مثبت“ را رعایت کند.

مولوی عبدالحمید با بیان این‌که «به عقیدهٔ ما وحدت ملی هر کشور برای ملت آن حیاتی و مهم است»، ”رعایت کردن حق و حقوق همهٔ اقوام و مذاهب“، ”احترام به فرهنگ‌های مختلف“، ”حفظ حرمتِ اعتقادات و گرایش‌ها“ و ”نگاه یکسان و اجرای عدالت“ را از مهم‌ترین عوامل برقراری وحدت و امنیت ملی و حفظ یکپارچگی کشورهای اسلامی برشمردند.

مدیر دارالعلوم زاهدان با اشاره به نامهٔ اخیر رهبر انقلاب به ایشان خاطرنشان کردند: رهبر معظم انقلاب در فرمان اخیرشان که ما آن را یک فرمان تاریخی تلقّی می‌کنیم، دستور دادند که «همه ارکان جمهوری اسلامی موظف‌اند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند»؛ این فرمان، فرمان بسیار حکیمانه و به‌جا و مناسب است، ما امیدواریم که تمام اراکین نظام و تمام ادارات و ارگان‌ها این پیام رهبر معظم انقلاب را جدّی تلقّی کنند، این دستور را مصلحتی ندانند،‌ هیچ مصلحتی بالاتر از اجرای عدالت و رفع تبعیض نیست، فرمان ایشان یک حقیقت و واقعیت است و قانون اساسی هم همین را می‌گوید.

مولوی عبدالحمید خطاب به سران کشورها، تأکید کردند: توصیهٔ خیرخواهانهٔ ما به همه دولت‌های مرکزی این است که اقوام و مذاهب خودشان را دریابند تا قدرت‌های شیطانی در گوش‌ و دل آنان وسوسه و خیالات ناجایز نیندازند، باید دولت‌ها دست به سر اقوام و مذاهب بکشند و در کنارشان باشند، با آنان محبت کنند و به خواسته‌های به‌‌حق آنان توجه و رسیدگی کنند.

ایشان افزودند: باید مذاهب، قومیت‌ها و زبان‌های مختلف با نگاه یکسان مورد توجه قرار داده شوند، هیچ سیاستی بالاتر از این در جهت حفظ منافع و امنیت ملی و حفظ یکپارچگی و همبستگی نمی‌بینم.

ریاست شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار داشتند: ما آن‌چه در توان داشته باشیم در راستای امنیت کشور دریغ نمی‌کنیم. کشور ما باید امن باشد. برای حفظ یکپارچگی و وحدت و امنیت ملی آن‌چه از دست جامعه اهل‌سنت و شیعه برآید باهم تلاش می‌کنند. الحمدلله خدا را شاکریم که تاکنون این امنیت حفظ شده است، گرچه بسیاری عصبانی و خشمگین هستند و حرف‌های تند می‌زنند، این‌ها عده‌ای جوان و تندرو هستند، آن‌چه را که ما می‌دانیم، این‌ها نمی‌فهمند. ما با لطف پروردگار و از روشنی قرآن و سنت دورتر را می‌بینیم جایی که آنان نمی‌بینند، به همین خاطر حرف‌های احساساتی می‌زنند.

قتل‌عام مسلمانان میانمار بسیار آزاردهنده است/ جامعه جهانی برای نجات مسلمانان مداخله نظامی بکند

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخشی پایانی سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه با اشاره به مشکلات مسلمانان میانمار خاطرنشان کردند: قتل‌عام مسلمانان میانمار بسیار آزاردهنده است،‌ جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی، حقوق بشر و شورای امنیت باید در مقابل ظالمان و جنایتکارانی که تصفیه قومی انجام می‌دهند، ایستادگی کنند، باید آنان را محکوم و در لیست تروریست‌ها بنویسند و تحت پیگرد قرار دهند.

مولوی عبدالحمید افزودند: جامعه جهانی برای نجات مسلمانان باید مداخله نظامی بکند و اگر این کار انجام نگیرد، مطمئن باشند که مسلمانان دنیا بی‌تفاوت نمی‌شوند. اگر افرادی خود را برای دفاع و کمک مسلمانان خود را به میانمار رساندند، نگویند که این‌ها تروریست هستند، این حق آنان است.

تروریست پرور کسانی هستند که در این قضیه مهم دست ‌روی ‌دست گذاشته و نشسته‌اند و فقط می‌خواهند با حرف و سخن ”گفتاردرمانی“ کنند. امیدواریم جامعهٔ جهانی و سران کشورهای اسلامی به وظیفه‌ٔشان عمل کنند و همه مسلمانان برای نجات مسلمان مظلوم فکر و حمایت کنند.
بازديد:904| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت