« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

شرافت امت اسلامی به خاطر امر به معروف ونهی از منکر است | خبرها 9 مهر 1396
شرافت امت اسلامی به خاطر امر به معروف ونهی از منکر است

شیخ عبدالرحیم خطیبی در خطبه های نماز جمعه اهل سنت قشم گفت : درسی که از قیام سیدنا حسین رضی الله عنه برای ما حائز اهمیت است این است که همه انسانها باید در برابر انحرافات قیام کنند و اجازه ندهند جامعه به انحراف کشیده شود.

وی با بیان ایثار و از خود گذشتگی سیدنا حسین رضی الله عنه برای نجات امت اسلامی افزود : شهادت سالار شهیدان در سال ۶۱ هجری حادثه ای هولناک و تکان دهنده ای بود که به عاشورا جلوه ای خاص داد.

امام جمعه اهل سنت قشم خاطر نشان کرد : سیدنا حسین رضی الله عنه به اتفاق فرزندان و یارانش در مقابل ظلم ایستادگی کرد و حاضر به سازش با یک انسان ظالم و فاجر نشدو در یک جنگ نا برابر به شهادت رسید که ریشه یابی و تحلیل واقعه عاشورا نیز باید مورد توجه قرار گیرد و از این مسئله به راحتی نمی توان گذشت.

وی با اشاره به اینکه عاشورا پس از ۵۰ سال از درگذشت پیامبر اسلام به وقوع پیوست اظهار داشت : واقعه عاشورا نشان می دهد که چه تحول و انحرافاتی در بین امت اسلامی در این مدت به وجود آمد که عده ای حاضر شدند فرزندان و نوه های پیامبر(ص) را به شهادت برسانند.

شیخ خطیبی با بیان اینکه سیدنا حسین رضی الله عنه حرکت خود را اصلاحی و به عنوان امر به معروف و نهی از منکراتی که در حاکمیت وجود داشت اعلام می کند ، اضافه کرد :آنچه مسلم است قیام سیدنا حسین رضی الله عنه به عنوان یکی از جلوه های امر به معروف و نهی از منکر بود که نیازمند ایثار و از خودگذشتگی در راه دین بود .

وی ادامه داد : سیدنا حسین رضی الله عنه در برابر حکومت فاسد زمان خود احساس تکلیف کرد و به وظیفه خود عمل نمود و با آزادگی حاضر نشد تن به ذلت بدهد و مرگ سرخ را به زندگی با ذلت ترجیح داد و عزت و شرف خود را نفروخت.

خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم قیام در راه دین و مبارزه با انحرافات را از درسهای مهم عاشورا بیان کرد و تاکید کرد : درسی که از قیام امام حسین برای ما حائز اهمیت است این است که همه انسانها در برابر انحرافات باید قیام کنند و اجازه ندهند جامعه به انحراف کشیده شود.

وی همچنین با اشاره به نام گذاری دهه اول محرم به دهه امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد : امر به معروف ونهی از منکر یک فریضه بسیار مهم در دین اسلام است که فضیلت آن بسیار بالاست.

شیخ خطیبی افزود : تاکید دین اسلام بر امر به معروف و نهی از منکر این نکته را برای ما یادآور می شود که جامعه بدون اجرای این واجب الهی اصلاح نخواهد شد.

امام جمعه اهل سنت قشم امر به معروف و نهی از منکر را بر اساس آیات قرآن از جمله وظیفه مومنان دانست که اجرا کنندگان آن مشمول رحمت الهی خواهند شد.

وی در ادامه به دلایل عدم انجام امر به معروف ونهی از منکر در جامعه اشاره کرد و بیان داشت : عافیت طلبی و راحت طلبی باعث می شود تا افراد از انجام این فریضه شانه خالی کنند و این در حالی است که شرافت امت اسلامی به خاطر امر به معروف ونهی از منکر است.

شیخ خطیبی صبر را لازمه اجرای فرائض و واجبات و از جمله امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و خاطر نشان کرد : صبر در هنگام امر به معروف و نهی از منکر متفاوت از صبر در هنگام مصائب است چرا که انسان در هنگام مصیبت چاره ای جز صبر ندارد اما صبر در هنگام امر به معروف و نهی از منکر با ایثار و از خود گذشتگی همراه است.

امام جمعه اهل سنت قشم حدیث سیدنا علی رضی الله عنه در مورد فریضه امر به معروف و نهای منکر را یکی از حقایق زیبای جهانبینی اسلام عنوان کرد و بیان داشت : وقتی سیدنا علی رضی الله عنه تمام کارهاى نیک و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر را هچون آب دهان در برابر دریاى پهناور می داند ، مشخص می شود که نقش مردم در اصلاح جامعه چقدر اهمیت دارد.
بازديد:841| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت