« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مصاحبه با شیخ سید احمد پوازی روحانی کاروان حج تمتع 96 | مدرسه حج روحانیون 28 شهريور 1396
مصاحبه با شیخ سید احمد پوازی روحانی کاروان حج تمتع 96

بعنوان سوال اول از خودتان بگوئید که از چه زمانی وارد این عرصه شدید و چند سال است که بعنوان روحانی کاروان حج فعالیت می کنید؟

ضمن عرض ادب و التماس دعای خیر از مسئولین و مدرسین و طلاب گرامی مدرسه علوم دینی اسماعیلیه

بنده سید احمد پوازی فرزند سید محمد امام جمعه بندر لافت قشم از سال 1387 پس از قبولی در آزمون و گذراندن کلاسهای آموزشی حج در سال 1388 بعنوان معین کاروان حج انتخاب شدم و در همان سال قبل از حج به عمره آموزشی رفتم و پس از دو بار رفتن به عمره بعنوان روحانی کاروان امسال اعزام شدم.

روحانی کاروان چه وظایف و مسئولیتهایی برعهده دارد؟

وظیفه روحانی تعلیم مناسک حج و عمره برای زائرین است روحانی هر کاروان مسئول امور دینی آن کاروان می باشد لذا روحانی کاروان باید از علم برخوردار و از مناسک حج آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند جوابگوی سوالات زائرین باشد.

تعامل و هماهنگی و همکاری روحانی با مدیر کاروان چگونه باید باشد؟

برای ایجاد و حفظ امنیت زائرین چه از نظر جانی و چه از نظر فکری باید روحانی و مدیر با هم هماهنگ باشند تا زائرین احساس امنیت داشته و با خیال راحت بتوانند مناسک خود را انجام دهند.

شیوه و روش شما در راهنمایی زائرین به چه صورت است؟

بنده قبل از عزیمت به حج در ایران سعی کردم با برگزاری کلاسهای آموزشی مناسک و اعمال عبادی حج را کم کم به زائرین تعلیم دهم تا در ذهنشان ماندگاری داشته باشد و سعی من بر این است که زائرین را با هم آشنا سازم تا همدیگر را دوست داشته و با هم بتوانند یک عبادت جمعی داشته باشند.

تعامل و رفتار مسئولین عربستانی با حجاج ایرانی در حج امسال چگونه بود؟

امسال یک حج ویژه و عزتمند بود بحمدالله تعامل خوبی با زائران ایرانی داشتند و زائران ایران هم مقررات و دستورالعمل هایی که از طرف بعثه مقام معظم رهبری به کاروانها ابلاغ شده بود را به خوبی رعایت می کردند لذا شاهد حج آرام و بدور از مشکلات بودیم و خدا را بر آن شکرگذاریم.

حج و عمره ، در مسائل عبادی یک مومن ، چه جایگاهی باید داشته باشد؟

حج و عمره رکنی از ارکان عظیم اسلام عزیزمان است که باید آنرا ارج نهیم. حج یکی از شعائر دین است که باید در زندگی یک مسلمان جایگاه خاصی داشته باشد . یک مسلمان خوب سعی دارد همیشه خود را با اعمال نیک به خدا نزدیک کند شایسته ی یک مسلمان نیست که به ندای خداوند عزوجل لبیک نگوید بلکه ارج نهادن به دستورات خدا و رسول از نشانه های ایمان است.

آیا خاطره ای بیادماندنی از سفر حج امسال دارید که شما را متأثر کرده باشد؟

بله ، حضور بیش از 15 نفر زن و مرد در کاروان که بالای 75 سال سن داشتند و با شوق و اشتیاق خاصی آمده بودند خدمت رسانی به آنان از طرف مدیر و روحانی کاروان مثال زدنی بود آنها را دوست داشتیم بنده در طواف وداع شیرینی خدمت به آنها را دیدم که چقدر لذت بخش بود و در آخرین لحظات از خدا خواستم که به خاطر خدمت به آنها حجم را فبول نماید.

با تشکر از شرکت شما در مصاحبه با سایت مدرسه علوم دینی اسماعیلیه، در پایان چه توصیه ای به زائران خانه ی خدا دارید؟

آنچه که مد نظر زائر باید باشد این است که حاجی وقتی برگشت پاک است لذا سعی کند این پاکی را حفظ کند و نگه دارد و خود را به گناه و به بد اخلاقی آلوده نسازد. اخلاق زیور یک مسلمان است مخصوصا حاجی که مردم او را بعنوان الگو قرار می دهند لذا حاجی باید با اخلاق خوبش مشوق مردم به حج باشد.

مصاحبه با شیخ سید احمد پوازی روحانی کاروان حج تمتع 96

مصاحبه با شیخ سید احمد پوازی روحانی کاروان حج تمتع 96
بازديد:1570| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت