« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

شیخ سید محمد حبیب قریشی | مشاهیر اهل سنت جنوب 13 تير 1396
شیخ سید محمد حبیب قریشی

سید محمد حبیب قریشی در سال 1307هجری شمسی در خانواده ای متدین در روستای گیاهدان جزیره قشم دیده به جهان گشود.

همانطور که از پسوند نام ایشان نمایان است نسل و نسب ایشان از قریش و از سادات (اهل بیت پیامبر گرامی) می باشد.

ایشان ابتدا وارد یکی از مکتبخانه های وقت روستا می شود تا روخوانی قرآن کریم را بیاموزد.

سپس در رکاب علامه شیخان استاذ گرانقدر و مشهور به علم وادب ایام جوانی خود را در فراگرفتن علم ومعرفت سپری می کند.

ایشان به مانند دیگر شاگردان علامه شیخان پس از فارغ التحصیل شدن از محضر شیخش مبدل به یکی از فقهای مشهور روستا می گردد که مردم برای رفع مسائل شرعی به ایشان مراجعه می کردند.

چند صباحی از عمر شریفشان در کشور امارات شهر دبی گذراندند ولی دوباره به جزیره مراجعت نمودند و بیشتر اوقات ایشان در مطالعه و پژوهش سپری می گشت.

ایشان با سپری نمودن هشتاد واندی از عمر همواره در خدمت به مردم کوشا بودند و حضور تاثیرگذاری در جامعه داشتند.

یکی از خصوصیات بارز سید بزرگوار تواضع و فروتنی بی مثال ایشان بود. ایشان در قبال همه ی افراد و اقشار جامعه از کودک و پیر و جوان گرفته رفتار متواضعانه داشتند و حتی تا روزهای پایانی عمر شریفشان با وجود ضعف و ناتوانی در مسجد حضور فعالی داشته و به تفقد حال مردم می پرداختند.

علاقه ایشان به مطالعه با وجود سن زیادشان آنچنان بود که برای کتابخانه شخصی شان کتابهای جدید را تهیه می کرد و حتی می خواست کتابخانه خود را بیشتر تجهیز کند.

سید محمد حبیب قریشی رحمه الله بعنوان پدر و بزرگ گیاهدان محسوب می شد تا جایی که فقدان این شخصیت گرامی برای مردم این روستا کاملا محسوس و ملموس است.

شیخ سید محمد حبیب قریشی نقش فعالی در تجدید بنای مسجد جامع کنونی روستای گیاهدان ایفا کردند.

ایشان پیوسته طلاب و علماء را به حفظ وحدت و دوری از مسائل تفرقه آمیز توصیه می نمودند.

ورع و زهد و تقوا یکی دیگر از خصوصیات بارز ایشان بود آنچنانکه بعنوان الگو در این موارد برای همه ی مردم جزیره محسوب می شدند.

شیخ سید محمد حبیب قریشی روز شنبه ۱۳جمادی الثانی۱۴۳۸ هجری قمری، برابر با ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۵ هجری شمسی دار فانی را وداع گفت و به رحمت خدا پیوست.

در مراسم تشییع جنازه ایشان حضور مردم و علما بسیار مشهود بود و شیخ سید عثمان قریشی یکی از فرزندان مرحوم سید محمد حبیب بر ایشان نماز جنازه را خواندند.

خداوند ایشان را غریق رحمت و مغفرت خویش قرار دهد.
بازديد:1119| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت