« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی شد | خبرها 1 تير 1396
شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی شد

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی شد

پادشاه سعودی با صدور فرمانی، پسرش، "محمد" را به عنوان ولیعهد و جانشین خود منصوب کرد.

شاهزاده محمدبن سلمان 31 ساله همزمان وزیردفاع نیز هست. او قبلا "جانشین ولیعهد" بود.

روز چهارشنبه در مکه با ولیعهد جدید بیعت شد.

براساس این احکام، شاهزاده محمد بن نایف نیز از سمت ولیعهد و وزیر کشور کنار گذاشته شد و "عبدالعزیز بن سعود بن نایف" به عنوان وزیر کشور جدید منصوب شد.

31 نفر از 34 عضو هیات بیعت،محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد جدید انتخاب کردند.

پادشاه عربستان با تصمیم به ولایتهدی پسر 31 ساله اش نقطه عطفی جدید را در تاریخ سیاسی شبه جزیره عربستان و حکومت آل سعود رقم زده است.

با برکناری محمد بن نایف جوانی 31 ساله و فرزند خود پادشاه - و نه یکی از برادران یا برادر زادگان او - به انتظار جانشینی پدرش خواهد نشست. اقدامی که در 85 سال حکومت خاندان آل سعود در عربستان سابقه نداشته است.

6 پادشاه عربستان پس از درگذشت "عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل" موسس سلسله آل سعود ( "عبدالعزیز بن فیصل" در سال 1953 -1332- درگذشت و فرزندش "سعود" به جای او نشست) به وصیت او به فرزندانش عمل کرده بودند.

عبدالعزیز وصیت کرده بود فرزندانش پس از فوت او به صورت زنجیره ای و بر اساس سن و سال به مقام پادشاهی برسند. این وصیت او در عرضی کردن مقام ولایتعهدی در میان فرزندان ذکورش تا حدود زیادی در بیش از 6 دهه گذشته سبب انسجام ساختار سیاسی و جلوگیری از تفرقه و درگیری قدرت در درون خاندان حاکم شده بود.

با فرمان پادشاه عربستان اما این سلسله جانشینی های عرضی در میان اولاد ذکور عبدالعزیز قطع شد و قدرت به واسطه جانشینی " محمد بن سلمان " به احتمال زیاد از این پس در طول خانواده سلمان بن عبدالعزیز منتقل خواهد شد.

.....................
منبع: عصر ایران
بازديد:953| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت