« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

‌آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان | خبرها 27 دي 1395
‌آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان

همزمان با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، استاندار هرمزگان و سایر مسئولان استانی چهاردهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان، نمایشگاه‌های قرآن و عترت و رسانه‌های دیجیتال نیز در بندرعباس آغاز به کار کردند.

‌در این مراسم نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: امروز کتابخوان داریم اما کتاب خوب نداریم و کتاب های موجود پاسخگوی نیاز آنها نیست.

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی یکشنبه شب(26 دیماه) در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان، با بیان اینکه کسی دچار توهم نشود که در گذشته مردم کتابخوان بودند و حالا نیستند، گفت: در دوران رژیم منحوس طاغوت هیچ گاه این گونه کتاب در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان این که در دوران حکومت طاغوت مجله مکتب اسلام تنها مجله دینی بود که در این کشور منتشر می‌شد، افزود: امروز و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با دوران گذشته، پیشرفت‌های بسیاری در مطالعه و انتشار کتاب داشته‌ایم.

آیت الله نعیم‌آبادی تصریح کرد: در تمام دوران پیش از انقلاب به اندازه امروز و به این حد کتاب در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت.

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه امروز کتابخوان داریم اما کتاب‌های موجود پاسخگوی نیاز آنها نیست، اظهار کرد: کتب ارائه شده در نمایشگاه‌های کتاب باید پاسخگوی نیازهای کتابخوانان باشد.

وی با ذکر این نکته که کتابخوان داریم اما کتاب نیست، اضافه کرد: آیا برای سنین مختلف به ویژه کودک و نوجوان کتاب تهیه کرده‌ایم یا قرآن و نهج البلاغه را به طور قابل فهم برای نسل‌های مختلف ارائه داده‌ایم.

آیت الله نعیم آبادی با اشاره به اینکه هیچ کس نمیتواند قرآن را تفسیر کند، اظهار کرد: من طلبه تنها می‌توانم مباحث فقهی، ادبی و اصولی قرآن را تفسیر کنم؛ از این رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یک مجموعه‌ای از قویترین نیروهای همه گروه‌ها نظیر علمی، ادبی، تاریخی، روانشناسی، جامعه شناسی و ... را گردهم آورد تا هر فرد بنا به رشته خود به تفسیر قرآن اقدام کنند.

وی همچنین ضمن تسلیت هفتمین روز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از همه فعالان حوزه فرهنگی به ویژه قرآنی کشور خواست که چهره این عالم فقید در بُعد فلسفی، قرآنی و علمی را معرفی کنند.

آیت الله نعیم آبادی با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی سیاست مداری فوی بود و ده‌ها سال در سیاست زندگی کرد، افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی چهره‌ای قرآنی بود و واژه‌های قرآن را کالبد شکافی می‌کرد و این کار اساس تفسیرهاست.

امام جمعه بندرعباس افزود: کار قرآنی آیت الله هاشمی رفسنجانی از زندان آغاز شد و وجود 55 جلد مکتوب که 33 جلید در یک اثر و 22 جلد در اثری دیگر در کارنامه این سیاستمدار قوی بیانگر این است که او همزمان با سیاسی بودن چهره قرآنی نیز بود.

وی اضافه کرد: آثار فردی و جمعی این فقید قریب به 100 جلد کتاب است و آن روزی که بحثی از فلسطین نبود، ایشان کتاب فلسطین را نوشت و با کتاب «امیرکبیر»، جامعه را آگاهی داد.

‌‌برگزاری نمایشگاه کتاب باید منجر به افزایش کتابخوانان شود

استاندار هرمزگان هم در این مراسم گفت: نمایشگاه کتاب هرمزگان را ظرفیت مناسبی برای معرفی تولید علم است و برگزاری نمایشگاه کتاب منجر به افزایش کتابخوانان شود.

جاسم جادری با اشاره به احادیثی از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و حضرت علی (ع) در باب اهمیت مطالعه کتاب، عنوان کرد: در قرآن کریم نزدیک به 255 بار واژه کتاب، 582 بار واژه علم، دو بار واژه قلم و سه بار واژه اقرا به کار رفته چون مطالعه کتاب موجب نجات بشریت از ظلمت و تاریکی می شود.

وی ادامه داد: کشورهای در حال توسعه نزدیک به 80 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند اما با این وجود تنها 15 درصد جمعیت این کشورها کتاب می خوانند و وضعیت کشور ما نیز در زمینه مطالعه آن گونه که باید مناسب نیست و باید برنامه‌های بیشتری برای بهبود این وضعیت اجرا کنیم.

استاندار هرمزگان افزود: خداوند متعال در قرآن کریم به قلم و کتاب قسم خورده و این امر باید برای ما مسلمانان حجت باشد تا به سمت کتابخوانی و تولید علم برویم تا جامعه متحول شود.

جادری نمایشگاه کتاب هرمزگان را ظرفیت مناسبی برای معرفی تولید علم صورت گرفته دانست و عنوان کرد: کیفیت و تعداد ناشران حاضر در این نمایشگاه باید سال به سال افزایش یابد تا برگزاری این نمایشگاه منجر به افزایش کتابخوانان شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم مردم هرمزگان که اهل علم و ادب و فرهنگ هستند، از این ظرفیت ایجاد شده به نحو احسن استفاده ببرند.

‌برای ادامه حیات علاوه بر خورشید و آب به کتاب محتاجیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این مراسم گفت: به همان اندازه که برای ادامه حیات به خورشید و آب نیاز است به کتاب نیز محتاجیم.

علیرضا درویش نژاد با بیان اینکه امروز هفتمین روز از درگذشت آیت‌الله رفسنجانی است، از وی به عنوان فرهیخته‌ای بزرگ و بیادماندنی یاد کرد و اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر شخصیت سیاسی، شخصیتی فرهنگی اجتماعی بودند کما اینکه دارای تالیفات بزرگی است.

این مقام مسئول افزود: در این نمایشگاه که با حضور قریب به 700 ناشر و نمایندگی نشر گشایش یافت، بیش از 60 هزار عنوان کتاب در قالب 470 غرفه ارائه شده است و یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه افزایش کمی غرفه‌هاست به نحوی که برای اولین بار 40 غرفه ویژه ناشران قرآنی در این نمایشگاه برپا و مجموع غرفه رسانه‌های دیجیتال نیز به 47 غرفه افزایش است که این‌ها از جمله مواردی است که این نمایشگاه را از سایر دوره‌های قبل در بعد کمی و کیفی متمایز کرده است.

درویش نژاد تصریح کرد: طی هماهنگی صورت گرفته با موسسه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، جهت حضور آثار مربوط به ناشران مطرح کشور که امکان حضور در نمایشگاه استانی را ندارند، فروشگاهی به عنوان فروشگاه متمرکز راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: در فروشگاه متمرکز، آثار نشر مربوط به 60 ناشر مطرح عرضه می‌شود که بدون تردید سطح کیفی نمایشگاه را ارتقاء خواهد داد.

دبیر چهاردهمین نمایشگاه سراسری کتاب هرمزگان عنوان کرد: در جلسات فی مابین، علاوه بر حضور ناشران مطرح بر ارائه آثار نشر جدید تأکید شده است و بنا شد ناشران حتما آثار سه یا چهار سال گذشته خود را عرضه کنند و از آوردن آثار قبل از آن ممانعت به عمل می‌آید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان با بیان اینکه امسال یارانه کمک خرید کتاب، امسال 30 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: میزان یارانه در نمایشگاه سیزدهم کتاب هرمزگان برابر با 4.5 میلیارد ریال بود که امسال به 6 میلیارد ریال خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوالی گفت: میزان خرید مردم از نمایشگاه کتاب استانی هرمزگان، طی سال 93 و 94 به ترتیب برابر با 1.2 و 1.5 میلیارد تومان است.

درویش‌نژاد با بیان اینکه یکی از اهداف این نمایشگاه معرفی ظرفیت‌های حوزه نشر و تالیف و ادب و قلم استان است، افزود: به تمامی ناشران و مولفان استان در باب معرفی آثار برای رونمایی نامه‌نگاری شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، تصریح کرد: به همان اندازه که برای ادامه حیات به خورشید و آب نیاز است به کتاب نیز محتاجیم.

وی از نمایشگاه کتاب به عنوان یکی از مصداق های پیوند بین مردم و کتاب یاد کرد و افزود: نمایشگاه کتاب به عنوان جزء بایدهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، افزایش کمی غرفه ها را از ویژگی‌های نمایشگاه چهاردهم دانست و عنوان کرد: امسال در حوزه قرآن و عترت 40 غرفه انتشارات قرآن حضور دارند و رسانه‌های دیجیتال نیز به 47 غرفه افزایش یافته است.

وی به بخش جنبی این رخداد اشاره و بیان کرد: رونمایی از آثار مولفان، تجلیل از مفاخر ادبی، حضور شعرای نامی کشور و ... از شاخص ترین برنامه‌هاست.

چهاردهمین نمایشگاه سراسری کتاب هرمزگان، دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت و سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ٢٦ دی ماه لغایت دوم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های هرمزگان واقع در سه راه جهانبار با تخفیف ٣٠ درصد در حال برگزاری است.

....................
منبع: ایسنا
بازديد:1188| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت